9 augusti 2007
Trådstartare
Jag är spekulant på en ford mondeo, har hittat ett objekt som verkar riktigt bra som jag var och kikade på i början av veckan. Dock så avvaktade jag lite då ägaren skulle besikta bilen idag.
Enda anmärkningen på besiktningen var:
Dragkroken, som är av löstagbar modell gick inte att ta loss, då nyckeln för att ta loss den saknas.. Ombesiktning inom en månad annars körförbud..
Ägaren verkar vara allmänt less på bilen (speciellt efter det här..) och har erbjudit mig köpa den för ett riktigt bra pris om jag tar hand om problemet
Hur skulle man kunna lösa det här tror ni?
Dragkroken ser ut att vara eftermonterad, och ser ut att vara nån slags cylinderlås. Nyckeln har ägaren aldrig sett till (Tydligen inget problem förut när han besiktat)
Vad har man för alternativ?
1) Försöka få fram en ny nyckel. kan man det tro utifrån serienummer och så på dragkroken?
2) Fram med en grov skruvmejsel och en slägga, förinta låscylindern och kolv och sånt, sen försöka svetsa ihop nån annan form av låsanordning? Finns det nån chans i helvetet att bilprovningen skulle godkänna nått sånt om man kom tillbaka om en månad?
3) Montera av hela dragkrokssystemet samt montera på ett nytt.. Skulle det innebära att jag måste omregistrera? Låter ju som lite dyrt kanske.
4) Omregistrera bilen till en bil med fast dragkrok istället för löstagbar... Går det ens? Vad skulle det kosta? Skulle ju vara schysst med en lösning som enbart innebar lite pappersskyffel.
5) Någon annan smart lösning...?
Nån som har nån idé? Jag är jäkligt sugen på att köpa bilen, men men.. jag vill ju inte sitta med svarte petter tills ombesiktningen om max en månad ifall det här skulle vara svårare att lösa än jag trodde...