MikeAero skrev:
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:
Det är aldrig lagligt att kombinera halvljus och dimljus. position o dimljus är lagligt när det är ljust ute
Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på
www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte. Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"
Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.
http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspxJävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!
De inkompetenta snutjävlarna hade i detta fallet rätt!!
Positionsljus/Varselljus+Dimljus=Olagligt
Parkeringljus+Dimljus=Lagligt
Får endast vara två ljuskällor fram som överskrider 10 W Positionsljus ligger på 21 W Alltså olagligt!!!!!!!!!!!!!!!! Medans parkeringsljus har 5 W
Inkompetensen sviker uppenbarligen på fler ställen här!!!! FAKTA
Men tryck gärna upp lappen i nyllet på dem men se till att du har parkeringsljus på och inget annat! Nu vet ju inte jag om du har årsmodellen med både parkering och positionsljus på men var varsam med det!
Icke. Kolla länken. Och nä, pos/varselljus kan vara samma ljus på vissa modeller så det ÄR LAGLIGT! Vad har du fått de där med 10/21W ifrån?
Senast redigerat av Woogensea (12 oktober 2007)
En gång Volvo, Alltid Volvo