saaben har börgat ryka vit när man startar den men sen när den kommit upp i arbettemp så försviner röken funderar på¨om det är topplock packning som har gåt
kolla om det försvinner vatten?? även om möjlightet finns mät HC halten me avgasmätare i expansionkärlet,, där ska det vara i stort sett noll, annars har du åkt på en topppackning, o kondens i avgassytemet brukar ju inte ryka direkt vitt, blir ju bara lite vatten som rinner ut när man kör sen..
Du kan även kolla om toppackningen har gått genom att be någon varva upp bilen till typ 2500 varv och då öppna locket till expansionskärlet. Är det ett övertyck där då så har troligtvis toppackningen gått. Du kan även känna på kylarslangarna. Är de "stenhårda" så har du ett övertryck i systemet som inte skall vara där. Är allt OK så kan du klämma ihop kylarslangarna med fingrarna utan problem.
Om det bara ryker vitt när du startar så är det nog bara kondensvatten. Håll handen för avgasrörets mynning och lukta sen på handen. Luktar det sött så är det glykolvatten (glykol=socker) och då är det vatten från kylsystemet som följer med ut, men om det inte luktar nåt eller "bara" avgaser så bör det vara kondens.
Är det topp-packningen som gått så borde röken inte avta när motorn blivit varm, hade nyligen samma problem med min bil och det var packningen. Jag hade tur eftersom det läckte ut olja i kylsystemet (högre tryck i motorn) istället för att kylvätskan läckte in i motorn. Eftersom glykol är gjort på socker så hade effekten av det blivit att vätskan klumpat ihop sig i oljan vilket med all sannorlikhet hade medfört motorras. Röken ut blev vit i början och övergick sedan till blå - pga det trodde jag att det var turbon som var på väg att paja. Ett bra sätt att ta reda på om cyllarna läcker är att ta ett kompprov på verkstaden. /Jocke
saaben har börgat ryka vit när man startar den men sen när den kommit upp i arbettemp så försviner röken funderar på¨om det är topplock packning som har gåt
har inte tänkt på om den drar kylarvatten eftersom jag såg i dag att den rök onormalt mycket men det luktar inte avgaser i behållaren
Låter som ett vevhusventilations symptom. Kollat så den inte är igensatt?
vevhusventilationen är byt till den nya pratade med en kommpis han hade haft samma symtom men det var turbon
Men är det turbon så lär den bildas blårök då det ofta samlas olja i turbinhuset, när det förbränns bildas tjock, mörk rök. Är det vevhusventilationen så borde den dricka på tok för mycket olja med jämna mellanrum.
jag har haft samma fel på min och det var turbon. det som händer är att den rycker som fan när den är kall sen så lucktar det konstigt. men det slutar alldrig att rycka den rycker som mäst när den är kalla och så blir det minnder när den är varm fast det är fortfarande mycket rök för att vara normalt
jag har haft samma fel på min och det var turbon. det som händer är att den rycker som fan när den är kall sen så lucktar det konstigt. men det slutar alldrig att rycka den rycker som mäst när den är kalla och så blir det minnder när den är varm fast det är fortfarande mycket rök för att vara normalt
Precis, är det turbon lär det även märkas när du kör då bilen blir ordentligt ryckig vid gaspådrag (inte ryckig som när motorfästena är slitna...)
Att det ryker mer när motorn är kall är därför att det samlats mer olja när den stått ett tag som då förbränns, när man kör är förbränningen redan igång.