3649
Sök

vad för högtalare ska man ska man köpa till sin bil som dunkar lika bra i en 850?

221 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#1
vad för högtalare till en bil ska man ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?


2 911 Inlägg
6 november 2007
#2
Det beror ju på vad som satt i bilen du lyssnade på.

9 Inlägg
7 november 2007
#3
kanske utveckla mer av din fråga ?

I am getting this dejavu feeling again for some reason..

430 Inlägg
7 november 2007
#4
Åk till en skrot och töm en 850 på ljudet å stoppa i din?
tongue


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 november 2007
#5
Finns ju flera olika ljudpaket till 850 också, så det är ganska svårt att säga.

Finns stora och lilla ljudpaket. Lilla har 4 högtalare om jag inte minns fel, och sen den som jag har med 8 st.

Sen beror det på stereon också.
Vissa 850 har enkel-stereo, och sen vissa har dubbel-din.

Det är mycket som ska in när man pratar billjud wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

121 Inlägg
10 november 2007
#6
motor_power skrev:
vad för högtalare till en bil ska man ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?
Omöjligt att veta då det fins många olika ljudsyst./högtalare i olika modeller/år/ljudpak.

...Varför inte få ett bra ljud istället? ;-)

Köp billiga prylar du om du vill att det ska "dunka", för det spelar nog skiten ur det mesta orginaljud i bilar.


15 Inlägg
11 november 2007
#7
Du skrev:
motor_power skrev:
vad för högtalare till en bil ska man ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?
Omöjligt att veta då det fins många olika ljudsyst./högtalare i olika modeller/år/ljudpak.

...Varför inte få ett bra ljud istället? ;-)

Köp billiga prylar du om du vill att det ska "dunka", för det spelar nog skiten ur det mesta orginaljud i bilar.
Njaa jag kör en 97ans volvo s70 med stora stereon, alltså 805 och det är djävulskt bra ljud i den, 8 hgt 4 fram 4 bak, jävligt stillrent ljud! :D


121 Inlägg
11 november 2007
#8
Humell skrev:
Du skrev:
motor_power skrev:
vad för högtalare till en bil ska man ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?
Omöjligt att veta då det fins många olika ljudsyst./högtalare i olika modeller/år/ljudpak.

...Varför inte få ett bra ljud istället? ;-)

Köp billiga prylar du om du vill att det ska "dunka", för det spelar nog skiten ur det mesta orginaljud i bilar.
Njaa jag kör en 97ans volvo s70 med stora stereon, alltså 805 och det är djävulskt bra ljud i den, 8 hgt 4 fram 4 bak, jävligt stillrent ljud! big_smile
Jo, för jag/trådskaparen var säkert intreserad att du har största kittet i din s70... roll

Vad han menade var vilket ljud han skulle "ha för att de ska dunka typ lika som i en volvo 850?"

Om jag får andvända denna tråd lite...
(detta är min uppfattning)
Ett bra *stereo ljud har 2st huvudljudkällor, höger och vänster dessa kanaler brukar i tex. en hemmastereo vara riktade mot den som lyssna på ett sådant sätt att ljudet kommer frammifrån.
-I en bil är detta svårt att uppnå eftersom det blir en mer närlyssning av högtalare pga. utrymmeskäl.
Att bastoner/frekvenser faller bort är en självklarhet eftersom det redan är en bullrig miljö i en bilkup´e.
Därför vill lyssnaren oftast ha en förstärkning av basfrekvenser i en bil.
Dessa två bekymmer brukar i en bil lösas med att man monterar flera element i ett nära område för lyssnaren/lyssnarna ev. även en baslåda. (Presis som i stora ljudpak. på tex. s70)

Men sedan är det mycket sällan en hög kvalité på högtalarelementen som monteras i en bil, även om där sitter 10st högtalare så håller förmodligen de inte samma kvalité som 10st dyra/medel element på så vis så skulle han kunna köpa relativt billiga element som garanterat spelar upphängningen av org. ljudpak.

Jag är ganska noga med ljud faktist och har lyssnat på många org. pak och jag har uppgraderat flera st, och element som sitter i bilar org. brukar vara lågpris.


8 156 Inlägg
11 november 2007
#9
Satsa på ett trevägssystem fram, med 6.5" basar som grund.
Sen kan du lägga till en baslåda bak och kanske 6x9" om du vill ha lite extra dunk
(men det blir inte lika mycket finljud då imo.)

Min rekommendation är DLS, men det är ju en smaksak.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök