3840
Sök

Bra 3,5"??

514 Inlägg
3 december 2007
Jag lirade med JL Audios 3.5" coaxialer i min golf förut.. Spelar helt okej! Är ju dock inga basmonster direkt och antar att de flesta vet att det inte går att utvinna några mängde bas ur så små högtalare smile

old volkswagens never die they just get lower

1 534 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
Skall reda ut lite saker här...

1. Jag har ingen "högtalaradapter" till dörrfacket, finns o köpa, jag vet. Men då...

2. ...blir det ingen bra kvalité(sunt förnuft) då plast inte är så lämpligt, då måste man bygga om/nytt(orkar inte) eller så köper man färdigt MDF(med 6,5") o då kostar det.
Så hur man än gör så kommer det att kosta $$$, vilket jag vill undvika att kosta på en 17 år gammal bil. Så mycket ljud för lite pengar. Detta kommer inte bli ett högbudgetbygge, då kan man lika gärna bygga om brädan för ett par 5,25".

3. Vill ha den bästa 3,5", alltså vilken av dem skall man satsa på? Erfarenhet, rykte, märke mm..

4. Jag funderar på mellan att skaffa diskanter till I-brädan, och sedan "bygga om" till 5,25" högtalaradapter(som finns o köpa för en hundring), sätta i ett par tunga midbasar, och sedan köpa ett 5,25" kitt till hatthyllan, och sedan en baslåda på det(Alternativ A)

eller

Så sätter jag i ett par bra 3,5"(utnyttjar storleken), sätter i ett par koax-högtalare(5,25") och samma kitt till hatthyllan o bagageutrymmet som Alt. A(Alternativ B)

eller så sätter jag i antingen de bästa 3,5"/diskant(då jag inte kan avgöra vilket som avger bäst ljud), skaffar ett par "dörrfack"(i MDF), sätter i ett par 6,5" värstingar(midbas), och samma kitt till hatthyllan o bagageutrymmet som Alt. A(Alternativ C)

Plånboken säger Alt. B, förnuftet säger C, nåt mitt i mellan säger B lol
Lutar mest åt Alt. B...

Men efter det, så är jag totalt lost när det gäller förstärkare o filter, alltså vad jag skall ha för saker till den inte alltför maffiga ljudsystemet man kan önska sig big_smile

1 534 Inlägg
3 december 2007
Trådstartare
jonash skrev:
Din list ainnehåller många alternativ som kan funka. Med risk för att "göra reklam" så kanske våra Trius eller TEC SQ3 kan vara nåt.

Jag vågar påstå att det finns inte ett mellanregister i historien i Sverige på tävlingar som varit så framgångsrikt som våra Trius. Satt i vinnarbilar iår igen!

mvh Jonas

Vilket av dem är bäst?
Tec'en är ju 100:- dyrare paret, men inte riktigt 3,5"...hmm

50 Inlägg
4 december 2007
Det låter rätt hyfsat utan tidskompet också.. wink
Det gäller att få högtalarna så långt bort som möjligt, örat är inte lika känsligt för höjdskillnader, allt går att till med lite riktning.

ZZZADA skrev:
rwider skrev:
Varför inte?
Du är välkommen att lyssna i min bil på nästa tävling roll

TT-Avant skrev:
Jojo, men ljudbilden blir inte den bästa med 5.25" nere vid fötterna..

Tidskompensering och box är fusk wink

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
4 december 2007
jetta16v skrev:
jonash skrev:
Din list ainnehåller många alternativ som kan funka. Med risk för att "göra reklam" så kanske våra Trius eller TEC SQ3 kan vara nåt.

Jag vågar påstå att det finns inte ett mellanregister i historien i Sverige på tävlingar som varit så framgångsrikt som våra Trius. Satt i vinnarbilar iår igen!

mvh Jonas

Vilket av dem är bäst?
Tec'en är ju 100:- dyrare paret, men inte riktigt 3,5"...hmm

De låter lite olika, Triusen är detaljerad och öppen och klar, och kan delas en aning lägre, runt 150-200Hz beroende på effekt. 

SQ3an låter mer varmt och mysigt. Delas lite högre. Triusen satt i en massa bilar på SM finalen, SQ3an satt i Erik Robsarves Peugeot och han kom 2a.

Vad gillar du för karaktär på ljudet?

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

1 534 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
jonash skrev:

mvh Jonas

Ja, alltså, jag lyssnar mkt på Trance o så, ibland lite hiphop, ibland lite club, så visst, varm ton smile

Men de där högtalarna är väl inte tvåvägs, måste väl ha en diskant till om det skall låta bra?

1 631 Inlägg
5 december 2007
jetta16v skrev:
Men de där högtalarna är väl inte tvåvägs, måste väl ha en diskant till om det skall låta bra?

Min erfarenhet är att det är lättare att få till det med Trius utan diskant. Detta gäller om man har en cd-spelare med hyfsad EQ så man kan kompensera för att den tappar lite i översta toppen.

Gör man det rätt behövs ingen diskant.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

6 851 Inlägg
5 december 2007
rwider skrev:
Det gäller att få högtalarna så långt bort som möjligt, örat är inte lika känsligt för höjdskillnader, allt går att till med lite riktning.

ZZZADA skrev:
rwider skrev:
Varför inte?
Du är välkommen att lyssna i min bil på nästa tävling roll

jo jag tror att det kan bli som du säger ganska så hyfsat. Men du kan ju inte säga att du får lika bra höjd på diskant och mella, med element placerade vid fötterna som om du montera det på brädan.
För isf. skulle det ju vara totalt onödigt för folk att bygga om bilarna för att få in 5.25-6½" i brädan på bilar (tex, J-son,Arvidsson, Putte m.m..)

T5 beroende
345 Inlägg
5 december 2007
jetta16v skrev:
jonash skrev:

mvh Jonas

Ja, alltså, jag lyssnar mkt på Trance o så, ibland lite hiphop, ibland lite club, så visst, varm ton smile

Pillar man lite på eq'n så spelar de fint uppåt i register.

Jag sa tidigare i tråden att jag upplevde mina trius ganska "vassa" vid högre volym, men detta är nu borta efter att jag skruvade en del på eq'n!!

Det vassa kan bero på att jag just nu spelar trius direkt på stereons inbyggda effekt, det är inte precis otimalt, men det blir ett genesis stereo 60 till dom, och då blir det nog lite skillnad.

Just nu älskar jag mina trius smile
Senast redigerat av ZZZADA (5 december 2007)

629 Inlägg
5 december 2007
ZZZADA skrev:
Oxygen skrev:
Polk Audio DB351

Testat dessa?

Japp, kör med dessa och DB691 till orginal-stereon och det blev ett ordentligt lyft!

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
6 december 2007
TT-Avant skrev:
rwider skrev:

ZZZADA skrev:

jo jag tror att det kan bli som du säger ganska så hyfsat. Men du kan ju inte säga att du får lika bra höjd på diskant och mella, med element placerade vid fötterna som om du montera det på brädan.
För isf. skulle det ju vara totalt onödigt för folk att bygga om bilarna för att få in 5.25-6½" i brädan på bilar (tex, J-son,Arvidsson, Putte m.m..)

Det är enklare att få till alla de tekniska bitarna med elementen på bärdan, men det går om man sätter dem i kick också. Man måste bara veta hur... winkbig_smile

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Sök