3714
Sök

Köpa S40 T4...? Behöver tips och råd

13 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#1
Hej!
Jag funderar på köpa en S40 T4 Greyline -03 och behöver tips och råd smile
Kör för tillfället en väldigt trött 850 GLT, och har alltid gillat S40 modellen.
Har S40 nå vanliga fel man ska se upp för vid köp? Har försökt leta runt på nätet utan resultat efter köpguide eller liknande.
Hur är kvalitén på den?
Läste nånstans att S40 är byggda i Holland och rostade därför lättare än "vanliga" volvo kvalitén, sant?

Bilen har gått ca 11k och har läst att vid 12k är det dags för en STOR service med kamremsbyte och så, vad går en service lös på?

Uppskattar all seriös hjälp och tips ni vill ge wink
Tack på förhand


482 Inlägg
30 oktober 2007
#2
Är inte så inne på det men kikat på en del vart lite sugen förut, kolla nog efter rost spec vid tröskeln underplasten. Annars är det väl inget som är spec för den bilmodellen som jag vet. Det är helt klart sämre kvalitet än 70 serien, ett bättre val är helt klart att kolla på  en typ S70 R, 2,5T eller T5

just real power
no turbo shit

482 Inlägg
30 oktober 2007
#3
just det sevicen tror jag går på  närmare 10 papp enklaste sättet är att ringa volvoverksatn o höra, lr om det är en bilfirma kräva att servisen ska ingå vid köp.

just real power
no turbo shit

1 779 Inlägg
30 oktober 2007
#4
finns mängder med trådar om detta smile men dom går att få fina. smile

Jag har inte otur när jag tänker. Jag är bara dum

13 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#5
snackcalahan skrev:
Det är helt klart sämre kvalitet än 70 serien, ett bättre val är helt klart att kolla på  en typ S70 R, 2,5T eller T5

Ok, tackar smile

snackcalahan skrev:
lr om det är en bilfirma kräva att servisen ska ingå vid köp.

Är tyvärr privat, men kan ju ringa själv och titta big_smile
Senast redigerat av Ramza (30 oktober 2007)


kevlar_soul
30 oktober 2007
#6
Se upp för rost på motorhuven, runt grillen..

Kolla så att Lambdasonden fungerar som den ska! Annars kan det bli jobbigt..

Muttley
30 oktober 2007
#7
har en 98, ingen rost, inga direkt problem. 

jo 12 tusen är storservice och har för mig den inte är så billig!.
köpte min direkt efter den fått sin storservice.!

13 Inlägg
31 oktober 2007
Trådstartare
#8
Tackar för hjälpen smile


There is no replacement for displacement
630 Inlägg
31 oktober 2007
#9
På en 03a ska inte kamremmen bytas förän vid 15 000mil har jag för mig, Satsa helst på en fas2, d.v.s. efter -01, tydligen skall bilen vara förbättrad på över 1800 punkter då.
Annars är det en väldigt trevlig bil, tycker verkligen inte kvaliteten är dålig. Min bil, som visserligen är en 99a har jag kört nästan 3000 mil med och inte behövt byta nånting, förutom rena slitagegrejer då.
Finns mycket info om bilarna på www.x40nordic.com att läsa


13 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
#10
Tack för hjälpen, ska kolla på bilen på lördag. Så får se hur det går smile
Nu har jag ju fått lite heta tips så wink



Sök