4149
Sök

Volvo s40 2.0T höjd effekt på enkelt sätt!?

133 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej
Hörde av en kompis som sa till mig att man kunde höja effekten (hk) i s40 2.0 T med att bara typ sätta någon plugg av något slag vid turbon. stämmer detta och hur gör man i så fall!?

Jonas

Mekaniker
472 Inlägg
12 oktober 2007
#2
Skruva bort tubon så får du nog mer effekt tongue
Hehe, nej det som kompisen menade är nog att du ska ha en pysventil.

BMW-tok

863 Inlägg
12 oktober 2007
#3
hmm man får väl inte just nå mer effekt av en pys ventil? men du borde ju kunna höja laddtrycket smile (aldrig haft en turbo)

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Fartygsingenjör
550 Inlägg
12 oktober 2007
#4
Mister_Opel skrev:
hmm man får väl inte just nå mer effekt av en pys ventil? men du borde ju kunna höja laddtrycket smile (aldrig haft en turbo)

Så du tror inte laddtrycket har med effekten att göra ? wink, nej men som svar på skribentens fråga så går det inte bara och smacka dit en plugg och sen ha en jäklar massa hästar. Utan det är chip, turbo, avgas osv som gäller även för s40. Möjligtvis pysventil men detta funkar inte bra pga luftmassamätaren i s40n.

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Troligen galen...
567 Inlägg
12 oktober 2007
#5
BMWKimmo skrev:
Skruva bort tubon så får du nog mer effekt tongue
Hehe, nej det som kompisen menade är nog att du ska ha en pysventil.

Och med en pysventil lurar du turbon att ladda mer än vad styrsystemet tror att den laddar.
Resultatet kan bli dyrt eftersom ett höjt laddtryck utan programvara som justerar tändning och soppa kommer kommer öka risken för spikningar. Risken är även stor att du får en för turbon ohälsosam EGT (Exhaust Gas Temperature). Turbon går varm och riskerar att spricka.

En kille från x40 klubben körde med 0.2 bars pys på sin T4 under en tid, och när han demonterade sin turbo hade avgashuset många otrevliga sprickor.


Ett sjysst chip som höjer laddet, justerar tändningen och pytsar in lite mer soppa per förbränningscykel kostar under 5000kr på t.ex. BSR.
En ny turbo kostar strax under 10´000kr.
En ny motor kostar 10´000-45´000kr beroende på om du köper från skroten, begagnat eller från volvo.


Jag tycker inte att det är värt 5000kr i besparing genom att montera pysventil för att riskera ovanstående

Troligen galen...
567 Inlägg
12 oktober 2007
#6
wrapman skrev:
Möjligtvis pysventil men detta funkar inte bra pga luftmassamätaren i s40n.

Det är inte så att ni blandar ihop pysventil och öppen dumpventil? wink
Senast redigerat av Mebb (12 oktober 2007)

863 Inlägg
12 oktober 2007
#7
Klart att turbotrycket har med effekten att göra! Jag sa ju de tongue men jag sa att jag inte trodde pysventil skulle hjälpa men som nån sa blandade jag ihop det med DUMPventil!

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892


Sök