3557
Sök

200sx hackar vid högre varvtal

91 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
motorn hackar lite. vid tomgång märker man den knappast. varv man upp 4000varv så hör man att den gå lite ojämt .tappar rpm då och då.
jag tror att den missar å tända på ett stift KOLLA BILD
http://www.jakupovic.org/ryden/Stift.JPG

man ser att det längst ner är brunnare än dom andra

nu va jag så dum att jag bara drog ut dom och inte tänkte mig för vilken satt på vilken hmm

jag undra om det kan va tändspolen som är paj. lr om det gå att mätta på kontakterna om man kan få ut nåt av de
http://www.jakupovic.org/ryden/spolkoppling.JPG
http://www.jakupovic.org/ryden/tandspolar.JPG
Senast redigerat av FreeSniff (23 september 2007)

91 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#2
hittade tändstift för +300kr för 4 pack och +200 per stift ! bräna över åttahundra spänn på stift!! vem är så galen

91 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
#3
mäter jag på tändspolarna så för jag 1.0 Ohm på alla. när jag mätte på kontakterna TILL tändspolarna så får jag runt 2.8-3.0 ohm på 1,2 o 4 på 3 får jag runt 2ohm ? va kan man få ut av de?

431 Inlägg
20 september 2007
#4
FreeSniff skrev:
mäter jag på tändspolarna så för jag 1.0 Ohm på alla. när jag mätte på kontakterna TILL tändspolarna så får jag runt 2.8-3.0 ohm på 1,2 o 4 på 3 får jag runt 2ohm ? va kan man få ut av de?

Huvudvärk?

91 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#5
Natural skrev:
Huvudvärk?

när man inte vet va problemet är så....

91 Inlägg
21 september 2007
Trådstartare
#6
tändstiften va de inte. spolarna verka det inte va för dom har samma ohm 1.03-1.04 på alla vad mer att kolla?

leo_m83
22 september 2007
#7
se till att du har ställt tändningen. Den ska ligga 15 grader TCD på ca18det, annars vet jag att vid höga varvtal misständer den. Köp en lampa på biltema och kolla på manualen hur du ska ställa tändningen. Rekomenderar inte att du kör med bilen om den hackar och misständer. Kolla även så att din bränsle pump är hel eftersom s13 pumpen är ganska klena. ´

Annars om skillnaderna är stora mellan tändspolarna brukar ECU krångla. DÅ är med största sannolikhet den som är paj. Men kolla på manualen och se vad den säger...

91 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#8
jag saknar manual på de. och det gjorde mekaniken också i sin dator :S finns det nåt på internet lr köpa möjligtvis??

ÄVEN om det finns programvara så man kan kolla alla givare i "datorn" i bilen? mekaniken hade inte min modell. finns det nån liknande lr nån som ha ett program ??
Senast redigerat av FreeSniff (23 september 2007)

91 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#9
någon som ha nåt till sin dator i bilen?

leo_m83
28 september 2007
#10
bytt stift till ngk bcpers eller vad den heter. kolla på 200 dan.
tändngen a tå på 15 grader. sen ska du också kolla bränsle pumpen så att den inte håller på att ge sig. original pump är ganska klen. har du trimmat bilen nåt?

leo_m83
28 september 2007
#11
hur kollade du strömen på spolen?

91 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#12
leo_m83 skrev:
hur kollade du strömen på spolen?

bör jag kolla strömen??
ohm:en kollade jag på spolarna. att dom va jämnlika. de e va mekaniken sa jallfall

om den är trimmad.
den har öppet sportluftfilter. jag kollade på turbon och den såg blank ut. så troligen är den större ELLER bara utbyt. det vet jag inte. kan man kolla de? sen är de 3" på avgassystemet. mer vet jag inte.

men om det nu är pumpen. vad för pumpar kan jag använda. kan ju va bra å byta den i vilket fall om den är klen

leo_m83
29 september 2007
#13
DU ska först och främst byta stiften till de som jag nämde tidigare. Det kör alla 200sx grabbarna med.

Sen ska du använda en walbro 255hl pump. Bättre än original och bolt on. Man behöver inte dra nya sladar och sånt. Deusutom pallar de till runt 300-350hk.

Kan fixa fram en åt dig om du är intresserad. Skicka ett pm till mig i så fall...


Sök