Sharky skrev:
OK.
Skall vi förklara detta på ett mera korrekt sätt så är "chip" den krets i ett motorstyrsystem som innehåller den information, "mappar", som man har justerat in när man ....mappar.
En "map" är en tabell med information som talar om hur motorn skall bete sig beroende på varvtal, gaspådrag, temperatur, laddtryck etc. Ett "chip" innehåller normalt kanske mellan 5 till 10 oilka "mappar".
(Av engelskans "map" - karta)
Termen "chippning" har blivit populärord för att beskriva att man trimmar bilen med hjälp av ett "program", dvs en uppsättning mappar, som någon annan har tagit fram till en viss biltyp/årsmodell.
När man däremot pratar om att man har "mappat" sin bil så har man alltså individanpassat ett "chip" till just sin egen bil.
Begränsningarna med att använda ett "chip" som någon annan har tagit fram ligger i att det är framtaget för att passa en speciell konfiguration. Dvs om man sätter dit ett annat avgassystem, en annan turbo etc , så stämmer inte chippet längre och resultatet kan bli allt mellan halvbra - skit - haveri.
Sedan så kan man dessutom blanda in eftermarknadssprut i bilden. Problemet med sprutet som sitter i bilen i orginal är dels att dom ofta innehåller massvis med skyddsfunktioner, massvis med avgasreningsfunktioner etc och att biltillverkarna givetvis inte vill berätta hur allt fungerar.
Därför väljer många att skapa sig frihet att programmera , "mappa", sin bil utan en massa begränsningar och då köper man sig ett eftermarknadssprut .
Detta eftermarknadssprut kan man då , mer eller mindre noga, mappa själv eller låta någon erfaren "mappare" ställa in.
Fördelen med "chippning" är att det är stordriftsfördelar och därmed billigt. Skall man mappa själv så blir det alltid dyrare.
Titta exempelvis på min bil här på garaget. Det har ett eftermarknadssprut som valdes efter den person som skulle mappa åt mig. Dvs man väljer ett sprut som den personen kan ordentligt. Min mappning tog ca 25 timmar med lös motor i bromsbänk inklusive uppsättning, inkörning, mappning under alla driftsförhållanden och nedplockning. Totalt gick det åt långt över 200 liter bensin. Timpriset låg på ca 550 kr.
Nu är mitt exempel extremt eftersom jag ville ha så perfekta driftsegenskaper som möjligt plus en garanti att grejorna håller i alla väder.
Mvh
Göran