3241
Sök

Fortkörningsböter...

Teddan
2 495 Inlägg
28 april 2007
clio_blue skrev:
kortet tas på plats om detnär aktuellt...man blir meddelad direkt om man blir av med körkokrtet inte i efterhand...Kortet ska aldrig klippas i två bitar...de inget jävla bankkort...

jovisst kand et meddelas efteråt ! ... men inte för en fortkörning.

det är om man tex  har kört för fort 4ggr på kort tid, drograttfylla, omkörning vid möte ..

det finns många fall som det inte är polismannen som beslutar om han skall omhänderta ditt KK.

sen behöver man ju inte skriva under på böterna eller erkänna... då möts man i tingsrätten, jag brukar göra så för bevis nivån är högre för att dömma någon gentemot polismannens "uppfattning".

sen har det hänt att tingsrättens bötessats kan vara billigare.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Höghöjds Tekniker
20 Inlägg
28 april 2007
Tja ingenting händer.. jag fick 2st fortkörningsböter när jag hade prövotid och jag har inte hört nått än å de va 3år sen det hände... ps fick första bötern samma dag som jag hämtade ut körkortet på posten.. haha

543 Inlägg
28 april 2007
nils_flowers skrev:
Spelar roll om du blir av med kortet... Det är bara köra vidare. Det är Sverige vi bor i.

Jättebra inlägg där du uppmuntrar till brott! mad
Senast redigerat av Glempa156 (28 april 2007)

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

401 Inlägg
28 april 2007
Innox skrev:
Tinoz skrev:
ni som säger det med 30 km/h vissa mig den lagen!!! NU! om inte var bara tysta! trött på alla rykten om det.. hörde det av han som hörde det av han osv..

Inte lagen, men praxis uppenbarligen;

http://www.trafikjuristen.se/korkorting … lelse1.htm

Duger det för dig?

bra sida det där... nu kan man läsa om allt man kanske inte visste egentligen...

tack ska du ha smile

If you have a problem,
if no one else can help
and if you can find them...
Maybe you can hire THE A-TEAM!

Medlem 34530
908 Inlägg
28 april 2007
clio_blue skrev:
Pirra skrev:
Tinoz skrev:
ta det lugnt... alla som sitter här inne säger att om man kör 30 km för fort bli man av med körkortet... SKITSNACK!!!!! det är upp till polisen som stannar dig.. om du har kör 20 km för fort kan han ta ditt kort. om han upplever det att du inte kör "säkert"...

ni som säger det med 30 km/h vissa mig den lagen!!! NU! om inte var bara tysta! trött på alla rykten om det.. hörde det av han som hörde det av han osv..

sa polisen inget kommer du att ha kortet kvar! du kan få hem en lapp där det står att du ska skicka in kortet i två delar! om det inte kommer kör lugnt för nästa gång räcker det med att du kör lite vårdslöst..

M.

NEEj kan det alltså komma hem en lapp ???

kortet tas på plats om detnär aktuellt...man blir meddelad direkt om man blir av med körkokrtet inte i efterhand...Kortet ska aldrig klippas i två bitar...de inget jävla bankkort...

Har polisen mätt upp din hastighet till 31km/h över gällande hastighetsbegränsning eller mer, så blir du av med kortet. Men du har två dagar på dig att lämna in kortet på närmaste polisstation.

Har du kört VÄLDIGT mycket för fort och vårdslöst, så kan de ta kortet på plats och du får ställa bilen.

Om du i dessa fall nekar till brott, så tas det ju upp i Tingsrätten. Men om du får behålla kortet under tiden vet jag inte.

Skulle du köra för fort förbi en fartkamera, så får du hemen lapp med kort på dig och vilken hastighet du höll + straffpåföljd. Under förutsättning att de kunde identifiera dig mm big_smile

Det är bara dyrt att åka dit för fortkörning, så man får väl börja köra lagligt roll

Mitt nya projekt, Brother Edition
"Det är högst osannolikt att något transportmedel för passagerare kan röra sig fortare än 15 km/h"
-citat Thomas Treshold, Tågingenjör (1835)

Tekniker
22 Inlägg
21 september 2007
Polisen tar kortet direkt på plats vid fortkörning...sen får du 48 timmar på dig och en lapp som du kan visa upp under dom 48 timmarna ifall du skulle bli stannad där det står exakt klockslag för dom 48 timmarna.

Skulle du däremot bli tagen för fylla eller liknande är du givetvis rökt direkt...

-------------------------------------------------------------------
Audi RS4a 2001:a 470 hk - 600 Nm (Mål 600 hk)
Min sida: www.rs4.se
-------------------------------------------------------------------

Sök