2418
Sök

Varför läcker min Golf bromsvätska????

13 Inlägg
2 november 2007
Trådstartare
E i sjukt stort behov att få lite hjälp.roll

Jag har en Golf joker - 97 som har gått 15500mil. Den går som en klocka för övrigt, men nu har den börjat läcka bromsvätska. Detta visar de genom att handbromslampan lyser.

Jag hade den inne på verkstad för att byta hela kopplingen och sen efter det uppstod problemet. Jävlades dom medmig förr att jag skulle återkomma eller vad har hänt.

Fan allt e så jävla dyrt, så ja måste få rågd och hjälp från någon av er som är haj på detta;)

//// Alex

1 353 Inlägg
2 november 2007
Det sitter hydraulisk koppling på den va?
isf så delar den ju vätska med bromsarna, så skulle kunna vara verkstan som böt koppling som strulade till det någonstans..

och handbromslampan ska väl inte lysa?
det är väl en separat lampa för det, eller?

There's no replacement for displacement

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
2 november 2007
varför det läcker är ju lätt att säga smile nånting är trasigt eller fel monterat:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Administratör
2 978 Inlägg
2 november 2007
För mig att golf 3an har vajer så där är nog inte problemet!? Antagligen en hjulcyl bak som läcker kolla om trumman bak är "blöt" någongstans....

En kopp av den svarta såsen...

Lada-missbrukare
566 Inlägg
2 november 2007
Ifall den nu har hydraulisk koppling: Kolla luftnippeln till kopplingscylindern på kopplingshuset.. Antingen läcker den eller så har dom glömt att spänna fast den..(om dom nu alls har behövt lufta den..?) Eller oxå så e slangen eller röret skadat eller nått..funkar kopplingen som den ska???
Senast redigerat av Lada Tuning (2 november 2007)

-Lada 1200 TIC -85 "The Vladimir-Driftern"
"Livet är för kort för att köra med dåliga bilar!"
-Honda Accord 2.0i Sport -03 "Bruksbilen"

13 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Lada Tuning skrev:
Ifall den nu har hydraulisk koppling: Kolla luftnippeln till kopplingscylindern på kopplingshuset.. Antingen läcker den eller så har dom glömt att spänna fast den..(om dom nu alls har behövt lufta den..?) Eller oxå så e slangen eller röret skadat eller nått..funkar kopplingen som den ska???

Hej!!!
Jag vet faktiskt inte vad jag har för koppling men den funkar bra. Han bytte ut hela grymt dyrt. Men när vi fick tbx bilen så gick rdion/cd fast man tog ut nycklen och sen börja handbromslampan lysa, speciellt i svängarna så jag ringde upp. Ja då sa han bara måste va bromsvätskan kom hit så fyller jag på lite. Det funkade tydligen bra för lampan slocknade men nu har vi fått fylla på ett antal gånger sedan typ 2 mån tbx. Nån sa kanske oljefiltret måste bytas men men inte vet jag.

13 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Goffen skrev:
För mig att golf 3an har vajer så där är nog inte problemet!? Antagligen en hjulcyl bak som läcker kolla om trumman bak är "blöt" någongstans....

Eftersom jag inte kan så myckeet, så kan jag inte kolla. Däremot vill jag påpeka att det är en våt pöl vid vänstra bakhjulet när bilen stått stilla.
Jag inbillar mig att den läcker snabbare när den står stilla, för kör jag dagligen märker jag inte så mycket, men så fort det stått 2 dagar, lyser lampan igen och det e dax att fylla på. Hmmmmmm

13 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
turboforssen skrev:
varför det läcker är ju lätt att säga smile nånting är trasigt eller fel monterat:)

Jo det kopplar jag oxå, men vad?????????????

13 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
Batta skrev:
Det sitter hydraulisk koppling på den va?
isf så delar den ju vätska med bromsarna, så skulle kunna vara verkstan som böt koppling som strulade till det någonstans..

och handbromslampan ska väl inte lysa?
det är väl en separat lampa för det, eller?

Hej ingen aning varför lampan lyser, tänkte det hade ändå samband, broms vätska lampa men jag vet inte. Så jävla störigt att man lämnar in bilen, kostar 6,5 tusen och sen får man mer problem. Hade ju tänkt och sälja Betty men antar att det får vänta

Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
Om det är en oljepöl vid något hjul så har du antagligen en trasig bromsslang.. Det är inte svårt att titta själv. Om du tar en ficklampa och letar upp bromsoket vid det "läckande hjulet" Och så följer du slangen som går upp från oket så kollar du noga efter sprickor/hål. Be en kompis sätta sig i bilen och bromsa lite så kan du se om det trycks ur nån olja från slangen.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

13 Inlägg
3 november 2007
Trådstartare
tack!!! Men om slangen nu e tresig, vad kostar en sådan att byta ca pria??

Hur e det med oljefilter hur ofta ska det bytas??
Vad kostar det??
E det svårt att göra själv, trotts man inte är så rutinerad på motorer???sad

Administratör
2 978 Inlägg
3 november 2007
Det sitter inga slangar vid hjulen om det är trumbromsar  utan det är rör ända fram. Slangarna sitter vid bakvagnensinfästning i karossen i så fall. Steg 1 ta en ficklampa och lägg dig ner bakom bilen och lys på trumman om den ena trumman är blöt och den andra är torr så har du läckaget inne i den trumman som ser blöt ut "förutsatt att du inte precis innan varit ute o kört i vattenpölar" Om ex vänster trumma ser blöt ut men inte höger har du läckaget där och då åker du och köper bromsbackar montsats och hjulcyl till BÅDA sidorna för bromsbackarna mår väldigt dåligt av bromsvätska och måste bytas. Givetvis måste du byta på båda sidorna eftersom du vill ha jämna bromsar på bilen och om den ena cyl gett sig gör snart den andra det med !!! Hur vet jag detta? titta i min presentation......

En kopp av den svarta såsen...

Diktator
433 Inlägg
3 november 2007
Tror inte att det borde vara så dyrt att byta om du har skivbroms. Om det är som Goffen säger så måste du nog tyvärr byta hela bromsröret och då kan det blir lite dyrare. Du kan ju svänga förbi närmaste vw verkstad och höra med dom vad dom tar och kanske be dom att följa med ut och titta bara. dom ser ju direkt om något är fel.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

13 Inlägg
4 november 2007
Trådstartare
Ja e tacksam för alla svar jag fått. Ska genast börja undersöka det närmare.
Nu har jag lite att plugga in så jag kan framföra erainslag till verkstaden.

Tack tack!!!!wink

Sök