3630
Sök

Hjälp med 740 Elsystem problem

Drifting Trainee
4 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Hej alla!

Min farsa har en 740 som han "låter mig använda". Problemet är att den helt plötsligt dör, till synes utan anledning. Jag hoppades att ni erfarna kanske kunde känna igen symptomen och hjälpa mig att åtgärda problemet?

Vad som händer är:
Den startar och spinner som en katt. Allting funkar skitbra. Men helt plötsligt börjar den hacka, precis som om man får soppatorsk, och sedan dör den. Och jag vet att det inte är soppatorsk som är problemet, har haft ordentligt med soppa i vid de tillfällen då detta händer.

Ibland startar den igen efter några minuter och det är lugnt att köra hem. Men senast blev jag stående bredvid på nynäsvägen i två timmar innan vi fick bärga hem den för 1500kr. Då startade den när han skulle rulla av den från bärgningsbilen också...

Pappa är mekaniker och säger att han är säker på att det är elsystemet, men han har inte tid att felsöka den. Jag har inga problem att laga saker och jag är händig och jobbar med metall en del osv. Så jag undrar bara om någon här känner igen felet?

Tack så mycket på förhand!
//dimhoLt

10 287 Inlägg
8 oktober 2007
Standardfelet är glapp i soppapumpsreläet.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Drifting Trainee
4 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Okej. Hur ser jag att ett relä är trasigt/kollar om det gett effekt? För jag vill ju inte ge mig ut på en tur med ett nytt relä (har ett annat som fungerar att sätta i) och sedan upptäcka att det sket sig och bärga hem kärran igen. Nåt tips?

20 Inlägg
8 oktober 2007
Ta ur relät ur sockeln, ta ett 9V batteri och så sätter du det över pinnarna som går över spolen. inte över "vippan".

Tex om ditt relä har en bild på sidan som ser ut http://www1.freewebs.com/fsordern/elfel5.JPG

så sätter du batteriet på pinne 85 och 86. Om det klickar så fungerar relät, du kan även ta bort plast-höljet och se om lindningarna på spolen är hela och fina.

Sök