3341
Sök

Vrid

1 503 Inlägg
22 september 2007
#41
negative skrev:
Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Det kanske är jag som är dum men jag förstår inte varför man delar med 7024. Vad står 7024 för?

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

8 885 Inlägg
23 september 2007
#42
BEATNIK skrev:
negative skrev:
twin_cam skrev:
Anledningen till att biltillverkarna vill få så mycket vrid i motorerna på så läga varv som möjligt är för att den ska bli tyst...

Såg ett test från TopGear där dom testade saab 9-5 aero BioPower, 250 hk.
Då nämde han att när det gäller att köra om lastbilar, så är den snabbare än en porsche 911 turbo.
Även att sättet som bilen går från 40MPH till 70MPH (ca 70 - 120 km/h) på tvåan är sjukt...

Så lite betydelse har vridet ändå.
Länk till testet: http://video.google.com/videoplay?docid … 9143790331

För det första finns inte 9-5 Aero Biopower, för det andra går inte en 9-5 Aero 120 på tvåan.

lol Saabar som typ knappt gör mer än 70-80 på 2 an lol

Beror lite på hur mycket man trycker ner den högra pedalen, 30 eller 110 bara att välja.... wink

Fotograf på tierpidag.se

11 Inlägg
23 september 2007
#43
Oboy6 skrev:
negative skrev:
Effekt = (Vridmoment x Varvtal) / 7024

Det kanske är jag som är dum men jag förstår inte varför man delar med 7024. Vad står 7024 för?

Det är en konstant.

Utränkade så här

Roterande axel:
P(effekt) = M(moment)* w(vinkelhastigheten)

w får du genom att ta 2*pi*antal varv per sekund (vinkel i radianer).

varv per sekund = motorvartal (varv per minut) / 60

P är effekten i watt. Du vill ha i kw eller hästkrafter => kw = P/1000. hk= kw*1,36.

detta ger: P(hk)= Vrid(Nm) * Motorvartal(rpm) * 2 *pi *1,36 / (60 * 1000)

d.v.s. P(hk)= Vrid(Nm) * Motorvartal(rpm) * 1/7024,xxxxx typ

674 Inlägg
12 november 2007
#44
"vridet" är den riktiga styrkan i motorn.  Effekten visar bara hur stort arbete den klarar på en specifik tid. (1sec.)& är direkt kopplat till varvet.  Men vridet är den omedelbara styrkan i cylindern, gastrycket som driver allt & hävarmen på veven. Nm är hur många kilo motorn klarar att trycka på en hävarm som är 1m rakt ut från vevaxeln.  10Nm = 1kg   Som jämförelse:  en kort slagig motor klarar att varva & arbeta mycket. händer inte så mycket på lägre varv.  En HD motor till ex. eller en disel. Är bra ex. på motorer med stort virdmoment -Nm, men inte så mycket effekt -arbete.   HD mycket Nm för att den är långslagig- större avstånd till vevaxel från vevstaken.  & diseln för sitt stora kompförhållande & gastryck som blir i förbränningen.    Etanol är ett bra ex. på ett bränsle som ger både hög effekt & högt vridmoment-    Min 850 T5 som exempel   på bara etanol blandning 40% gav på papper: 476 Nm & ca 330hk!  med orginal turbo TD0415G & ladd på ca 1,8bar max ladd.

With great freedom comes great responsebility


Sök