3499
Sök

Vad har man främre dimljus till?

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
12 oktober 2007
#21
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:
Det är aldrig lagligt att kombinera halvljus och dimljus. position o dimljus är lagligt när det är ljust ute

Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte.  Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"

Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspx


Jävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!

De inkompetenta snutjävlarna hade i detta fallet rätt!!
Positionsljus/Varselljus+Dimljus=Olagligt
Parkeringljus+Dimljus=Lagligt
Får endast vara två ljuskällor fram som överskrider 10 W Positionsljus ligger på 21 W Alltså olagligt!!!!!!!!!!!!!!!! Medans parkeringsljus har 5 W
Inkompetensen sviker uppenbarligen på fler ställen här!!!! FAKTA
Men tryck gärna upp lappen i nyllet på dem men se till att du har parkeringsljus på och inget annat! Nu vet ju inte jag om du har årsmodellen med både parkering och positionsljus på men var varsam med det!

-Mike-

1 297 Inlägg
12 oktober 2007
#22
Anledningen att man har dimljus fram är(vad jag hört=)) att: Förr i tiden då bilarna inte hade lite kraftfulla generatorer(hade dom de alls?), så drog halvljusen ganska mycket ström. Så därför blev dimljuset ett alternativ när de var ljust ute(man behöver ju inga lysen för att se då, bara för att synas). För de drog inte lika mkt ström smile


Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
#23
MikeAero skrev:
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:
Det är aldrig lagligt att kombinera halvljus och dimljus. position o dimljus är lagligt när det är ljust ute

Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte.  Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"

Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspx


Jävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!

De inkompetenta snutjävlarna hade i detta fallet rätt!!
Positionsljus/Varselljus+Dimljus=Olagligt
Parkeringljus+Dimljus=Lagligt
Får endast vara två ljuskällor fram som överskrider 10 W Positionsljus ligger på 21 W Alltså olagligt!!!!!!!!!!!!!!!! Medans parkeringsljus har 5 W
Inkompetensen sviker uppenbarligen på fler ställen här!!!! FAKTA
Men tryck gärna upp lappen i nyllet på dem men se till att du har parkeringsljus på och inget annat! Nu vet ju inte jag om du har årsmodellen med både parkering och positionsljus på men var varsam med det!

Icke. Kolla länken. Och nä, pos/varselljus kan vara samma ljus på vissa modeller så det ÄR LAGLIGT! Vad har du fått de där med 10/21W ifrån?
Senast redigerat av Woogensea (12 oktober 2007)

En gång Volvo, Alltid Volvo

274 Inlägg
12 oktober 2007
#24
MrTobias skrev:
Anledningen att man har dimljus fram är(vad jag hört=)) att: Förr i tiden då bilarna inte hade lite kraftfulla generatorer(hade dom de alls?), så drog halvljusen ganska mycket ström. Så därför blev dimljuset ett alternativ när de var ljust ute(man behöver ju inga lysen för att se då, bara för att synas). För de drog inte lika mkt ström smile

Är de sant?!
Fick lära mig av snuten att anledningen till att dom sitter nertill är att dom ska gå "under" dimman och på så sätt synas bättre.

De är vad jag hört iaf. hmm
Senast redigerat av MissMotor_ (12 oktober 2007)

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
12 oktober 2007
#25
Woogensea skrev:
MikeAero skrev:
Woogensea skrev:
Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte.  Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"

Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspx


Jävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!

De inkompetenta snutjävlarna hade i detta fallet rätt!!
Positionsljus/Varselljus+Dimljus=Olagligt
Parkeringljus+Dimljus=Lagligt
Får endast vara två ljuskällor fram som överskrider 10 W Positionsljus ligger på 21 W Alltså olagligt!!!!!!!!!!!!!!!! Medans parkeringsljus har 5 W
Inkompetensen sviker uppenbarligen på fler ställen här!!!! FAKTA
Men tryck gärna upp lappen i nyllet på dem men se till att du har parkeringsljus på och inget annat! Nu vet ju inte jag om du har årsmodellen med både parkering och positionsljus på men var varsam med det!

Icke. Kolla länken.

Jag citerar
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus
Så långt är vi överens
Nästa citat
Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare).
Det är antingen varsellykta eller dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare! Slutciterat
Men inte varsellykta/positionsljus ihop med dimstrålkastare! Detta är ju bara en liten fingervisning av reglerna som det står också! Har sett lagen om att det bara får vara två lampor framåt med wattantal över 10 watt! Har blivit stoppad av polis för varsellykta+dimljus på min gamla 240 och jag gjorde som ni när man var mindre oförstående och käfta emot för att man hade läst detta! Sätt på parkeringsljus och dimljus bara så kan du åka sen! Och så visade de att man bara får ha 2 ljuskällor starkare än 10 watt fram!
Senast redigerat av MikeAero (12 oktober 2007)

-Mike-

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 oktober 2007
#26
MissMotor_ skrev:
MrTobias skrev:
Anledningen att man har dimljus fram är(vad jag hört=)) att: Förr i tiden då bilarna inte hade lite kraftfulla generatorer(hade dom de alls?), så drog halvljusen ganska mycket ström. Så därför blev dimljuset ett alternativ när de var ljust ute(man behöver ju inga lysen för att se då, bara för att synas). För de drog inte lika mkt ström smile

Är de sant?!
Fick lära mig av snuten att anledningen till att dom sitter nertill är att dom ska gå "under" dimman och på så sätt synas bättre.

De är vad jag hört iaf. hmm

Om vi lyssnar lite på namnet så kanske vi kommer på vad dom är till för.

"Dimljus", inte "ljus-att-använda-för-att-de-andra-ljusen-drar-för-mycket-ström" smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
#27
MikeAero skrev:
Woogensea skrev:
MikeAero skrev:

De inkompetenta snutjävlarna hade i detta fallet rätt!!
Positionsljus/Varselljus+Dimljus=Olagligt
Parkeringljus+Dimljus=Lagligt
Får endast vara två ljuskällor fram som överskrider 10 W Positionsljus ligger på 21 W Alltså olagligt!!!!!!!!!!!!!!!! Medans parkeringsljus har 5 W
Inkompetensen sviker uppenbarligen på fler ställen här!!!! FAKTA
Men tryck gärna upp lappen i nyllet på dem men se till att du har parkeringsljus på och inget annat! Nu vet ju inte jag om du har årsmodellen med både parkering och positionsljus på men var varsam med det!

Icke. Kolla länken.

Jag citerar
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus
Så långt är vi överens
Nästa citat
Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare).
Det är antingen varsellykta eller dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare! Slutciterat
Men inte varsellykta/positionsljus ihop med dimstrålkastare! Detta är ju bara en liten fingervisning av reglerna som det står också! Har sett lagen om att det bara får vara två lampor framåt med wattantal över 10 watt! Har blivit stoppad av polis för varsellykta+dimljus på min gamla 240 och jag gjorde som ni när man var mindre oförstående och käfta emot för att man hade läst detta! Sätt på parkeringsljus och dimljus bara så kan du åka sen! Och så visade de att man bara får ha 2 ljuskällor starkare än 10 watt fram!

Okej...är skeptisk, men hur som helst så är mina pos/parkeringsljus samma ljus å de e t-wedge lampor på 5w. Så då innebär det väl då att jag kan köra så ändå hur som helst?

En gång Volvo, Alltid Volvo

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
12 oktober 2007
#28
Jupp som vi sade över PM;)

-Mike-

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
#29
Hehe...ja, va nog tur att vi lyfte av vår diskussion från tråden smile

En gång Volvo, Alltid Volvo

671 Inlägg
12 oktober 2007
#30
dimljus är till för att synas i dimma... inte för att själv se... och de används istället för halvljus då halvljusen kan blända i kraftig dimma.

Second is the first loser

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
12 oktober 2007
#31
kohler skrev:
dimljus är till för att synas i dimma... inte för att själv se... och de används istället för halvljus då halvljusen kan blända i kraftig dimma.

Varför kommer det sig att man kan möta bilar med helljus utan att märka att de har helljusen på då? Den köper jag inte! Det är för att du skall få en ljuskälla längre ner för då har du inte ljuskällan där uppe så att det blir som en vit vägg framför bilen!

-Mike-

blacken
12 oktober 2007
#32
Dimljusen är till för, just det ja att se i dimma. Dom har en låg placering för att lysa "under" dimman. Använder man halvljus i kombination med  dimljus så fungerar dimman som en filmduk ( ljuset ifrån halvljus reflekteras ifrån vattendropparna i dimman som bländar). just därför så ska man koppla dimljuset så, att när man tänder dimljus så ska halvljus släckas.


Sök