3660
Sök

Vad har man främre dimljus till?

Sleeper
3 084 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
Ja som rubriken lyder vad fyller de för funktion? Var ute och körde i dimman med fars V70 och knappade lite på dimljusen de enda dem gör är att lysa upp marken 2 meter framför? kör man med halvljus så ser man ju bättre i tjock dimma än med bara dimljusen.

Och V70:in var nybesiktigad och ingen anmärkning på dimljusen.

Det ska vara att dem sitter där för snyggt då.

kanske ska tillägga att det var rejält tjock dimma.
Senast redigerat av Sushikocken (11 oktober 2007)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
11 oktober 2007
du ska ha både halvljus och dimljus.. dom lyser mer åt sidorna också vad jag vet

Sleeper
3 084 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
klart jag kört med  båda med vilket är olagligt? men det lyser upp kanten 2 meter framför det lär vara ganska försent då om det kommer upp en gullig ekorre ur diket?

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.

Kalaskillen
246 Inlägg
11 oktober 2007
När de är klart ute är de olagligt med halv och dimljus. Men så fort de tjocknar till och luften blir tätare så är de tillåtet att kombinera både hel/halv och dimljus. Man ska även ha på dimljuset bak i väldigt tjockdimma. Men kom ihåg att slå av den sen. Finns dumjävlar som aldrig slår av dessa efteråt och då blir man skapligt förbannad

Varför ska man alltid behöva hålla 5-56burken rakt för att något ska komma!!? CRC uppfinn något bättre!

montör och hobby mekaniker
2 672 Inlägg
11 oktober 2007
ekorre!? e du allvarlig? dimljus används för att du ska synas bättre, precis som bakre dimljus, som ska släckas om det kommer upp ngn bakom, så ska du stänga av dimljusen fram om du möter ngn med, om jag förstått rätt, men det ska la va mest där för att man ska synas bättre i tjockdimma..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
11 oktober 2007
jag hoppas inte du väjer för en ekorre iallafall.. hur söt den än är.. och som sagt i dimma så är halvljus och dimljus lagligt

119 Hk/Liter
246 Inlägg
11 oktober 2007
Jag tycer att väggrenen lyses upp bättre när man har dimljusen på ochd et är dimmigt ute. Inte flera meter framför utan bara 2-3. Men det är fullt tillräckligt för att kunna hålla reda på vart vägen tar vägen smile

Move your mind

1 997 Inlägg
11 oktober 2007
GurraG skrev:
jag hoppas inte du väjer för en ekorre iallafall.. hur söt den än är.. och som sagt i dimma så är halvljus och dimljus lagligt

VArt har du läst de?

FÖr ja å min brorsa har blivit stoppade me BMw'n nä'r de va DIMMA ute. tjock dimma. DÅ hade vi på halv ljus och dimljus. å fick då böta... Hur hänger de här ihop då att de är lagligt. fast endå inte? hmm

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
11 oktober 2007
det ska vara lagligt.. isåfall gjorde den polisen ett lagbrott?? jag har iallafall fått höra att det är så.. och det är väl ändå i dimma man ska ha DIMljus??

26 Inlägg
11 oktober 2007
båge skrev:
ekorre!? e du allvarlig? dimljus används för att du ska synas bättre, precis som bakre dimljus, som ska släckas om det kommer upp ngn bakom, så ska du stänga av dimljusen fram om du möter ngn med, om jag förstått rätt, men det ska la va mest där för att man ska synas bättre i tjockdimma..

Skall bakre dimljusen släckas ifall det kommer upp nån bakifrån? varför dee? Det är väl just då dom är till mest nytta när det är dimma och bilar bakom som annars har svårt att se dig... Fattar inte varför alla stör sig på fram dimljusen, så starkt lyser dom ju ändå inte.. smile

Stolt tvåbarnsfar
548 Inlägg
11 oktober 2007
Dimljus och halvljus får aldrig användas ihop vare sig det är dimmigt eller inte! Vitsen med dimljus är att det skall lysa under dimman men funkar så där! Läste reglerna på www.vv.se för tre minuter sedan!

-Mike-

Sleeper
3 084 Inlägg
11 oktober 2007
Trådstartare
MikeAero skrev:
Dimljus och halvljus får aldrig användas ihop vare sig det är dimmigt eller inte! Vitsen med dimljus är att det skall lysa under dimman men funkar så där! Läste reglerna på www.vv.se för tre minuter sedan!

Ho precis vilket är helkasst för dimljusen är sämre än halvljusen i megatjock dimma tunn dimma och mittemellan dimma så de fyller alltså ingen viktig funktion.

chrgus skrev:
Jag tycer att väggrenen lyses upp bättre när man har dimljusen på ochd et är dimmigt ute. Inte flera meter framför utan bara 2-3. Men det är fullt tillräckligt för att kunna hålla reda på vart vägen tar vägen smile

kan du inte se var vägen leder med halvljusen så bör du nog inte vara ute och köra wink

båge: jag var lite ironisk om ekorren ja! men man får ju inte använda halv+dimljus så nogfan syns du bättre med halv än dimljus

1 661 Inlägg
11 oktober 2007
GurraG skrev:

Man får INTE kombinera halvljus och dimljus oavsett dimma eller inte, dessa får endast användas ihop med helljus.
Tänder du dimljus ska du släcka halvljus. Och du får endast köra med endast halvljus vid dimma annars är det också lagbrott.

Och ja, dimljus är fullständigt meningslösa och borde plockas bort så blir bilen snyggare.

39 Inlägg
12 oktober 2007
Det är aldrig lagligt att kombinera halvljus och dimljus. position o dimljus är lagligt när det är ljust ute

Konsult
1 247 Inlägg
12 oktober 2007
http://www.vv.se/filer/11842/dimljus.gif

Bra så? big_smile

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
_Bobban_ skrev:
Det är aldrig lagligt att kombinera halvljus och dimljus. position o dimljus är lagligt när det är ljust ute

Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte.  Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"

Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.

http://www.vv.se/templates/Pressrelease____6333.aspx

Jävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!

En gång Volvo, Alltid Volvo

(none)
1 725 Inlägg
12 oktober 2007
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:

Lånar tråden lite, Va på väg till jobbet idag vid 13.30 tiden. Blev invinkad av snutarna (dom hade nog en sån där utbildning, för de va många och dom står där rätt ofta) fick blåsa och visa körkort. Precis innan jag fick åka sa han "ett påpekande bara, du har felaktig belysning" Nä sa jag, positionsljus+dimljus är helt lagligt att använda, står på www.vv.se sa jag. "nä, det är det inte, hur säker är du på det?" 99% säker sa jag. Men jag orkade inte tjafsa å komma försent till jobbet så jag släckte å åkte.  Svängde av stora vägen å klickade på dim/parkeringsljus igen. MEN då står de ett till sänt där jävla sväng-gäng där å vinkar in mej!! Jag sa att jag precis hade blivit stannad å då tjurade ena fulsnuten ihop å började gorma om att "varför i helvete kör du med felaktig belysning på då om du blev stannad därborta???!"

Jaa....vad fan säger man? Har varit inne på vägverkets hemsida å skrivit ut vad som gäller så nästa gång ska jag trycka upp lappfan i nyllet på dom.

Jävligt märkligt att dom själva inte vet vad som gäller!! Å dessutom vara så jävla kaxiga.....fy fan för er era jävla inkompetenta snutjävlar!!!!

Det är fanemig PINSAMT att höra!! Hoppas att du blir stoppad igen av just den ljuskombinationen OCH med papprerna med dig..så jävla klockrent de vore då.. Stackare!
Senast redigerat av Braather (12 oktober 2007)

--Lev i går som det vore i morgon--

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
Braather skrev:
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:

Det är fanemig PINSAMT att höra!! Hoppas att du blir stoppad igen av just den ljuskombinationen OCH med papprerna med dig..så jävla klockrent de vore då.. Stackare!

haha! Visst e de?!?! Funderar lite på att skicka ett mail till "tipsa polisen" och länka till vv.se å be dom läsa på lite...

.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
12 oktober 2007
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:

har också råkat ut för det där... tjaffsade lite å fick åka sen, att de inte kan lagen är skrämmande yikes

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"

Volvoturbo For Life
366 Inlägg
12 oktober 2007
Moser skrev:
Woogensea skrev:
_Bobban_ skrev:

har också råkat ut för det där... tjaffsade lite å fick åka sen, att de inte kan lagen är skrämmande yikes

Precis.....vad skulle dom säga om deras tandläkare/läkare va lika nollade som dom? Är en ganska stor fördel om man vet å kan de man gör...
Senast redigerat av Woogensea (12 oktober 2007)

Sök