uve skrev:
en fråga bara, är det möjligt att sätta in en turbo i den? och vad behövs då?
tack tack!
Allt är möjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid och kostar lite mer pengar...
Antar att du är helsåld på bilen, om inte är det mest "sunda" att köpa en bil med mer effekt från början. Ett alternativ till mer effekt är att lätta bilen, billigare men kanske behöver du baksäte och lite ljuddämpande isolering?
Ska den sugmotortrimmas räkna drygt 1000kr/hk (avgassystem och öppna luftfilter ger inga 25hk
) Jag har aldrig pillat på maskinen ifråga och har därför inte så mycket konkret att komma med, men den går säkert att stroka till 2.1-2.2 liter, smidda och balanserade grejer osv. Över 110-130hk/l går nog att komma med lite tålamod och hyffsad driftsäkerhet.
Kanske räcker 30-50 hk till? Ska du köra bana eller bara gasa lite, lustgas är ett billigt alternativ, men funkar inget vidare om du kontinuerligt vill nyttja effekten fullt ut.
En seriös turbokonvertering gjord på firma kostar nog runt 30.000 för en inte allt för hårig effekt, konverterar du själv så kostar delarna runt 8-35.000, går att komma undan billigare med begagnade grejor. Kan bli väldigt mycket dyrare också, beror ju på hur mycket effekt du jagar. (ska du byta kolvar, stakar, kammar, sprut, balansering osv)
Vidare behöver du kanske ny koppling och hårdare tryckplatta och när du ändå river kan du köpa ett lättat svänghjul alt lätta det svänghjul du har själv om du är händig, 3500-10000 beroende på om du gör jobbet själv eller inte och ambitionsnivån.