3206
Sök

Electric SuperCharger!??

27 Inlägg
12 december 2007
Trådstartare
#1
Tjabba!!
Har Skarpt funderat på att skaffa mig en Electric SuperCharger men vet ju fan inte om det funkar över huvudtaget, Har hittat en Schysst Hemsida (www.electricsupercharger.com) men man vet ju aldrig. Skulle vara sköj å veta om det e nån som har skaffat sig en sån och om det isåfall va nånting att ha....

Ha det kalas Mvh Mackan

trevligt :D

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
12 december 2007
#2
Jadu, finns de som tror du gud, vissa tror på magi. Jag tror inte på den där skiten. Såg ett bromspapper på en sån som det företaget hade gjort själva i son bänk.
Gav 10 hp på en 2-litersmotor, delar man det med 10 så har di nog rätt effekt...


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
12 december 2007
#3
Haha, lol, gå inte på niten å köp sånt skit, fullständigt skit...

tänk dig på en riktig turbo så krävs avgaserna vid fullgas och mins 2000rpm för att ens börja ladda, tror du då en liten elfläkt hjälper? nej nej... =P

å tänk ifall ett blad går av på den lilla plastfläkten, inte kul å ha ett sådant blad sittandes i en ventil...

å sedan ifall denna fläkten ska ge massa HP må måste det vara en riktigt kraftig fläkt, å en kraftig fläkt drar massa Ampere som bilen måste ladda upp med generatorn, å generatorn i sig tar ju effekt från motorn när den laddar (lyssna på tomgången när tex kylfläkten drar igång så hör du den sjunka av generatorn motstånd)
Senast redigerat av Xoff (12 december 2007)


8 156 Inlägg
12 december 2007
#4
Det finns en hel del trådar om varför sådana anordningar inte fungerar speciellt bra.
Klart man får mer effekt om man sätter på en fläkt som pressar in mer luft. Men samtidigt så drar fläkten effekt. Dom andra komponenterna i motorn måste vara kompatibla också.

Har man en äldre bil och fixar ett högre soppatryck så kan det ju ge en förbättring,
Men bränsleekonomin blir ganska så lidande.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
12 december 2007
#5
Xoff skrev:
Haha, lol, gå inte på niten å köp sånt skit, fullständigt skit...

tänk dig på en riktig turbo så krävs avgaserna vid fullgas och mins 2000rpm för att ens börja ladda, tror du då en liten elfläkt hjälper? nej nej... =P

å tänk ifall ett blad går av på den lilla plastfläkten, inte kul å ha ett sådant blad sittandes i en ventil...

å sedan ifall denna fläkten ska ge massa HP må måste det vara en riktigt kraftig fläkt, å en kraftig fläkt drar massa Ampere som bilen måste ladda upp med generatorn, å generatorn i sig tar ju effekt från motorn när den laddar (lyssna på tomgången när tex kylfläkten drar igång så hör du den sjunka av generatorn motstånd)

Motorn kan ju få en förhöjd effekt om man bänkar motorn och kör fläkten på extern strömkälla big_smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

757 Inlägg
12 december 2007
#6
ska nog bygga mig en sådan.
1 st biltemafilter
1 rulle eltejp eller om man vill pimpa lite så blir de silvertejp
1 st chassifläkt eller liknande.
1 st vippkontakt
och lite kabel.

tror den skulle funka lika bra;)

sen säljer jag den på ebay och blir förmögen

hehe nejdå nu ska jag inte vara sån wink

645 Inlägg
12 december 2007
#7
Senast redigerat av Quantic (12 december 2007)

2 Inlägg
12 december 2007
#8
Ha ha det där tror jag inte på.
Ska man köpa en SuperCharger så ska man nog slå till på en riktig (orginal)
inte en Electric SuperCharger

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
12 december 2007
#9
Sluta, sluta, sluta....

Räkna lite på det istället för att röka hasch.

----------------------------------
Antag att vi har en 2 liters, fyrtaktsmotor som skall varva max 6000 rpm . Då behöver vi mata den med 6000 liter luft per minut som sugmotor = 6 kubikmeter/minut.

Den fläkt som fanns i länken skulle mata 2PSI i alla fall = 0.14 bar.

=> Vid 0.14 bar vill våran motor ha 6000 x 1.2 = 7200 liter luft och fläkten skall orka mata minst 1200 liter/minut ( 72 kubikmeter/timma) vid ett tryck på 0.14bar (140mbar)

Fine....Vi går in på: http://www.ventur.se/content/att/SC_ENU.pdf och tittar på feta industrifläktar avsedda för stora tryckskillnader och letar upp minsta fläkt som klarar 72 m3/h @ 140mbar.

=> SC20A-110T klarar detta. Den väger 22 kg, matas med trefas och drar 1100W.

Varsågod att installera. På en sådan tänkt 2 liters motor med kanske 140Hkr som sugis så ger 0.2 bar i laddtryck ca 28Hkr extra.

Men fläkten i länken....sluta nu....

/Göran

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=10895

man lever bara en gång så lev väl!


Sök