3244
Sök

koppla in ett fyrkanaligt steg

SkenLaddRacing
189 Inlägg
6 januari 2006
Trådstartare
JO nu är det så här att jag har funderingar på att köpa ett fyrkanaligt steg till högtalarna inne i bilen. Men jag har en liten fundering på hur man ska koppla in det för jag har lagt märke till att där är 2 st lågnivåingångar och den ena kanalen är ju till framhögtalarna och den andra är kanalen till bakhögtalarna, och nu till problemet jag har bara en lågnivåutgång på stereon funkar det på alla kanalerna ändå??

Rather turboshit than NO power at all.

21 761 Inlägg
6 januari 2006
Du får sätta en förgrening så att båda ingångarna på steget får samma signal i så fall. Men då kan du inte balansera ljudet mellan fram och bakhögtalarna utan alla högtalare spelar lika högt.

6 851 Inlägg
7 januari 2006
På vissa måste du sätta RCA i båda ingångarna. Men det är inte alltid du behöver göra det. Kan räcka med att du sätter i tex. ingång 1 på steget, Har du någon lågnivå utgång på steget så kan du koppla samman dessa, alltså först in med ett par i ingång 1, sen tar du från lågnivå ut en kort kabel till lågnivå ingång 2.

Att du inte kan balansera fram och bak högtalarna kan kanske kvitta, du har förhoppningsvis en gain till 1:a paret högtalare och en gain till 2:a paret (alltså en till fram och en till bak)

26 Inlägg
7 januari 2006
Om stereon bara har en rca utgång, kan man på något sätt balansera ljudet? Visst man kan ställa in olika "gain" på stegen men finns det inget annat sätt?
Har nämligen ett monosteg och ett som driver framsystemet och jag skulle vilja att basen får ännu mer trots att den har högsta gain och framsystemet det lägsta...
Har för tillfället grenat stereons RCA så att båda stegen ligger på samma utgång...

6 851 Inlägg
7 januari 2006
kultingen skrev:
Om stereon bara har en rca utgång, kan man på något sätt balansera ljudet? Visst man kan ställa in olika "gain" på stegen men finns det inget annat sätt?
Har nämligen ett monosteg och ett som driver framsystemet och jag skulle vilja att basen får ännu mer trots att den har högsta gain och framsystemet det lägsta...
Har för tillfället grenat stereons RCA så att båda stegen ligger på samma utgång...

Det du kan göra isf. är väl att skaffa dej ett aktivt 2½-vägs filter med subbutgång. Då brukar man kunna justera lågnivån ut upp till 5-10V.
Det är väl kanske det som skulle kunna funka isf..

Sök