2976
Sök

fel på ladd mätare

94 Inlägg
5 september 2007
Trådstartare
har installerat en laddtrycks mätare!
är de fel på den om den visar olika ladd på alla växlar?
kan man testa hur rätt den går på något sätt,typ bygga ett slutet system o trycka upp  med luft och ha en mätare som visar rätt?

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
5 september 2007
Vad är det för bil. många bilar ha laddtryckspärr i lägre växlar för att det ska bli lättare att köra.

133 Inlägg
5 september 2007
whitesnake skrev:
Vad är det för bil. många bilar ha laddtryckspärr i lägre växlar för att det ska bli lättare att köra.

kan man ta bort denna spärr på något sätt? jag tror jag har det i ettan då jag bara har halvt laddtryck

Jonas

Hojmek
748 Inlägg
5 september 2007
Den är ju inte där för att det " ska bli lättare att köra" utan för att skona växellådan å koppling från för mycket vrid på de lägsta växlarna
Senast redigerat av Bodegan (5 september 2007)

2 164 Inlägg
5 september 2007
Den är ju där för att bilen ska bli någorlunda körbar.
Men trimmar du bilen får du säga till dom om du ska ha laddtrycks spärrar kvar på lägre växlar vilket jag tycker du ska ha.

MVH

F

94 Inlägg
7 september 2007
Trådstartare
en s70.

laddar typ 1 bar på 1,2.
1.2 bar på 3.
1.3-1.4 på 4.

kan man testa om mätaren är rätt så som ja sa?????

94 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
???

94 Inlägg
9 september 2007
Trådstartare
okej tack!

men om bilen laddar 1.3 är de inte lite mycket för att vara på den säkra sidan?

94 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
kimen12 skrev:
okej tack!

men om bilen laddar 1.3 är de inte lite mycket för att vara på den säkra sidan?

eller????

94 Inlägg
13 september 2007
Är din bil trimmad ? Om så ring trim företaget och fråga vad den ska ladda på 3,4,5 växel.
Många fwd bilar har laddtrycks spärr på 1:an o 2:an för att slippa allt för mycket hjulspinn.
Sedan är det ganska vanligt med lite olika laddtryck när man är ute och kör ,beroende på luftteperatur och luftfuktighet. Varmt lägre ladd ,kyligare högre.