2847
Sök

Byte av stereo i Ford Fiesta ST -05, vad kan man göra?

64 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag har en Ford Fiesta ST -05 som ja nyligen införskaffat mig. Tänkte börja med att byta stereon i den till en lite häftigare modell. Har inte kollat på något speciellt märke än, vet bara att ja vill ha en med en motordriven 7" pekskärm. 

Här är länken till en som ja funderar på:
http://www.acr.ch/shop/index.php?sid=11 … amp;cf=itc

Grejen är den att ja vet inte om de går att byta orginalet "bara sådär" i Fiestan. De är nämligen Fords egna lösning. Se bilderna:

http://www.eyelezz.com/bilder/DSC00198.JPG
http://www.eyelezz.com/bilder/DSC00199.JPG
(Ledsen för monster stora bilder..)

De är ju knappast något DIN-format på denna. Någon som vet om -och hur man ska göra för att montera en stereoenhet med DIN format? Kanske någon som har gjort någon snygg lösning på detta i sin Fiesta (eller liknande fall med andra bilmärken/modeller).

Eller om de finns andra stereoenheter med samma passform som ford har, som liknar den som ja vill ha i DIN-format så skulle de säkert gå minst lika bra för mig. Öppen för förslag!

Snälla om du vet något om de ja skrivit, va inte blyg å skriv gärna en rad eller två.

Tackar på förhand!
//Johan

R.I.P FieSTan

2 600 Inlägg
17 oktober 2007
konstig modell av stereo det är på dom nya fiestorna tongue   vet fan hur man bytter den men åk till ford och hör det borde dom veta smile lycka till

gör som jag kör gubba racer=)

64 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
klimpan skrev:
konstig modell av stereo det är på dom nya fiestorna tongue   vet fan hur man bytter den men åk till ford och hör det borde dom veta smile lycka till

Tack för svaret!
Ja vet, lite konsigt format måste ja säga. Dom e väl så ego att dom bara vill att folk ska använda deras skit tongue. Ja får ta en sväng till stan imorgon och höra i första bästa Ford verkstad/butik.

R.I.P FieSTan

15 Inlägg
17 oktober 2007
Jag kan tänka mig att allt detta sitter i en maskin, dock uppdelat som ni ser. Altså borde det gå att ta bort de, dock måste du såga eller bara ta bort biterna imellan sterio delarna, tex mellan cd och radion smile

64 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Turboskott skrev:
Jag kan tänka mig att allt detta sitter i en maskin, dock uppdelat som ni ser. Altså borde det gå att ta bort de, dock måste du såga eller bara ta bort biterna imellan sterio delarna, tex mellan cd och radion smile

Okej, intressant.. men ja skulle inte vilja sätta sågen i min nya fina bil tongue. Får forska lite i detta..

R.I.P FieSTan

Team Carkings
2 300 Inlägg
17 oktober 2007
Tjenis! Fick veta att endast Ford själva kan ta ut originalstereon då den är stöldsäker så att tjuven typ måste dra ut hela instrumenteringen för att komma åt stereon. Funderade själv på att byta innan men kom på att den e ganska bra original så jag byggde ljud i bagaget ist=) kolla gärna mina bilder. Mojje som heter Eplamojje här på garaget hjälpte mig koppla in ljudet & drog signal från baksystemet för att slippa dra lågnivå från huvudenheten.
Jag va hos Ford & frågade om hur man får loss panelen fram när jag skulle lacka om & dom ville helst inte göra det själva för det skulle ta en hel dag att få bort allt......men lycka till iaf. Let me know hur det blev när det e klart!smile
Mvh Alex
P.S. Hör med nån av grabbarna på FFCS.se som kanske vet mer.D.S

162 Inlägg
17 oktober 2007
Det är väl ett dubbel din´s hål om du tar bort det som sitter nu.

2 600 Inlägg
17 oktober 2007
Eyelezz skrev:
klimpan skrev:

Tack för svaret!
Ja vet, lite konsigt format måste ja säga. Dom e väl så ego att dom bara vill att folk ska använda deras skit tongue. Ja får ta en sväng till stan imorgon och höra i första bästa Ford verkstad/butik.

jo jag vet dom är ju sånna tyvärr tongue  men dom brde kunna ta ut den rätt snabbt åt dig=)

gör som jag kör gubba racer=)

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
17 oktober 2007
Enheten som sitter där är en dubbeldinare.
Så det du får göra är faktiskt att såga bort ribborna lite försiktigt som sitter där emellan delarna.
Men först får du riva panelen för att komma åt.
Det är lite smidigare på faceliftade modellen -06 och framåt.

När du sen har fått bort den kan du montera en sån enhet som jag har eller liknande,
om du tittar på min bil.
Senast redigerat av BMTech (17 oktober 2007)

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

162 Inlägg
17 oktober 2007
Det finns monteringsramar att köpa.

2 009 Inlägg
17 oktober 2007
JA men först måste man såga väck ribborna för dom går inte att trolla väck wink

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

64 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Okej, tack för alla svar smile. Fått lite mer inblick i de hela nu.
Sa du att de finns ramar att köpa? Vart får man tag i sånna och hur får man bort de som redan sitter på? Känns som man får såga av dom eller så får man byta hela panelen typ :S.

Tack för ford forumet smile hade helt glömt av att de fanns, förra ägarn tipsa mig att kika in där om de va något ja undra över tongue.

Om ni får reda på något mer om hur de funkar så skriv fortsätt skriv i tråden big_smile

MVH Johan

R.I.P FieSTan

2 009 Inlägg
17 oktober 2007
Jag har ju redan berättat vad du måste göra för att byta vad mer behöver du veta..?

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Sök