3092
Sök

Köp av ny dator. Ge synpunkter på min konfig

Naturally Aspiranted
543 Inlägg
1 november 2007
Trådstartare
Dags å köpa en ny dator.
Ska ha den till en del spelande och köra en del program.
Vill inte att den ska lagga å va seg som min gamla är.
Ville därför höra vad ni tycker om den jag byggt ihop här, om den "passar" osv..
Den ska kopplas till TV'n om de nu gör nån skillnad..

http://www.garaget.org/gallery/archive/5077/182423_4snzxh.jpg

Jag vet att det är 2 nätagg men en kompis ska ha det soim följde med chassit
Operativsystem ska va Vista ultimate ("inhandlas" senare;) )
DVD brännare kommer senare.

Så... vad tycks?
Kom gärna med förslag/ändringar.
Ska köpa innan helgen är över.

Honda lover
27 Inlägg
1 november 2007
om jag jämt får lägga in ett seriöst inlägg nu (inget om att du ska köpa en mac å så .. även fast du borde wink) din gamla dator har 2gb ram och typ amd 64 3500+ eller nåt va?

istället för att slösa bort pengar på många MB ram så borde du istället koncentrera pengarna på att köpa BRA ramminne. för mer än 2gb ram behöver varken de nyaste spelen eller windows.. möjligtvis typ nåt 3D program eller nåt men de kör du inte ändå. och om ditt mål är att få windows att sluta bli segt (omöjligt? nejdå de går) så borde du istället försöka optimera operativsystemet genom att ta bort massa skit som körs automatiskt och investera i en raptordisk.

796 Inlägg
1 november 2007
poel_CiviC skrev:
om jag jämt får lägga in ett seriöst inlägg nu (inget om att du ska köpa en mac å så .. även fast du borde wink) din gamla dator har 2gb ram och typ amd 64 3500+ eller nåt va?

istället för att slösa bort pengar på många MB ram så borde du istället koncentrera pengarna på att köpa BRA ramminne. för mer än 2gb ram behöver varken de nyaste spelen eller windows.. möjligtvis typ nåt 3D program eller nåt men de kör du inte ändå. och om ditt mål är att få windows att sluta bli segt (omöjligt? nejdå de går) så borde du istället försöka optimera operativsystemet genom att ta bort massa skit som körs automatiskt och investera i en raptordisk.

en kompis sa att om man har vista så måste man ha 4 gb ram för att det ska vara optimalt till spel.

Min bil är inte lik din bil för min bil är en likbil.

150 Inlägg
1 november 2007
Jag skulle nog däremot vänta lite "quadcore" och satsa på E6850 istället . smile Men det är mycket tjaffs mellan dom där två processorerna så! .. ^.^

Sen verkar 650w agg lite overkill, nu vet jag int riktigt om du har en väääldigt massa HDD's i datorn också, men jag har 5-6 HDD's som jag kör på ett 550w och det räcker gott och väl! .. ^.^
Senast redigerat av Froops (1 november 2007)

8 156 Inlägg
1 november 2007
ronne skrev:
en kompis sa att om man har vista så måste man ha 4 gb ram för att det ska vara optimalt till spel.

Vista kräver lite mer. 2GB är nog minimum om man ska spela spel. Varför installera en resursslukare när man kan använda Windows XP?
Utseendet kan man ju få ändå.

När det gäller ramminnet så är Corsair bland det bästa man kan få tag i enligt mig.
Däremot kanske du skulle leta upp deras C4-minnen.
Nätagget är riktigt bra. Lika bra att ha några watt extra.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Honda lover
27 Inlägg
1 november 2007
Phaetoon skrev:
Varför installera en resursslukare när man kan använda Windows XP?

för att XP inte klarar att hantera mer än 2gb ram. men ja håller med.. Vista känns som ett bloatat XP med massa onödiga funktioner som tar upp kraft, fast å andra sidan har ja inte kört de själv sedan de var i alphafasen å hette longhorn så jag har inte full koll :p

Illustratör
826 Inlägg
1 november 2007
Köp ett 8800gt ist.. Bättre och billigare.

Sen skulle jag köpa mer än 2gb om du ska spela spel på vista, vilket ja antar då du köper grafikkort i den prisklassen/klassen.

Nätagget skulle jag byta ut åsså. Watten säger långt ifrån allt och du kommer inte behöva hälften så mkt ens en gång nästan.
Köp istället ett corsair 450w och om du ska ha mkt diskar o så i framtiden, köp ett 520w.
Testade och pålitliga agg som håller hög kvallite och har många bra egenskaper.
Den där prollen behöver du inte för att ditt system ska fungera optimalt heller.

Skulle hellre satsa på en E6450. Går att köra lika hårt som e6600 ungefär till ett lägre pris.

Tänker...

69 Inlägg
1 november 2007
Bra dator! Men köp ett corsairagg istället. Deras HX 620 borde räcka med råge för din del. Corsairs nättaggregat är förövrigt de mest rekommenderade på det datorforumet jag brukar hänga på. Ligger i ungefär samma prisnivå som det Antecagget du har valt.

Angående grafikkortet kan du ju försöka få tag på ett 8800GT. 8800GT spöar både GTS och GTX i vissa tester men kostar bara 2000 spänn. Men dessa kan vara svåra att få tag i då de nyss kommit ut samt att det är väldigt stor efterfrågan på dem.

MVH/Alexander

Edit:HAHA! Du kom före mig FALLAN. Rekommenderade i princip samma grejer:)
Senast redigerat av Samara (1 november 2007)

Bilar! Vilket jävla påhitt.

Miklen
1 november 2007
varför detta tjat om 2gb ram ? d står ju i confen att han köper 2x2048mb ?

Ja kikade oxå på ny dator men fick dra mig ur för d blev för dyrt.. Men d där ser väl okej ut förutom d överdrivna PSU'n då.. som ovan säger. Men å andra sidan när man ändå håller på tongue

Illustratör
826 Inlägg
1 november 2007
Miklen skrev:
varför detta tjat om 2gb ram ? d står ju i confen att han köper 2x2048mb ?

Ja kikade oxå på ny dator men fick dra mig ur för d blev för dyrt.. Men d där ser väl okej ut förutom d överdrivna PSU'n då.. som ovan säger. Men å andra sidan när man ändå håller på tongue

Ok, fel av mig bl.a. Såg att folk skrivit om 2gb o antog d bara. tongue Men han behöver ju inte på långa vägar ett sånt agg.. Har man inte en jädra massa diskar o kör dubbla graffen så är det inte många riggar som drar över 400w idag. Dock får man ju räkna med en del förluster o spänningsfall m.m. så 450w räcker gott o väl om du köper corsairagget..
Senast redigerat av Fallan (1 november 2007)

Tänker...

8 156 Inlägg
1 november 2007
poel_CiviC skrev:
Phaetoon skrev:
Varför installera en resursslukare när man kan använda Windows XP?

för att XP inte klarar att hantera mer än 2gb ram. men ja håller med.. Vista känns som ett bloatat XP med massa onödiga funktioner som tar upp kraft, fast å andra sidan har ja inte kört de själv sedan de var i alphafasen å hette longhorn så jag har inte full koll :p

I 64-bitarsversionen kan du köra upp till 16GB i minne. I vanliga 32-bitars WinXP är gränsen 3GB.

Det har varit lite för många problem med Vista. Jag väntar helt klart på Vistas service pack.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

130 Inlägg
1 november 2007
Tycker det ser bra ut.... men ska du klocka eller inte? För i så fall ska det till en processorkylare och grafikkortskylare som är av den större kalibern.

Har du läst på mycket eller? För du verkar ha tagit de "bästa" för pengarna.

Angående 4gb så är det så att xp kan inte utnytnja/hantera mer än 2gb men vista tar gärna hand om 4gb. Processorn är underbar vid klockning (oftast, kan ju ha otur) och att köpa en 4kärnig processor (quad) nu är inte att föredra då optimeringar i program och spel inte finns (inte många iaf, vad ja vet) så då måste du stänga av 2st och tjänar inget på det.

Kör på du och lycka till smile

Jag vill ha en bil med klös i!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 november 2007
Kör på! Inte mkt o gnälla om, köp du lite för mkt PSU om du vill, spela roll tongue

Illustratör
826 Inlägg
1 november 2007
Mortalis skrev:
Kör på! Inte mkt o gnälla om, köp du lite för mkt PSU om du vill, spela roll tongue

Fast bra är det ju inte då han har köpt ett graffe som kostar mer o är sämre än ett 8800gt.. Då köper man väl häldre ett sånt? tongue

Tänker...

VW-nörd?
4 332 Inlägg
1 november 2007
Äh, det funkar iaf, han får la bränna pengarna på de om han vill smile Hade varit värre om de varit om skogen. Tänk på att du måste kunna känna att du är bättre än honom, har du alltid grafikkortet eller PSUn o gnälla på wink

Illustratör
826 Inlägg
1 november 2007
Mortalis skrev:
Äh, det funkar iaf, han får la bränna pengarna på de om han vill smile Hade varit värre om de varit om skogen. Tänk på att du måste kunna känna att du är bättre än honom, har du alltid grafikkortet eller PSUn o gnälla på wink

Ok, fattade första meningen av va du skrev iaf. tongue Jo men nu var ju inte frågan om han skulle köpa denna riggen för att blåsa pengar i onödan utan ville ju ha vettiga synpunkter o antagligen anledningar till varför de inte rekomenderas/rekomenderas osv. Att säga åt han att springa o köpa ett gts för 2500kr är ju taskigt som fan då man kan få ett bättre kort på alla sätt för 2200, tom ännu mindre om några veckor förmodligen.

Tänker...

375 Inlägg
1 november 2007
För att reda ut RAM till att börja med.
Windows XP Professional & Windows Server 2003 ligger gränsen på 4 GB.

Däremot så stödjer Windows XP bara 2GB i det virtuella adressering för processer och program. Dvs program får bara dra max 2GB.
Denna spärr går att ta bort via boot.ini och då ge utrymmet till 3gb.

Tänk på att DDR2 minnet håller på att fasas ut snart, då det egentligen är relativt gammalt och dem har börjat nå den maximala hastigheten.

Så man bör ligga på mellan 2-4GB i RAM. 2GB räcker i ca 1 år frammåt och 4 GB ca 2år.
Säkert nästa år runt våren så kommer DDR3 komm som standard, och grafikkorten kommer med DDR5 minnen.

Ang din konfig så tycker jag den låter bra och kommer hålla i ca 2 år frammåt. Beroende på krav osv.
Dagens spel kommer den klara av utan problem och även Crysis när det släpps i skarp version.

Ang ett extra nätagg så är det overkill enl mig.
Chassit har ett bra nätagg på 500w och den orkar hålla 500w som peak under lång period.
Finns budget som har en peak på 500w men som håller 300w i normalt tillstånd.

500w räcker för din konfig och ett gäng hårddiskar för framtiden.

Hårddisken tycker jag är ett bra val. 500GB ger dig utrymme för det mesta. Samsung disken arbetar Väldigt tyst och har visat sig fungera väldigt stabilt.
SATA2 ger dig bra prestanda.
Många vill anv Raptor som system disk men det är en smaksak.
jag kör hellre 2 st SATA2 diskar i en RAID konfig istället.

Sök