Hej. Var nyss ute med min Toyota celica gt -94. Och märkte att motorn var varm. fyllde på kylaren med vatten och åkte hem. Men jag hann inte långt innan motorn blev rätt varm igen. Det blev liksom som ett spår efter med vatten. Hade tur att jag inte var så långt borta. Det jag nu undrar. Är detta något jag lär in på verkstad och fixas ny. Är det svårt att montera dette själv ifall jag skulle köpa en. Eller kan jag be flickvännens pappa som är duktig med bilar fixa det. Är det mycket jobb.
Ursäkta för alla dessa frågor men jag är otroligt okunnig med bilar och bara 19 år så vill hellst komma så billigt undan som möjligt. köpte dessutom bilen igår så är extremt tacksam för ett svar.
Hej. Var nyss ute med min Toyota celica gt -94. Och märkte att motorn var varm. fyllde på kylaren med vatten och åkte hem. Men jag hann inte långt innan motorn blev rätt varm igen. Det blev liksom som ett spår efter med vatten. Hade tur att jag inte var så långt borta. Det jag nu undrar. Är detta något jag lär in på verkstad och fixas ny. Är det svårt att montera dette själv ifall jag skulle köpa en. Eller kan jag be flickvännens pappa som är duktig med bilar fixa det. Är det mycket jobb.
Ursäkta för alla dessa frågor men jag är otroligt okunnig med bilar och bara 19 år så vill hellst komma så billigt undan som möjligt. köpte dessutom bilen igår så är extremt tacksam för ett svar.
MVH Johan
Det är inte mkt jobb, finns massor på skroten, billiga, oftast bara 2 slangar man ska skruva bort, kanske någon givare, sen fästen til kylaren, en halvtimmes jobb max, sen är det bara att fulla på med nytt vatten och glykol:)
kylartätning kan funka.. men men ta ut kylaren och titta och häll vatten i den. samt kolla alla slangar så det inte är nån utav dem som har spruckit!
Använd absoulut inte sådant om du inte vill renovera motorn sedan. En bra och pålitlig kylare är ett måste på en bil man gillar och vill kunna lita på.
kylartätning borde föbjudas täpper ju även till sådant som inte skall täppas till. tex små hål i topppackningen som är tänkta att vara där för att släppa igenom vatten till toppen mm
har dom inte en sånhär liten avtömmningskran längst ner då? den kanske har råkat skruva upp sig eller dyl? får det låter ju som att det är mycket vatten som kommer. skulle kunna gissa att någon slang har gett upp åxå. men använd inte kylartätning! ingen höjdare... lycka till
MVH Johan
Vet du varifrån det läcker? Är det nån olja i kylvattnet? Ett enkelt sätt där man KAN se vart läckaget kommer ifrån är att åka in på nån Toyotaverkstad och be dom provtrycka. Inte alltid man ser ändå, men har man tur så! Annars kan du prova att byta kylare. Det är rätt enkelt fast det är trångt som fan i motorrummet!
Verkar ju ha fixat sig enligt Rubriken! Kolla efter vart det läcker och inte kylartätning eller ngt annat liknande! Hitta en billig på skroten eller dylikt och byt! Inga svårigheter! Tänk bara på att det kan bli små luftfickor i systemet när du har tömt hela systemet! Så du kan vara tvungen att starta bilen ett par ggr och låta vattnet sjunka in i alla små skrymslen!
täta den med lödtenn!funkar mycket bra.när du lött dit en klump lödtenn stoppar du kylaren i en vattenbalja och ser om de är tätt.min farfar jobbade som kylarreperatör för ett tag sen och han reparerade 100-tals kylare på de sättet.