3196
Sök

1st 68A batterie och 2st 65A batterier?

148 Inlägg
24 december 2007
Trådstartare
#1
Hej...
Har köpt ett nytt 68A batterie till bilen men strömmen räcker inte än på långa vägar.
Har inte direkt pengar till ett till 68A batterie än på ett tag iaf.
Men jag har 2st 65A batterier ligger och tänkte att jag kanske kunde koppla in dom i skuffen med ett skiljerelä så att dom 2 65A batterierna inte ska dra ur 68A batteriet och ska jag isåfall ha ett skiljerelä imellan dom 2 65A batterierna oxå så dom inte drar ur varan?
Vore smidigt om det skulle gå... Har läst om såna som kört med olika A på sin batterier och det ska ha funkat bra tydligen...

Tacksam för svar...

21 761 Inlägg
24 december 2007
#2
Vill du så kan du koppla ett skiljerelä mellan det främre batteriet och de i skuffen, då är det ingen risk att du drar ur det främre batteriet om du spelar en del med motorn avslagen. Mellan de bakre batterierna monterar man däremot "aldrig" ett skiljerelä, de ska ju arbeta tillsammans hela tiden och då ska de sitta parallellkopplade.

Ja, man kan använda olika stora batterier utan att det blir dåligt. Grejen är att man bör hålla koll på alla batteriernas laddstatus så att det inte blir obalans i systemet.

En sak som "talar emot" att man har olika stora batterier är att visserligen får man mer att kräma med om man sätter ett stort extrabatteri, men då får ju det batteriet jobba mer än det mindre batteriet eftersom det mindre inte orkar ge ut lika hög ström.

Då kan man säga att det mindre batteriet "belastar" det större och man kan alltså inte utnyttja det större batteriet optimalt egentligen.

Men i ditt fall så skiljer det inte speciellt mycket mellan batterierna, om alla är i bra skick så borde de fungera bra tillsammans tycker jag. Det är bara att välja, skiljerelä eller inte smile. Flera av de som tävlar använder inte skiljerelä, men då tror jag att de har bra koll på sina batterier istället.

Att ha en bra laddare som kan underhållsladda lite då och då skadar inte, speciellt om man vet att det har blivit mycket spelande med motorn avslagen. Spelas det mest med motorn på, då behöver man inte vara så orolig.

Fast, och det här är viktigt, bilens laddningssystem ska vara i bra skick också. Laddar generatorn inte på ett bra sätt så hjälper det inte mycket att man har motorn igång när man spelar, batterierna blir inte underhållsladdade på ett bra sätt.

Fordonstekniker
157 Inlägg
24 december 2007
#3
*Lånar tråden lite* Men ja funderar på att sätta in extrabat så att man kan ha om man skulle spela ut bilens och för att sedan kunna starta... att dra en grov kabel som man kopplar in när extrakräm krävs till start..

De ska vara mer än det verkar;)

21 761 Inlägg
24 december 2007
#4
Det är ju i princip samma sak som jag beskrev i förra inlägget, man sätter ett skiljerelä som kopplar bort det ena batteriet när motorn är avslagen. Sedan när motorn är igång så kopplas båda batterierna ihop av relät och då får de laddning av generatorn.

Det man får tänka på, när man har ett eller flera batterier som ska ge ström till stereon när motorn är avslagen, är att de bör tåla djupa urladdningar. Använder man vanliga startbatterier och låter de bli urdragna så håller de inte speciellt länge ifall de dras ur många gånger.

1 400 Inlägg
24 december 2007
#5
ps tänk på att du måste ha en bra generator då två baterier ökar belastningen

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com


Sök