3002
Sök

Fotografera rullande bil, tips?

NissanMotorsport
7 augusti 2007
Trådstartare
Tänkte ut snart och bara testa att fotografera när den rullar på vägen smile
så någon som har nå tips? alla tips är välkommna smile

mvh!

533 Inlägg
7 augusti 2007
Ska du sitta i och ta kort eller ska nån köra och du stå nånstans och fota...??

Förklara dina planer..!

I think I have a problem. I think I think too much...!
'And the meek shall inherit the earth.'
Min sida på www.fotosidan.se

NissanMotorsport
7 augusti 2007
Trådstartare
tänkte va två bilar, och ja sitter i den andra och tar kort..
något specielt man ska tänka på? slutartid o.s.v..

mvh

Praise the lower'ed
210 Inlägg
7 augusti 2007
fota på bara. smile

.. Foppa ..
Mitt Cadillac Custom bygge:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p3863131

1 723 Inlägg
7 augusti 2007
lite längre slutartid och försöka följa bilen så noga som möjligt. blir fräcka effekter smile
kort slutartid underlättar men blir kanske lite trist. ta så många bilder som möjligt med olika slutartider.

större skärpdjup än vid vanlig porträttfot kan va att föredra, kan bli lite skumt med fokuseringen om du inte har en snabb kamera smile

NissanMotorsport
7 augusti 2007
Trådstartare
Ok tackar för alla svaren/tipsen smile
ska bara hitta en till som kan köra, sen åka ut.. kan ladda upp bilderna  här
när ja tagit smile

Mvh

Miklen
7 augusti 2007
Trådstartare
..pröva dig fram till en lagom slutartid. Med den kan du få knviskarp bild men rörelseoskärpa på allt rörligt ja brukar ligga mellan 1/20 å 1/60..

D bästa är att åka på en fin väg i exakt samma hastighet annars blire inte lätt att ta stabila bilder har svårt att tro att ens en IS kamera klarar d.. Men som ovan säger .. ta många bilder..chansen är ju större att nån blir bra smile

Administratör
11 915 Inlägg
7 augusti 2007
1/20 kan du ju för fasiken knappt hålla stadigt på marken, än mindre när det rullar smile

Sitter du i bilen framför och fotar bil bakom i 50km/h så blir nog till och med 1/160 rörelseoskärpa på vägen. Lite beroende på vinkeln du har så blir det mer eller mindre synligt iaf. Jag skulle ta en provrunda och testa allt mellan 1/60 och 1/250, plocka in bilderna till datorn och se vad som blir bäst. Jag tror dock att 1/60 och lägre är lite för stor risk att majoriteten av bilderna blir skit...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Miklen
7 augusti 2007
Trådstartare
chrizz skrev:
1/20 kan du ju för fasiken knappt hålla stadigt på marken, än mindre när det rullar smile

Sitter du i bilen framför och fotar bil bakom i 50km/h så blir nog till och med 1/160 rörelseoskärpa på vägen. Lite beroende på vinkeln du har så blir det mer eller mindre synligt iaf. Jag skulle ta en provrunda och testa allt mellan 1/60 och 1/250, plocka in bilderna till datorn och se vad som blir bäst. Jag tror dock att 1/60 och lägre är lite för stor risk att majoriteten av bilderna blir skit...

Chrizz det beror ju på brännvidden ( eller va d heter ).
Detta är saxat från www.fotosidan.se

"Skakningsoskärpa
Detta är den vanligaste orsaken till oskarpa bilder!
Tumregel för handhållen kamera: Tid kortare än 1/brännvidd (för 35mm film).

Exempel: 50 mm => 1/60 s eller kortare
             400 mm => 1/500 s

Använd stativ! Även ett uselt stativ är ofta bättre än inget alls. Använd naturliga stativ i form av soptunnor, stenar etc. Använd trådutlösare eller självutlösare för att undvika vibrationer. "

Alltså så beror det ju på objektivet men t.ex kör man me 18mm objektiv så borde ju 1/20 vara utan problem.Visst kanske d e nära gränsen men.. Ja kan väl hålla me dig att me ett normalt objektiv/kamera så kanske man ska nöja sig me 160 eller så..Om inte annat får man väl justera bilens hastighet winkwink

3 Inlägg
9 augusti 2007
Det viktiga när du plåtar en bil i rörelse är just att det ser ut som om bilen rör sig :-)
Åker du i en bil bredvid bilden du ska plåta så kommer bakgrunden att bli oskarp ju snabbare ni kör så det är inget problem att få till.

Det du ska tänka på är att bilens hjul inte får bli frysta (vilket de blir om du har för snabb slutartid)

Jag skulle testa att köra så nära objektet det bara går och ställa kameran i bländarprioritet. (detta läge finns på den lite bättre kameran och brukar markeras med A på kamerans inställningsratt)

Slutartiden ställer du sen på 1/125 så kommer det att funka finfint :-)

Du kan också stå vid vägkanten och följa bilen och knäppa av när du "har samma fart" på kameran som bilen. Det brukar funka ganska skapligt det också. Se länk nedan.

http://www.teamnegativ.com/stcc/slides/STCC_Bild05.html

/  Hasse

SupraDupraFly skrev:
Tänkte ut snart och bara testa att fotografera när den rullar på vägen smile
så någon som har nå tips? alla tips är välkommna smile

mvh!
Senast redigerat av Teamnegativ (9 augusti 2007)

Som min Mamma alltid sa - män blir aldrig mer än 12år, det är bara att titta på pappa :-)

puff
9 augusti 2007
Trådstartare
En lite "värre" kamera så kan du fota från en bil på en annan utmärkt utan skakningar.
Jag gjorde tvärtom, bilen still och bakgrunden i rörelse. Finns en bild på min sida.
Jag rekmonderar att du fotar med vidvinklenobjektiv, ifall du har en systemkamera, på så vis får du med mycket bakgrund etc.
Mvh

RE-雨宮
481 Inlägg
10 augusti 2007
Problemet med vidvinkel är väl att perspektivet på bilen oftast blir lite konstigt när du fotar från en annan bil, för om det ska funka så måste den andra bilen vara helt jämsides, annars får du med backspeglar och bakdelar på din egna bil. Inte snyggt imho, bättre att ha ett tele eller telezoom. Jag brukar fota med ett 70-200 å det brukar fånga både bilen jag fotar, och vägen/det som är runt och bakom.  Beror ju helt på vilken effekt du vill ha. Båda funkar å har du digitalkamera är det ju bara att gå lös!

Lycka till.

RE-Amemiya Kitted FD3S

puff
10 augusti 2007
Trådstartare
Jo det har du rätt i. Man måste prova sig fram.
Jag har ett 50 mm objektiv jag brukar köra med, men måste beställa något nytt nu, men vet inte vilket.
Känns att man måste ha något med zoom.
Mvh

406 Inlägg
10 augusti 2007
som de andra säger, men av egen erfarenhet, så måste du köra minst 80km/H, för att få de snyggt men fälgarna smile

FOTAR BILAR. Kolla in min bil och mina bilder :)

BMW Power
2 362 Inlägg
10 augusti 2007
beror lite på, men skulle nog tipsa på att göra det under ljusa dagen iallafall smile

Kan bjuda på en bild som jag tog under Birka #2 tror jag..

http://i67.photobucket.com/albums/h312/Fugge/Street/-07/Birka3/2-1.jpg

mvh

BMW, bogsering med wire :/

RE-雨宮
481 Inlägg
10 augusti 2007
Värt att tänka på när du plåtar bilar generellt är ju att med en lång brännvidd, ex. vis 200mm får du mycket kortare djup i bilden, alltså att bilen ser mer kompakt ut (perspektivet i djupled komprimeras, alltså storlektsförhållandet mellan fronten och baken blir liten skillnad på). Jag brukar föredra att plåta med lite längre brännvidd just av den anledningen. Använder du ett vidvinkel blir det väldigt "långt" perspektiv i djupled, så om du fotograferar en bil snett framifrån så ser fronten ut att vara nära (och blir då större på bilden) och baken "försvinner i horisonten" (storleksförhållandet mellan det som är nära i bilden och det som är långt borta blir mycket större). Detta kan också det bli riktigt coola bilder men det är ett helt annat sätt att fotografera bilar på och dett är svårare att få bilen att se sportig och kompakt ut med en vidvinkel, kan lätt bli så att den ser "bullig" ut och får en rundare karaktär. (då även om du använder en raktecknad vv, fisheye är inte att tänka på, blir bara cp). Prova båda varianterna, plåta bilen med 200mm och gå sedan så nära att bilen fyller ut lika stor del av bildytan med en vv och kolla på skillnaden. En glugg på ca 50mm är ganska bra mittemellan glugg och ger ett hyffsat naturligt förhållande. Lycka till!

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 256 Inlägg
10 augusti 2007
Om du vill ha snygga "rullande" bilder så skall du sitta i en bil framför/bakom och skjuta istället.. Du får både fartkänslan i bilden och har lättare att få focus på bilen!

Slutartid/Bländartid får du själv mixtra med under tiden du skjuter bilderna, kan vara bra att testa sig fram för att få ett riktigt bra slutresultat..

Dessa bilderna sköt jag bara snabbt ut igenom rutan utan att ställa om något, dvs impuls bilder big_smile

exempel..

http://home.no/jonnipersson/fastOne.se/fastOneEvo-2.jpg
http://home.no/jonnipersson/fastOne.se/fastOneEvo-1.jpg
http://home.no/jonnipersson/fastOne.se/fastOneEvo-3.jpg
Senast redigerat av Jonni (10 augusti 2007)

3 Inlägg
11 augusti 2007
Köper du ett 70-200mm så kommer du att klara dig finfint. En helt perfekt brännvidd när bilar ska plåtas.

/  H

puff skrev:
Jo det har du rätt i. Man måste prova sig fram.
Jag har ett 50 mm objektiv jag brukar köra med, men måste beställa något nytt nu, men vet inte vilket.
Känns att man måste ha något med zoom.
Mvh

Som min Mamma alltid sa - män blir aldrig mer än 12år, det är bara att titta på pappa :-)

NissanMotorsport
20 september 2007
Trådstartare
nu har ja äntligen varit ute och tagit kort, men såhär blev mitt första kort..   efter några minuter i photoshop då.. gjorde lite HDR över bilden tongue

http://www.garaget.org/archive/14451/12108/12108-586035.jpg

Sök