Och saxat från min sticky om motorbyten:
"1976 till och med 1988: Grundkrav: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. Alltså kan du byta till vilken motor som helst (inom effekt/vridkraven) som kommer från en svensksåld bil av 1976-1988 års modell (tänk på att from 1985 års modell är max CO 3,5%). För detta byte krävs "Ett intyg om jämförande undersökning" enligt punkt 3.7.2a i SNFS1992:12 (A40), intyget ska skrivas av biltillverkaren eller dess representant (den som tillverkat motorn i fråga) i Sverige, och ska bevisa att motorn är i originalskick (i avgascertifierat utförande). From 1/1 2004 kan inte Bilprovningen fixa motsvarande intyg. Undantag: Om du sätter i en motor med katalysator i en bil av årsmodell 1976-88 behövs inget intyg enligt SNFS1992:12. Motorn måste ändå vara i originalskick och komplett med all avgasreningsutrustning (katalysatorm styrsystem med lamdasond och kolkanisteravluftning till tanken)."
Så om du tänker göra detta helt lagligt så är det jobbigt.
/Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI