2741
Sök

lite tips om turbo motor till 850t5-r som tex bra dump å inregning ?

Bilplåtslagare
86 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#1
hejsan smile

har hört att det brukar krångla med dump på 850 / v70 turbo motor när man sätter dump? nån som har tips på en som funkar bra annars ?

sen undrar ja om det kommer bli svårt att regga in min 850 glt 1994 med b5234t5 motorn ? annars tips om hur ja ska göra..


mkt taksam för svar

MVH wink


Norrlänning
1 453 Inlägg
18 november 2007
#2
jasså ? ja har aldrig hört om nått problem med dump, enda som är lite synd är att tryckröret är av plast så de blir svårt att få dit en dump. hmm   Den dump som ja har hört funkar bäst är den från Jbr, sen funkar nog de flesta också smile Grymt snygg 850 du hade iaf wink

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
18 november 2007
#3
http://www.garaget.org/archive/52581/47733/47733-413654.jpg

min kusin kör på en sådan..han har aldrig haft några problem


8 250 Inlägg
18 november 2007
#4
volvo_colllin skrev:
har hört att det brukar krångla med dump på 850 / v70 turbo motor när man sätter dump? nån som har tips på en som funkar bra annars ?

Då har du hört fel. Funkar utmärkt. De flesta funkar bra, se bara till att undvika de billigaste, men får får liksom vad man pröjsar för. Själv kör man jag med en äkta hks ssqv, funkar klanderfritt, men nackdelen är att den är lite dyr. Och kopiorna på dem petar jag inte ens på med en lång pinne.

volvo_colllin skrev:
sen undrar ja om det kommer bli svårt att regga in min 850 glt 1994 med b5234t5 motorn ? annars tips om hur ja ska göra..

Bästa vore ju om motorn kom från en s60/v70, lådan från en v70 och hela bromsystemet får du bygga om med egentligen vad som helst bara det inte är grejjer till 850. Poängen är att du lär bygga om hela drivlinan så du kan räkna bilen som ett ombyggt fordon.

Att bara byta motor kan man i dagens läge inte få igenom då volvo inte skriver ut nödvändiga intyg.


Bilplåtslagare
86 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
volvo_colllin skrev:
har hört att det brukar krångla med dump på 850 / v70 turbo motor när man sätter dump? nån som har tips på en som funkar bra annars ?

Då har du hört fel. Funkar utmärkt. De flesta funkar bra, se bara till att undvika de billigaste, men får får liksom vad man pröjsar för. Själv kör man jag med en äkta hks ssqv, funkar klanderfritt, men nackdelen är att den är lite dyr. Och kopiorna på dem petar jag inte ens på med en lång pinne.

volvo_colllin skrev:
sen undrar ja om det kommer bli svårt att regga in min 850 glt 1994 med b5234t5 motorn ? annars tips om hur ja ska göra..

Bästa vore ju om motorn kom från en s60/v70, lådan från en v70 och hela bromsystemet får du bygga om med egentligen vad som helst bara det inte är grejjer till 850. Poängen är att du lär bygga om hela drivlinan så du kan räkna bilen som ett ombyggt fordon.

Att bara byta motor kan man i dagens läge inte få igenom då volvo inte skriver ut nödvändiga intyg.

okej men dom som lyckas regga in 740 med t5 motorer då hmm måste försöka få massa intyg då...


8 250 Inlägg
21 november 2007
#6
volvo_colllin skrev:
Marlboroman skrev:
volvo_colllin skrev:
har hört att det brukar krångla med dump på 850 / v70 turbo motor när man sätter dump? nån som har tips på en som funkar bra annars ?

Då har du hört fel. Funkar utmärkt. De flesta funkar bra, se bara till att undvika de billigaste, men får får liksom vad man pröjsar för. Själv kör man jag med en äkta hks ssqv, funkar klanderfritt, men nackdelen är att den är lite dyr. Och kopiorna på dem petar jag inte ens på med en lång pinne.

volvo_colllin skrev:
sen undrar ja om det kommer bli svårt att regga in min 850 glt 1994 med b5234t5 motorn ? annars tips om hur ja ska göra..

Bästa vore ju om motorn kom från en s60/v70, lådan från en v70 och hela bromsystemet får du bygga om med egentligen vad som helst bara det inte är grejjer till 850. Poängen är att du lär bygga om hela drivlinan så du kan räkna bilen som ett ombyggt fordon.

Att bara byta motor kan man i dagens läge inte få igenom då volvo inte skriver ut nödvändiga intyg.

okej men dom som lyckas regga in 740 med t5 motorer då hmm måste försöka få massa intyg då...

Bilar tom -89 lyder unde rhelt andra regler än vad vi har som harbilar från 90 och framåt. Mycket enklare att regga en 740 med femma.
Dels måste du ha komponentkontrollsintyget som volvo skriver ut, men sen lär du ha miljöintyget med. Och det är där det inte funkar nå längre, då volvo inte skriver ut dessa, och utan ett sånt så blir det mycket mer jobb på en gång.



Sök