3735
Sök

Audi 80 rusar sen varvar den konstigt

79 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Jag har läst några olika trådar men inte fått något svar på vad som kan vara fel så jag tänkte om någon visste vad de kan vara för fel på min audi 80 -89 1.8S med insprutning och inte förgasar. Det är så att när den blir varm så kan den fasna på vissa vavtal, tex om jag varvar upp den till 3000 varv så kan den stanna där och ibland stiger den utav sig själv. En gång så varvade jag upp den till 3000 varv sen när jag kom fram till en korsning och kopplade ur så gick den upp till ca 4000 varv så då stängde jag av den och satte på den direkt men när jag gjort de så vart tomgången helt konstig. Den gick mellan 500 varv till 2000 utan att jag rörde gasen. Sen när jag skulle iväg så hände det ingen förens jag nästan hade tryckt gasen i botten. Sen när den har stått ett tag så fungerar den igen.
Jag har smörjt gas wiren och har lämnat in den och dom såg inget fel vid spjällen eller vid någon packning. En kille sa till mig att det kunde vara tomgångsmotorn. Vart sitter den och vad kan man göra med den för att få den att fungera?

Mvh André

64 Inlägg
13 september 2007
andre_023 skrev:
Jag har läst några olika trådar men inte fått något svar på vad som kan vara fel så jag tänkte om någon visste vad de kan vara för fel på min audi 80 -89 1.8S med insprutning och inte förgasar. Det är så att när den blir varm så kan den fasna på vissa vavtal, tex om jag varvar upp den till 3000 varv så kan den stanna där och ibland stiger den utav sig själv. En gång så varvade jag upp den till 3000 varv sen när jag kom fram till en korsning och kopplade ur så gick den upp till ca 4000 varv så då stängde jag av den och satte på den direkt men när jag gjort de så vart tomgången helt konstig. Den gick mellan 500 varv till 2000 utan att jag rörde gasen. Sen när jag skulle iväg så hände det ingen förens jag nästan hade tryckt gasen i botten. Sen när den har stått ett tag så fungerar den igen.
Jag har smörjt gas wiren och har lämnat in den och dom såg inget fel vid spjällen eller vid någon packning. En kille sa till mig att det kunde vara tomgångsmotorn. Vart sitter den och vad kan man göra med den för att få den att fungera?

Mvh André

Ta ett kort uppefrån motorn ner, så kan jag peka på vad som är fel...

\\David

Audi - Vorsprung durch Technik

79 Inlägg
13 september 2007
Trådstartare
Activ8 skrev:
andre_023 skrev:

Mvh André

Ta ett kort uppefrån motorn ner, så kan jag peka på vad som är fel...

\\David

Du vet vad det är för fel?

Drifttekniker VA
580 Inlägg
13 september 2007
Byt ut förgasaren för 1,8s har ju mekanisk insprutare. som sagt byt ut förgasaren enklast och biligast. Hade exakt det felet på farsans bil och då bytte jag ut förgasaren och efter det så funkade den klockrent. Finns att köpa billigt på skroten.

79 Inlägg
14 september 2007
Trådstartare
Lalla78 skrev:
Byt ut förgasaren för 1,8s har ju mekanisk insprutare. som sagt byt ut förgasaren enklast och biligast. Hade exakt det felet på farsans bil och då bytte jag ut förgasaren och efter det så funkade den klockrent. Finns att köpa billigt på skroten.

Menar du en sån här: http://www.hedemorabildemontering.se/Pa … nik=450089

79 Inlägg
17 september 2007
Trådstartare
lill acke skrev:
Byt "förgasar foten" du har väl en med mekaniskt insprut på den typ en RP motor byt förgasar gummit det är säkert sprucket kostar mellan 100-200kr på biltema beroende på typ kolla bara va du har för motorbokstäver (detta är ett vanligt problem på dessa bilar, jobbar på auktoriserad audi verkstad)

Jo jag lämnade ju in den för att dom skulle kolla vad de kunde vara och det var det första dom kollade och den såg fin ut (ganska nybytt sa dom) men dom sa även att de kunde vara något inprutnings huvud eller vad de hette. Kan det stämma? Eller vad tror du om en sån där jag skickade länk till lite högre upp?

Sök