2744
Sök

Bryggkoppling samt Ohm-förklaring

76 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
Tjena.

Har ett Magnat Rock 8000 steg. Har drivit 6x9or samt en 12" Baslåda från MDS. Funkade bra när jag körde basen på en kanal. Men jag ville bryggkoppla det till två kanaler så jag får ut ännu mer. Det är en 4ohms bas. När jag bryggade och körde i så kallat tri-mode så funkade det jätte bra till en början. Det lät hur bra som helst. Efter nån timmes spelning stängdes steget bara av. Basen låter inte bra nu. Har konstaterat att den är sönder.
Vad kan felet vara?
Är det ohmen?

En anmärkning: Om basen är 4ohm, om två kanaler delar på detta blir det väl 2ohm vardera. Klarar detta steget av det? Det står inget om det i manualen.

Skulle verkligen uppskatta svar av någon mer kunnig
Tack på förhand

10 287 Inlägg
24 september 2007
På ett eller annat sätt har du stekt basen (för stora konutslag eller bränd talspole). Oerhört svårt att säga på distans utan att ens veta vad det är för låda och om du har subsonicfilter eller inte.
Steget kan jag inte svara på.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

6 851 Inlägg
24 september 2007
Har du haft nått Lågpass filter till basen?

21 761 Inlägg
24 september 2007
faca_57 skrev:
Om basen är 4ohm, om två kanaler delar på detta blir det väl 2ohm vardera.

Ja, ungefär så kan man förenklat beskriva hur steget beter sig vid bryggkoppling.

faca_57 skrev:
Klarar detta steget av det?

Steget är stabilt i två Ohm, då ska det klara av den kopplingen utan problem.

76 Inlägg
24 september 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
faca_57 skrev:
Om basen är 4ohm, om två kanaler delar på detta blir det väl 2ohm vardera.

Ja, ungefär så kan man förenklat beskriva hur steget beter sig vid bryggkoppling.

faca_57 skrev:
Klarar detta steget av det?

Steget är stabilt i två Ohm, då ska det klara av den kopplingen utan problem.

Jo, men när jag läser ¨på manualen så står det att steget är stabilt i två ohm i stereo. bryggat läge står det inget om..Eller är jag helt fel ute?

10 287 Inlägg
25 september 2007
Då är steget stabilt i 2 ohm per kanal. Dvs ok att brygga mot 4 ohm.

/Göran

faca_57 skrev:
Jo, men när jag läser ¨på manualen så står det att steget är stabilt i två ohm i stereo. bryggat läge står det inget om..Eller är jag helt fel ute?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök