Värt att tänka på när du plåtar bilar generellt är ju att med en lång brännvidd, ex. vis 200mm får du mycket kortare djup i bilden, alltså att bilen ser mer kompakt ut (perspektivet i djupled komprimeras, alltså storlektsförhållandet mellan fronten och baken blir liten skillnad på). Jag brukar föredra att plåta med lite längre brännvidd just av den anledningen. Använder du ett vidvinkel blir det väldigt "långt" perspektiv i djupled, så om du fotograferar en bil snett framifrån så ser fronten ut att vara nära (och blir då större på bilden) och baken "försvinner i horisonten" (storleksförhållandet mellan det som är nära i bilden och det som är långt borta blir mycket större). Detta kan också det bli riktigt coola bilder men det är ett helt annat sätt att fotografera bilar på och dett är svårare att få bilen att se sportig och kompakt ut med en vidvinkel, kan lätt bli så att den ser "bullig" ut och får en rundare karaktär. (då även om du använder en raktecknad vv, fisheye är inte att tänka på, blir bara cp). Prova båda varianterna, plåta bilen med 200mm och gå sedan så nära att bilen fyller ut lika stor del av bildytan med en vv och kolla på skillnaden. En glugg på ca 50mm är ganska bra mittemellan glugg och ger ett hyffsat naturligt förhållande. Lycka till!
RE-Amemiya Kitted FD3S