3528
Sök

motor orolig på 200sx

BMW fantast
1 172 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#1
chenna.. har rpecis kommit hem emd min nyinköpta 200sx, men den går ojömnt på tommgång, och misständer vid 4000 varv,... något tips vad det kan vara? bilen laddar 0.9 och bränsletrycket ska vara ökat.. även hör att elektrod avståndet är 0,5 bara.... utöka det till 0.7??? några tips på vad det kan vara...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

162 Inlägg
27 september 2007
#2
AeroMalm skrev:
chenna.. har rpecis kommit hem emd min nyinköpta 200sx, men den går ojömnt på tommgång, och misständer vid 4000 varv,... något tips vad det kan vara? bilen laddar 0.9 och bränsletrycket ska vara ökat.. även hör att elektrod avståndet är 0,5 bara.... utöka det till 0.7??? några tips på vad det kan vara...

du får beskriva lite mer, vad e gjort med bilen?
prova byt bränslefilter, funkade för mig,, kolla dina stift, kolla om lambdan funkar, se vad du har för bränsletryck på tomgången om du har mätare installerat


BMW fantast
1 172 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#3
idag ska jag böja ut elektrodavståndet till 0,7mm.. något annat jag kan göra...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

BMW fantast
1 172 Inlägg
27 september 2007
Trådstartare
#4
töjde ut elektrodavståndet till 0,8 idag... gick genast bättre på tomgång... men vid 5000 varva hoppar den till, och lite sämre dom 2000 sista varven.. vad kan det vava.. ustering av tändning, byte av bränslefilter?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

91 Inlägg
28 september 2007
#5
AeroMalm skrev:
töjde ut elektrodavståndet

hur gör du detta?
min börja nämnligen hacka vid 4000 varv. gå ojämt och hoppar rpm. jag vet inte om det kan ha med tändinställning att göra. att den ligger 15 grader

2 117 Inlägg
28 september 2007
#6
Rekommenderar dig att ladda ned servicemanualen från www.200sx.nu.
I den finns en mycket detaljerad beskrivning om felsökning på sidorna under EF&EC.
(finns även en annan version av manualen på denna sida)
http://www.h-dev.co.uk/manuals/NISSAN_S … L%202a.pdf

När du ställer tändningen så ska stiftens elektrodavstånd först sättas till 1-1,1 mm

Gör såhär för att ställa in tändningen:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 97&p=9


Ps. Kolla så att soppan kommer fram. Kan vara så enkelt att bränslefiltret är igensatt.


736 Inlägg
28 september 2007
#7
Tänk på att dra i själva elektroden och sätt inte en mejsel emellan och bänd för då kan du skada porslinsisoleringen.


BMW fantast
1 172 Inlägg
28 september 2007
Trådstartare
#8
FreeSniff skrev:
AeroMalm skrev:
töjde ut elektrodavståndet

hur gör du detta?
min börja nämnligen hacka vid 4000 varv. gå ojämt och hoppar rpm. jag vet inte om det kan ha med tändinställning att göra. att den ligger 15 grader

jag tog och böjde ut dem med bladmåttet... väldigt försiktigt, men som frasse4 nedan skrev så kan det kanske skada porslinsisoleringen?? det fungerade iaf...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

91 Inlägg
29 september 2007
#9
hur påverka det?? tänder den  snabbar lr? vet inte om jag ska pilla på det. tycker nyinköpta stift ska funka som dom är ?

BMW fantast
1 172 Inlägg
29 september 2007
Trådstartare
#10
den går mycket bättre på tomgång... mina stift var med nya, fast förra ägaren knacka in dom lite... min hade suttit på typ 37 mil kanske.. nu e det abra tänfningen kvar hoppas jag? den e inte 100% rätt, men hoppas det räcker för att den ska gå friskt... annars vet jag itne avd det kan vara,.. lmm? igensatt bränslefilter?

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!


Sök