twin_cam skrev:
Antar att du redan vet hur en diesel fungerar.
En CommonRail Dieselmotor är en diesel med elektriskt styrd insprutning.
Fungerar som en bensinisprutning på ett ungefär, fast den har sekventiell insprutning direkt in i cylindern, istället för att som på många bensinbilar spruta alla på en gång in i insugsröret.
Har ofta Luftmassamätare men till skillnad mot en bensinmotor så har den inget gasspjäll.
arbetar med att jämföra varvet på vevaxeln, gaspedalens läge, luftens densitet, och laddtryck. Om den har turbo så sitter en tryckgivare i insuget.
Med hjälp av allt det så räknar den ut exakt rätt bränslemängd vid exakt rätt tidpunkt.
Om det är en commomrail diesel syns på att det sitter en fuelrail, ungefär som en bensinare.
Insprutningstrycket i en sån dieselmotor kan vara upp till 2000 bar! Det är också där fördelen ligger med common rail. Eftersom spridarna är magnetstyrda så behövs ingen insprutningspump, och då kan man hålla trycket på en väldigt hög nivå. En normal insprutningspump har problem när trycket kommer äver 500 bar. Med magnetstyrda spridare så blir insprutningen exaktare också, och det klarar högre varvtal.
För 20 år sen var det nästan helt otänkbart att em diesel skulle varva mer än max 3500 rpm, men nu finns det dieslar som glatt drar till 5000.
Det är vad jag fick lära mig i skolan. Tilläggas ska att skolor ofta är väldigt dåligt uppdaterade, och jag och en polare hade större koll på hur det funkade än våra lärare...