3574
Sök

Palla upp bilen

19 Inlägg
8 augusti 2007
Trådstartare
Jag har aldrig pallat upp någon bil tidigare och funderar på hur man gör. Att göra det med hjälp av domkraften och ett par pallbockar tycker jag verkar vara rätt framt. Finns det något speciellt att tänka på?

Men jag äger inga pallbockar, finns det något annat jag kan palla upp med. Jag har kollat i instruktionsboken för att se vart jag skulle låta pallbockarna vila mot underredet och de punkterna är ju ganska små. Finns det nånstans under bilen där man kan palla upp bilen mot något större. Skulle tex en hembyggd träbock funka?

Kan jag palla upp bilen och stödja mot hjulaxlarna?

Proljece?
1 464 Inlägg
8 augusti 2007
Du kan palla upp genom att köra upp bilen på bräder har jag gjort många gånger lägg ett par bräder på varandra sen 20 in på varje bräda så du får nått att köra upp på så det inte är bara en 20cm hög kant. Har gjort detta många gånger då vi bedriver en verksamhet och alla våra bil grejer ligger i ett garage nere i verksamheten så kan man inte alltid köra ner bilen smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

19 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Tack för tipset. Det jag är rädd för att ju att jag väljer något som inte tål tyngden från bilen, jag vill verkligen inte ha det ovanpå mig. Vad brukar du köra upp bilen på?

Jag har en Ford fiesta med en tjänstevikt på ca 1220 kg. Så jag antar att det jag kör upp den på bör kunna bära ungefär 300 kg. Klarar en drickaback så mkt vikt, nån som testat?

Fler tips?

1 741 Inlägg
9 augusti 2007
jag har kört upp på 2 grova plankor med en stubbe på varsin planka. har både funkat med volvo 240, golf gti och min 200sx. funkar riktigt bra.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

397 Inlägg
9 augusti 2007
Eller så köper du riktiga pallbockar från JULA..
Man ska inte leka med säkerheten.. handlar om så små pengar så köp!

Låt inte snålheten bedra visheten!

//SToffe

Vw trimmare
2 995 Inlägg
9 augusti 2007
WasteGate skrev:
Eller så köper du riktiga pallbockar från JULA..
Man ska inte leka med säkerheten.. handlar om så små pengar så köp!

Låt inte snålheten bedra visheten!

//SToffe

bara hålla med inte skoj att få en bil i huvudet 4 pallbockar och se till
att "Punkterna" du ställer bockarna på verkligen håller...

375 Inlägg
9 augusti 2007
Jag skulle ALLDRIG palla upp bilen med annat än riktiga pallbockar. Visst, det finns allt möjligt gammalt skrot man kan slänga under bilen. Men säkerheten först! Köp som sagt pallbockar från hjula eller biltema, det handlar om småpengar, speciellt som det nog inte blir sista gången du behöver palla upp en bil.
sätt pallbockarna under balkarna på bilen.
Lycka till

1 741 Inlägg
9 augusti 2007
om man nu vill ha upp bilen högre än vad man kan hissa med pallbock och domkraft så får det utomordentligt att göra som jag sa. hur många har aldrig stått med bilen på en smörjbrygga eller dyl?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Quattro User
260 Inlägg
9 augusti 2007
Köp ordentliga pallbockar som tidigare personer har sagt.
Släpp tanken på drickabackar omedelbart!

Hade en granne som blev platt förut när han skruvade bromsar, han hade ej pallat upp och domkraften välte. Han ligger numera 2 meter under jord.

Säkerheten främst!

Innehar VAG-COM diagnostik-interface i västerbotten.

208 Inlägg
9 augusti 2007
Tips från coachen. Jobbar som lastbilsmekaniker. Har lärt mig av egna misstag att man lägger sig aldrig under en lasbil/bil utan minst 1 pallbock under. Eller dylikt som pallar upp bilen om något skulle hända... Hydraulik ska man int lita på alls... du kan ju stoppa nå träbitar eller nått. Som säkerhetsåtgärd bara.... Bättre det än du.. Har varit nära många gånger när jag slarvat med att palla upp bilen att den har nästan rasat ner på en.... Kroppen klarar nog en bil. Men en lastbil på ca 10-12 ton är int så skoj att få på sig,,, big_smile

HA ALLTID DOMKRAFTEN UNDER SOM STÖD! SEN TAR DU TRÄBITAR OCH PALLAR UNDER EN BÄRANDE DEL! TYP RAMEN ELLER NÅTT! DÅ KAN DU LIGGA DÄR UNDER OCH SE GLAD UT UTAN ATT BEHÖVA VARA OROLIG! big_smile

Wrum!

Quattro User
260 Inlägg
9 augusti 2007
Kroppen klarar inte en bil, om det är framdelen iaf.

Bra tips annars.
Senast redigerat av FourRings (9 augusti 2007)

208 Inlägg
9 augusti 2007
FourRings skrev:

Bra tips annars.

Mjo. En bil klarar nog kroppen. Int på huvudet. Men över överkroppen och så där så ska man klara sig.... Blir int så många kg/cm2

Wrum!

2 644 Inlägg
9 augusti 2007
Köp 4 pallbockar på biltema.. jag gjorde tabben en gång aldrig mer.. vart en natt på sjukan och en hel del stygn i ansiktet.. och ett brutet revben och ett revben med en spricka i..

Aldrig mer gör jag om det.. slarva inte för händer det så händer det.. jag lovar det är ingen rolig upplevelse.. dom sa till mig på sjukhuste hade du haft tur hade du inte kunna röra vissa grejer i ansiktet hade det gått som det borde gått hade du vart blind på ena ögat eller ena örat (fick domkraftfästet i huvet) hade du haft otur hade du inte vart här nu.. jag gick därifrån med ett ärr och en natt på sjukhuset.. Jag hade tur.. jag vill verkligen inte testat igen då har jag kanske inte tur.. och vem vet man har ju inte alltid tur med sig och 6 starka underbara polare som lyfte ena sidan..

ANDVÄND ALLTID PALLBOCKAR..

Johan Lindgren

Quattro User
260 Inlägg
9 augusti 2007
AntonK skrev:
FourRings skrev:

Bra tips annars.

Mjo. En bil klarar nog kroppen. Int på huvudet. Men över överkroppen och så där så ska man klara sig.... Blir int så många kg/cm2

Beror på vilken del som pressas emot en, och det vet man inte innan.
T.ex. bromsskiva mot bröstkorgen osv.

Beror även på hur snabbt du får hjälp, ligger man ensam i ett garage eller dylikt kan man få vänta länge.

19 Inlägg
9 augusti 2007
Trådstartare
Jo, vore det bara att åka till nån affär och köpa ett par pallbockar skulle jag göra det. Men i den enda affären jag trodde de fanns där var de slut och till Biltema är det ju 6 mil så dit åker jag inte bara för att köpa pallbockar. Men jag får väl hålla mig till tåls några dagar.

Proljece?
1 464 Inlägg
9 augusti 2007
hannulan skrev:
Tack för tipset. Det jag är rädd för att ju att jag väljer något som inte tål tyngden från bilen, jag vill verkligen inte ha det ovanpå mig. Vad brukar du köra upp bilen på?

Jag har en Ford fiesta med en tjänstevikt på ca 1220 kg. Så jag antar att det jag kör upp den på bör kunna bära ungefär 300 kg. Klarar en drickaback så mkt vikt, nån som testat?

Fler tips?

Ta inte dricka back viker sej totalt värsta skiten !!

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

208 Inlägg
9 augusti 2007
Jo.... Har själv pallbockar från biltema hemma... Fungerar aldelsens utmärkt... Fast sen har jag lyftar på jobbet som jag oftast använder om jag ska vara under. big_smile

Wrum!

Sök