2589
Sök

Hur skriver jag ett bra kontrakt vid bilköp så jag inte tar över lånet på bilen?

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Ursäkta om det redan finns en tråd om detta, men är väldigt ny på sidan så vet inte riktigt hur jag hittar allt sad

Jag ska köpa en bil som den nuvarande ägaren har lån på och jag undrar nu hur jag skriver ett bra kontrakt för att inte ta över lånet?
Lånet är ju bundet till bilens reg nr, och säljaren sa att han kommer ju att betala in lånet så fort som möjligt efter affär. Men jag vill ändå ha ett bra kontrakt som säkerhet så att det inte dimper ner en räkning på avbetalning till mig som ny ägare för att han struntat i att betala in lånet.

Jag uppskattar all hjälp och bra länkar jag kan få.
Tack på förhand

BMW-328I
5 november 2007
Ni går tillsammans till banken, du betalar lånet på bilen framför honom, sedan tar du nyckeln av honom, skriver på ägerbyteslappen, postar det tillsammans, sen åker du hem och tvättar nya bilen. cool

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
BMW-328I skrev:
Ni går tillsammans till banken, du betalar lånet på bilen framför honom, sedan tar du nyckeln av honom, skriver på ägerbyteslappen, postar det tillsammans, sen åker du hem och tvättar nya bilen. cool

Jo jag hade tänkt det oxå, men det värsta är att jag ska hämta bilen en fredag kväll kl.19.30 ca... inte många banker öppna då sad

BMW-328I
5 november 2007
Se till att hämta bilen en annan dag, inte ger du honom pengar och hoppas på att han agerar rätt hoppas jag. Du blir lätt lurad i såna här situationer.

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
Kan jag betala hans lån om jag tar hans OCR nummer?
tex att om lånet är 50 000kr, och han ska ha 60 000 för bilen så ger jag honom 10 000kr vid köpet och sen får hans OCR nummer på lånet tar med bilen hem och betalar in de 50 000kr själv?

BMW-328I
5 november 2007
optical character reading kan funka men nu ska du betala till banken, det är banken som äger bilen inte han, eller?

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
BMW-328I skrev:
optical character reading kan funka men nu ska du betala till banken, det är banken som äger bilen inte han, eller?

Kollar man reg nummret så står han som ägare, men på låne pappret han visade vid visning av bilen så stog lånet på reg nummret inte på honom som person. Så vet inte riktigt vem som äger bilen hmm
Ja precis, jag betalar till banken hela lånet och ger honom bara mellanskillanden från lånekostnad upp till överenskommet pris för bilen.
Senast redigerat av Ramza (5 november 2007)

BMW-328I
5 november 2007
Ok jag förstår, har du reg nummret?

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
BMW-328I skrev:
Ok jag förstår, har du reg nummret?

Fick du mitt PM?

67 Inlägg
5 november 2007
jag hade inte köpt den bilen. Om jag skulle köpt den så skulle jag göra som BMW-328i sa

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 november 2007
gör ingenting utan banken medvetande. dom kan hjälpa dig i en sådan situation. för förra veckan, en kille köpte sig en bil och visst inte att det fanns kredit på den. jag vet inte hur det gick därefter.
Idag det är måndag, du hinner att ringa till banker och få preliminär upplysning på hur du ska till väga.
om han säger att han ska betala in lånet efter affären då har du gott på en blåsning ty det finns ingeting som säger att han gör det.
Rekomendera att NI måste gå båda två i banken och lösa detta inne med bankman och skriva på en godkännt köpkontrak.
Hör av dig och berätta hur det gick. MVH

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
5 november 2007
det bästa är om han själv kan lösa lånet på bilen. antar att du inte är fast anställd på något jobb? då kan du inte ta över lånet utan se till att han löser lånet.. då kan han ju sälja bilen till sitt fulla andrahandsvärde och du blir inte lurad heller!smile

Team Insane Racing

13 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
alain skrev:
Rekomendera att NI måste gå båda två i banken och lösa detta inne med bankman och skriva på en godkännt köpkontrak.
Hör av dig och berätta hur det gick. MVH

Ja det är nog den lösningen som verkar säkrast efter dom tips jag fått, ska se till att ändra dag och tid så att vi kan göra upp affären med en bankman.
honda-perfo skrev:
Om jag skulle köpt den så skulle jag göra som BMW-328i sa

Ja jag har kommit fram till att den lösningen är nog bäst.
Malm3n skrev:
antar att du inte är fast anställd på något jobb?

Nej jag är studerande wink

Sök