Hejsan Har två steg som jag kopplat ihop jordningen till en kabel och sedan till plåten vid resercdelsbaljan. Kan detta störa varann? eller ska man jorda till exempel på var sin sida på bilen???
nä det ska inte vara några problem. se bara till att du har bra med kontaktyta... slipa bort färg osv så att det är plåtrent. Vill du kan du skruva dom brevid varandra. Det viktiga är som sagt kontaktytan, och kanske inte föööör lång kabel
ne det e klart. har nog en 1,5m kabel MAX. men däremot har jag slipat bort plåten o klämpt åt kabeln ingen bult eller liknande. tror det kan vara problemet i mitt fall. men tack så mkt=)
ja ring-kabelsko som du skruvar bör du nog använda. sen om 1.5m kabel är för mkt vettifan, låter mkt för mig.. men det kanske inte är så farligt. förutsätter att du har samma tjocklek på jord och plus kabeln
Vilket inte är så där rackarns bra egentligen. Man måste stoppa ner näsan och titta för att kunna avgöra exakt men om man har jordat sin HU i chassiet så får man stor differensspänning mellan lågnivån utgångsjord från sin HU och lågnivåjorden i steget. Beroende på hur steget är konstruerat så kan man då få en relativt stor störspänning över signaljorden.
Antag att du har 100mV i potentialskillnad mellan stegets minus och HU:n jord vid fullt spjäll. Antag vidare att du har 10V signalspänning från din HU. Då har du en S/N på ynka 40dB.
Detta beror som sagt på hur steget är konstrurat men det är onödigt att chansa på att dom som designade steget la ner en massa extra krut på detta.
/Göran
k1mm0 skrev:
jag har 2st 50mm2 jordkablar på 4meter styck 8-)
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Vilket inte är så där rackarns bra egentligen. Man måste stoppa ner näsan och titta för att kunna avgöra exakt men om man har jordat sin HU i chassiet så får man stor differensspänning mellan lågnivån utgångsjord från sin HU och lågnivåjorden i steget. Beroende på hur steget är konstruerat så kan man då få en relativt stor störspänning över signaljorden.
Antag att du har 100mV i potentialskillnad mellan stegets minus och HU:n jord vid fullt spjäll. Antag vidare att du har 10V signalspänning från din HU. Då har du en S/N på ynka 40dB.
Detta beror som sagt på hur steget är konstrurat men det är onödigt att chansa på att dom som designade steget la ner en massa extra krut på detta.
/Göran
k1mm0 skrev:
jag har 2st 50mm2 jordkablar på 4meter styck 8-)
Sharky skrev:
Man skall ha så få jordpunkter som möjligt. Och så korta jordkablar som det går. 1.5m är långt...
/Göran
Då har jag en fråga... Om du nu som e flesta har, CD fram och steg bak... Vart skall man då jorda detta, då du själv skriver att man ska ha så få jordpunkter som möjligt och så korta kablar som det går. Detta blir för mej en omöjlig ekvation då en bil inte är 1meter lång.
Jag räknade på detta en gång. Skall försöka hitta det. Men kontentan är att plåten i karossen på en bil är så pass stor yta (även om den bara är 0.7mm tjock så är det typ 5 meter plåt i snittet på en kaross så arean motsvarar 3500 kvadratmillimeter) att spänningfallet i karossen blir betydligt mindre än spänningsfallet i grova kopparkablar. Problemet med jordning i kaross är att området just runt bulten där man jordar måste vara tjock plåt/balk med stor yta.
I proffesionella ljudsammanhang använder man differentiella kopplingar för att undvika sådana hära problem. (Man får hög så kallad Common Mode dämpning)
Då har jag en fråga... Om du nu som e flesta har, CD fram och steg bak... Vart skall man då jorda detta, då du själv skriver att man ska ha så få jordpunkter som möjligt och så korta kablar som det går. Detta blir för mej en omöjlig ekvation då en bil inte är 1meter lång.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI