3540
Sök

Drar steget ström när inte sterion är på? och tänningen är avstängd?

257 Inlägg
21 december 2005
Trådstartare
#1
Känns som mitt batteri sugs ut när bilen står i garaget ett par dagar. får ladda batteriet ofta! Funderar på om det är något i bilen som smygdrar ström.

Kan det vara så?

=/=/

//Swecc0


719 Inlägg
22 december 2005
#2
om du har kopplat remoten via anten-remoten på stereon så ska stegen stängas av när du stänger av stereon kolla det. Tar några sek innan lampan slocknar.

Ända sättet steget kan dra ström är om du kopplat remoten på konstantström.

live free, die young.

Nknn
22 december 2005
#3
Kan det inte vara just det, att den får stå ett tag som gör att den drar ström? Alla bilar blir väl tilllslut strömlösa om dem får stå några veckor?

76 Inlägg
22 december 2005
#4
Är slutsteget kopplat så att de får ström när tändningen vrids på? om inte, så låter det ologiskt att det är just ditt slutsteg som står och drar ström. Det är lätt att kolla hur steget e kopplat ijuförsig.. ta en multimeter och mät om det ligger ca 12 volt på slutsteget när tändningen är avstängd, och mät om de ligger spänning till steget när tändningen är på också. Om du endast får fram spänning när tändningen är påslagen så är det inte där felet ligger, eftersom inte steget isåfall inte  får ström när du har stängt t-låset. Om de råkar va så att de ligger spänning både när tändningen är avslagen, och påslagen så e de kopplat "rakt till batteriet", vilket det inte ska vara, då ditt slutsteg säkert är som de flesta andra steg och slås på så fort det får tillräckligt med ström. ( i detta fallet får du koppla plus från steget till remote (antennstyrningen) eller leta fram en plusledning till steget som det bara ligger 12 volt i då tändningslåset e påslaget.

BMW 320i E21

257 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#5
eldflamez skrev:
Är slutsteget kopplat så att de får ström när tändningen vrids på? om inte, så låter det ologiskt att det är just ditt slutsteg som står och drar ström. Det är lätt att kolla hur steget e kopplat ijuförsig.. ta en multimeter och mät om det ligger ca 12 volt på slutsteget när tändningen är avstängd, och mät om de ligger spänning till steget när tändningen är på också. Om du endast får fram spänning när tändningen är påslagen så är det inte där felet ligger, eftersom inte steget isåfall inte  får ström när du har stängt t-låset. Om de råkar va så att de ligger spänning både när tändningen är avslagen, och påslagen så e de kopplat "rakt till batteriet", vilket det inte ska vara, då ditt slutsteg säkert är som de flesta andra steg och slås på så fort det får tillräckligt med ström. ( i detta fallet får du koppla plus från steget till remote (antennstyrningen) eller leta fram en plusledning till steget som det bara ligger 12 volt i då tändningslåset e påslaget.

Nae steget e kopplat på remoten till sterion.


257 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#6
Scratch skrev:
om du har kopplat remoten via anten-remoten på stereon så ska stegen stängas av när du stänger av stereon kolla det. Tar några sek innan lampan slocknar.

Ända sättet steget kan dra ström är om du kopplat remoten på konstantström.

Nae sterion kopplad på remoten till sterion.


257 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#7
N0kan skrev:
Kan det inte vara just det, att den får stå ett tag som gör att den drar ström? Alla bilar blir väl tilllslut strömlösa om dem får stå några veckor?

Jo kanske. Kan vara det i tillsammans med att ja tvekar på mitt batteris kapacitet. Det ser inte särskillt gammalt ut. ser fint ut men skenet bedrar säkert.


719 Inlägg
22 december 2005
#8
om steget går via remoten så ligger nu inte felet där.

Kan gissa på att batteriet börjar bli slut.

Kolla alla lysen osv så att inget sånt hänger sig och är på hela tiden.

live free, die young.

76 Inlägg
22 december 2005
#9
har du kontrollerat vätskenivån i batteriet? om den är dålig så resulterar ju även det, till sämre hållbarhet osv...

BMW 320i E21

424 Inlägg
22 december 2005
#10
vad är det med batterier o kyla???? mitt dras ut på två dagar, måste sätta igång bilen varannan dag annars mste ja ladda upp batteriet

**// Toyota \\**

257 Inlägg
22 december 2005
Trådstartare
#11
parayaCar skrev:
vad är det med batterier o kyla???? mitt dras ut på två dagar, måste sätta igång bilen varannan dag annars mste ja ladda upp batteriet

Jag har precis samma problem. Irriterande som fan.


76 Inlägg
22 december 2005
#12
har du kontrollerat vätskenivån i batteriet? om den är dålig så resulterar ju även det, till sämre hållbarhet osv...

BMW 320i E21

129 Inlägg
22 december 2005
#13
ampere mät då? å felsök


Fartdåre!
592 Inlägg
22 december 2005
#14
Min bil ha oxå gjort så. då va de lampan i skuffen som inte släktes när luckan va stängd. va fel på den lilla knappen då.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

21 761 Inlägg
22 december 2005
#15
Kyla gör bara att batteriet får svårare att lämna hög ström, tex vid start.
Om batteriet laddar ur på två dagar så finns några troliga orsaker.

1. Något tjuvdrar ström. Mät med mätinstrument för att se om det är så.
2. Batteriet är utslitet. Ladda batteriet och mät syravikten på alla celler, om inte det går att få rätt syravikt så kan det vara sulfaterat, utslitet eller kortis.Byt batteri.
3. För lite batterisyra. Fyll på destillerat vatten och ladda batteriet. Det kan hålla ett tag men troligast kommer det att gå sönder ganska snart.

Kom också ihåg att om batteriet är dåligt laddat så kan det frysa sönder.

257 Inlägg
23 december 2005
Trådstartare
#16
ventohuan skrev:
Min bil ha oxå gjort så. då va de lampan i skuffen som inte släktes när luckan va stängd. va fel på den lilla knappen då.

Okej. nae den är bortkopplad för länge sen.



Sök