3762
Sök

Laddar inte...kallt ute? Vad är fel?

736 Inlägg
3 januari 2006
Trådstartare
#1
Hej, satte mig i Volvo 240 -89 och skulle köra nyss... Startade utan problem
men laddningslampan lyser... Spänningen visar 10 volt enligt mätaren så jag kör bara på batteriet.

Väntar en stund men inget händer. Så jag kör en runda för att se om det hjälper med lite värme i motorrummet, men inget hjälper och färre och färre saker fungerar, men jag tar mig i alla fall hem.

Vad kan vara fel? Remmen till generatorn är hel och snurrande... kan det vara jordfel någonstans eller är det laddningsrelät som inte funkar?

Har aldrig kört bilen i -14 grader förrut, men det brukar ju inte vara elektroniken som strejkar först i kallt väder.

Jag ska titta på det imorgon, var ska jag börja??

P.S frågade morsan som körde bilen tidigare under dagen och hon kunde påminna sig att det lös lite väl rött från instrumentpanelen neutral


2 122 Inlägg
3 januari 2006
#2
kolla hur mkt generatorn laddar. akta när du har så lite ström kan batteriet frysa.

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

412 Inlägg
4 januari 2006
#3
-14 är ju inte kallt smile
Kallt blir det vid -30 smile då får man allt stoppa i motorvärmaren

5 710 Inlägg
4 januari 2006
#4
Som sagt mät om generatorn laddar, låter som trasigt laddrelä.

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
4 januari 2006
#5
Kolla som sagt om generator laddar, om du har tur så är det bara laddrelät som behöver bytas, funkar det inte då så är diodbryggan trasig och då får du byta generator.

När du väl på Turbo fått smaka går du aldrig tillbaka!

736 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#6
Tja jag vet ju att den inte laddar eftersom laddningslampan lyser och batteriet tog slut när jag körde...

Lite ny info:
När man startar bilen så snurrar generatorn, men ger ifrån sig ett tjutande läte... vilket pågår i ca 30 sekunder sedan slutar det snabbt, som på ett knäpp... alltså inte avtagande som när en slirande rem hinner ikapp...

Generatorn laddar inte före eller efter för den delen heller... Detta har pågått ett tag (jag trodde det var någon rem som inte gillade kylan) Men nu laddar den alltså inte längre...

Kan det vara spänningsregulatorn, (tror inte det finns någon laddningsrelä) och där sitter även kolen... Tänkte nog byta dessa om ingen har en bättre idé!
Senast redigerat av frasse4 (4 januari 2006)


110 Inlägg
4 januari 2006
#7
spänningsregulatorn & laddningsrelä är samma sak på en volvo tit så du får rätt 13,8 Volt  eller 14,2 Volt

2 122 Inlägg
4 januari 2006
#8
min gamla bil starta i -36 utan problem (OBS UTAN MOTOR VÄRMARE)

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen

4 januari 2006
#9
Kan det inte vara kolen på generatorn som är slut då? Byta diodbryggan är väl inte nästa steg om inte generatorn laddar? Eller har jag fel?

En motor för mig är en V8

133 Inlägg
4 januari 2006
#10
byt ut kolet  och relät tror de sitter på samma ställe baksidan av generatorn med typ två skruvar.. Kostar dock inte mycket å byta!


110 Inlägg
4 januari 2006
#11
kolen sitter på laddningsrelä å byta diodbryggan är för dyrt biligare att hämt generator på skoten en

21 761 Inlägg
4 januari 2006
#12
Kirre skrev:
min gamla bil starta i -36 utan problem (OBS UTAN MOTOR VÄRMARE)

Ja, då börjar det likna någonting.

21 761 Inlägg
4 januari 2006
#13
frasse4, börja med att ladda batteriet innan du gör något annat. Det dras ur ganska fort om generatorn inte laddar och det är inte bra för batteriet.

736 Inlägg
4 januari 2006
Trådstartare
#14
Tack för alla tipsen ska köpa en ny spänningsregulator med kol. Och jag har redan laddat batteriet medan jag väntade på svar smile. Hoppas det fungerar, man hittar sällan nya generatorer på skroten, men det får bli sista utvägen...


21 761 Inlägg
4 januari 2006
#15
Det där tjutet skulle kunna vara från kolen också.

5 710 Inlägg
5 januari 2006
#16
frasse4 skrev:
Tja jag vet ju att den inte laddar eftersom laddningslampan lyser och batteriet tog slut när jag körde...

Just därför du skall mäta.......
Universalinstrument på + o - polen på batteriet, spänningen bör ligga runt 12V.
Starta bilen, spänningen bör nu ligga på ~13.8.

MVH Jonas
..............

736 Inlägg
5 januari 2006
Trådstartare
#17
jonTe skrev:
frasse4 skrev:
Tja jag vet ju att den inte laddar eftersom laddningslampan lyser och batteriet tog slut när jag körde...

Just därför du skall mäta.......
Universalinstrument på + o - polen på batteriet, spänningen bör ligga runt 12V.
Starta bilen, spänningen bör nu ligga på ~13.8.

Aha du menade så! Jo, men det såg jag på voltmätaren i kupén tongue. Men jag mätte med en riktig multimeter och spänning låg på 11 volt när motorn gick...

Bytte i alla fall kol och spänningsregulator. Det löste problemet och nu fungerar det perfekt (~14 volt) ! Tacka vet jag volvo man lutar sig in i motorrummet under grenröret och där finns tillräckligt med plats för att skruva loss en del bak på generatorn med en stor skruvmejsel... hade varit svårt på en japanare!


5 710 Inlägg
7 januari 2006
#18
frasse4 skrev:
hade varit svårt på en japanare!

...eller på en SAAB 9000 wink
Gött att det löste sig!

MVH Jonas
..............


Sök