3518
Sök

Golf VR6 väldigt slö + surrar under ratten.

8 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hejsan. Till att börja med, ny på garaget, så Hej allesammans!!!

Har en Golf VR6 sen i helgen och tänkte sätta igång och "rätta till fel" på den.

Nu vet jag inte om detta är rätt forumdel eftersom jag inte vet var problemet sitter.

Men iallafall, Problem 1: en Golv VR6a ska göra 0-100 på 7,2 sekunder eller vad det var. Det är inte så dåligt, men min VR6 kommer nog inte i närheten av det där. Pappas gamla vw passat är ungefär lika snabb som min golf. Pappa kollade om det sotat igen i avgasröret vilket hade skett på hans gamla bil vilket gjorde den väldigt seg, men han såg inget.

Någon som har förslag på vad det kan bero på?

Har hört att toppackningarna är rätt känsliga på VR6or och har kollat allt sånt men det är helt OK.

Problem 1,5: Märker även att det rasslar lite i motorn, mer eller mindre på olika varvtal. Lyssna efter det och tror att det är kamkedjan (för det är väl kedja på vr6?). Är det vanligt att dessa rasslar eller låter lite? Ska jag bara låta det vara?

Problem 2: När jag kört en stund, 10-15 minuter, så börjar det surra och spraka i kabelhärvan under ratten, ovanför fötterna. Har inte kollat där ordentligt än men det låter som det kan vara ett relä som det är fel på, för det kommer med jämna mellanrum. 4-5 sekunder surrar det, sen är det tyst lika länge.

Ni kan nog knappast veta vad det är, men då får jag istället fråga om det finns någon handbok till VR6 med elscheman? Har kollat på haynes och dyl. men hittar inga. De jag hittar står bara "ej vr6 och fyrhjulsdrivna modeller" på.

Mycket tacksam för hjälp!!
Senast redigerat av JohannesL (2 oktober 2007)

/Johannes L

★★★★★
455 Inlägg
2 oktober 2007
#2
gå in o kolla o hör på www.vr6.nu är kanske lite lättare att få svar där.
ang kamkedja om den behöver bytas så bör du göra det snarast, inte kul om motorn rasar. ett kedje byte på vag kostar rutnt 15k :- inte kul

DraMinBil.nu
1 016 Inlägg
2 oktober 2007
#3
låter som det är väldigt mycket dags o byta kedja.. smile

Adam /
SAAB 9-3 2.3 Aero 300hk.
Vectra B CLC Edition ( såld )
Vectra B ST2000 ( såld )

8 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#4
så den ska inte låta nånting? Nu är jag inte så hemma på motorer då det är min far som kan sånt, men är det jobbigt att byta? antar att det är rätt jättemycket jobb?

Tacksam för alla svar iallafall. Ska kolla på vr6-sidan.

/Johannes L

★★★★★
455 Inlägg
2 oktober 2007
#5
JohannesL skrev:
så den ska inte låta nånting? Nu är jag inte så hemma på motorer då det är min far som kan sånt, men är det jobbigt att byta? antar att det är rätt jättemycket jobb?

Tacksam för alla svar iallafall. Ska kolla på vr6-sidan.

ja. du ska inte ge dej på det själv att byta iallafall, men nu behöver det ju itne vara kamkedjan för det (förhoppningsvis inte) finns folk som kan göra det svart lite billigt men lämna in blir riktigt dyrt sad

338 Inlägg
2 oktober 2007
#6
Rasslar kamkedjan ska du byta den så fort det går, byt koppling när växellådan ändå är nere.

8 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#7
Låter riktigt illa. Dock tror jag inte det är några problem att göra det "själv". Min pappa äger en verkstadsbyggnad och där har vi alla möjliga meckargrejor som behövs plus att han har en livstids kunskap så det ska nog gå.

Men han har nästan aldrig tid, och att byta kamkedjan är väl jäkligt tidskrävande?

/Johannes L

338 Inlägg
2 oktober 2007
#8
Det är ju gjort på en helg iaf, men då är det ju lite dötid inräknat också. Ett par kvällar är väl rätt realistiskt.

8 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#9
Låter ju inte allt för hemskt. Kan nog leva med det. det possitiva är ju att man får chansen att se över allt annat också när man har allt nere.

Tackar för alla svar smile

/Johannes L

338 Inlägg
2 oktober 2007
#10
Som sagt, passa på att byta kopplingen när du ändå plockar ner växellådan, dumt att dra ner o byta om den skulle dö om 500 mil. Lycka till!

8 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
#11
Tackar! Det ska jag göra.

Behöver bara veta en sak till.. Kan man hitta handbok/sprängskisser på VR6?

/Johannes L

338 Inlägg
2 oktober 2007
#12
Har letat lite själv. På vr6.nu brukar man kunna få hjälp med det mesta, många som sitter på elscheman och sprängskisser där.

1 785 Inlägg
2 oktober 2007
#13
JohannesL skrev:
Hejsan. Till att börja med, ny på garaget, så Hej allesammans!!!

Har en Golf VR6 sen i helgen och tänkte sätta igång och "rätta till fel" på den.

Nu vet jag inte om detta är rätt forumdel eftersom jag inte vet var problemet sitter.

Men iallafall, Problem 1: en Golv VR6a ska göra 0-100 på 7,2 sekunder eller vad det var. Det är inte så dåligt, men min VR6 kommer nog inte i närheten av det där. Pappas gamla vw passat är ungefär lika snabb som min golf. Pappa kollade om det sotat igen i avgasröret vilket hade skett på hans gamla bil vilket gjorde den väldigt seg, men han såg inget.

Någon som har förslag på vad det kan bero på?

Har hört att toppackningarna är rätt känsliga på VR6or och har kollat allt sånt men det är helt OK.

Problem 1,5: Märker även att det rasslar lite i motorn, mer eller mindre på olika varvtal. Lyssna efter det och tror att det är kamkedjan (för det är väl kedja på vr6?). Är det vanligt att dessa rasslar eller låter lite? Ska jag bara låta det vara?

Problem 2: När jag kört en stund, 10-15 minuter, så börjar det surra och spraka i kabelhärvan under ratten, ovanför fötterna. Har inte kollat där ordentligt än men det låter som det kan vara ett relä som det är fel på, för det kommer med jämna mellanrum. 4-5 sekunder surrar det, sen är det tyst lika länge.

Ni kan nog knappast veta vad det är, men då får jag istället fråga om det finns någon handbok till VR6 med elscheman? Har kollat på haynes och dyl. men hittar inga. De jag hittar står bara "ej vr6 och fyrhjulsdrivna modeller" på.

Mycket tacksam för hjälp!!

Kedjespännaren ska också bytas med en viss intervall, runt 13 000mil om jag inte minns fel. Missa inte det för annars kan kedjan hoppa ändå.

Låter som ett relä som inte orkar hålla ordentligt, känn på reläerna när det surrar så hittar du säkert vilket relä som strular.


Kolla absolut med andra ägare till VR6 de har många erfarenheter som är värda mycket mer än en märkesverkstads

www.vr6.nu

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

8 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
#14
aa lika bra att byta spännare, glidskenor och ev. drev om kedjan är riktigt sliten. Läste på vr6.nu att det oftast är den övre kedjan som blir mest sliten, men lika bra att göra jobbet ordentlgit och byta båda. Finns kanske planer på megasquirt, å lite sånt, och då vill det ju till att skiten håller. tongue

Surrandet får jag kolla när jag fått startmotorn att funka. Återkommer när jag kommit så långt. Tackar så mycket för svar!

/Johannes L

1 785 Inlägg
3 oktober 2007
#15
JohannesL skrev:
aa lika bra att byta spännare, glidskenor och ev. drev om kedjan är riktigt sliten. Läste på vr6.nu att det oftast är den övre kedjan som blir mest sliten, men lika bra att göra jobbet ordentlgit och byta båda. Finns kanske planer på megasquirt, å lite sånt, och då vill det ju till att skiten håller. tongue

Surrandet får jag kolla när jag fått startmotorn att funka. Återkommer när jag kommit så långt. Tackar så mycket för svar!

Hör av dig när du ska beställa "Megasquirt" har funderingar på att köpa ett system jag också

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

550 Inlägg
3 oktober 2007
#16
Det är inte ovanligt att LMM är lite kass.  Dom blir sega då. Prova och kör utan och se om den ändrar sitt beteende.


8 Inlägg
4 oktober 2007
Trådstartare
#17
Hejsan. Jag vet inte om det blir av med Megasquirt men hoppas på det. Farsan har redan köpt en och ska bygga i sin Opel senator. När han gjort det och vet hur det funkar, så blir det nog av på golfen också.

LMM? Vad är detta, och hur kopplar jag ur det? Är villig att testa allt som kan göra bilen seg.

Edit: efter lite sökning på vr6.nu vet jag att det är Luftmassemätare, men läste också att någons bil gick konstigt när de koppla ut den, men jag får givetvis testa. Hur gör jag?
Senast redigerat av JohannesL (4 oktober 2007)

/Johannes L


Sök