2593
Sök

Hyundai accent 96 dricker olja !!!

2 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
Hej har precis köpt bilen och upptäckte att den drar olja, ca halv liter på 100 mil. Men min fråga är varför ?  Det finns inga oljefläckar under bilen, det kommer lite vit rök när man gasar och den står stilla. Ingen olja i kylvattnet och den drar inte heller mycket vatten. Så vad kan det vara ? tacksam för svar!!

645 Inlägg
16 december 2006
Låter som ventiltätningarna.

//Marcus Saari

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
16 december 2006
kanske har vart hårt körd innan sen den har blivit ordentligt varvad osv? då kan tydligen ventiltätningarna bli slut har jag hört plus att jag har varit med om de på nån volvo jag har haft en gång i tiden

hoppas du får reda på vad de är för fel iaf

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

67 Inlägg
16 december 2006
den drar inte mö vatten sa du men hur mycket vatten drar den då

2 Inlägg
16 december 2006
Trådstartare
tack för att ni svarar smile

Nä den tar knappt något vatten alls. Nån sa till mig att det kunde vara topp packningen som gått, undrar hur troligt det är ? vad tror ni ?  Är det dyrt att att reparera ventiltätning ?

trött blir man iaf...

17 Inlägg
21 augusti 2007
Min Hyundai accent drar ca 1 liter olja på 30 mil.
Läcker ingenstans och det ryker mycket precis när man startar bilen eller när man står still och gasar. Drar i princip inget vatten alls.

Har inte en blekaste aning om varför den drar så mycket olja! Så jag hade blivit tacksam om någon kunde ge en liten vink om vad det skulle kunna bero på...

Lite störande att hålla på och fylla på hela tiden. Tur att man kan köpa rätt billig olja (17:-/litern)

kung
52 Inlägg
22 augusti 2007
är oljan nyligen bytt?  min vento dricker olja när den är "sliten" neutral
gör ett avgastest å kolla hc halten, är den hög så kan d ju va ventiltätningarna.
men japs kan dricka mycke olja utan att det anses onormalt men detta e ju skummt

Bamse940Ltt
22 augusti 2007
ventiltätningnar o kolvringar är vanligt på hyundai bilar

Eliminator
1 441 Inlägg
22 augusti 2007
I båda fallen är det ventilstyrningarna eller ventiltätningarna som är slut. Ryker det blått vid acc motorbroms eller vid uppstart så är det garanterat nått med ventilerna,,Om toppackning så borde det vara olja i kylvattnet, alternativt vit rök vid uppstart + att den går bara på några cylindrar och den sista cylindern kommer igång när den tryckt ut kylvattnet från cylindern, då är det också kompression i kylare och expansionskärl och problem med kylning.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

17 Inlägg
23 augusti 2007
Tack för era svar!!!

Nu har jag fått höra från flera håll att det antagligen är ventiltätningarna. Olja och oljefilter är nybytta så det är ingen skitig olja.

Får vi se om det går att ordna att få de där ventiltätningarna bytta... Jag vågar inte ge mig på det, då får jag inte ihop delarna sen... Eller så får det vara tills jag säljer bilen.

Finns det någon risk att köra på som vanligt fast de behöver bytas?

Sök