2992
Sök

hur fort kan man få upp en 240 i km/h?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 december 2007
#81
Lindberg88 skrev:
John87 skrev:
Lindberg88 skrev:
kört 198 km h mätarfart med en 245 GL -90 (b230f) men riktig fart vette fan

Det där vet jag inte om jag tror på riktigt.
Har själv ägt en B230F och tror inte dom orkar upp till ~200.

Bildbevis annars är det påhittat.

http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=35437
där

Then my friend, I am beaten smile

Får väl konstatera att min gamle B230F var lite trött sad
Eller.. Det kanske hade gått, men så långa nedförsbackar finns inte.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 418 Inlägg
27 december 2007
#82
en frisk b230f ska utan allt för stora problem göra 190+ mätarfart iaf ;P
Senast redigerat av Lindberg88 (27 december 2007)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
27 december 2007
#83
110 på en motorväg?

Fortare vid fritt fall från en Herkules på hög höjd....  smile
Senast redigerat av MrTurbo (27 december 2007)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
27 december 2007
#84
AirOne skrev:
The_Mechanic skrev:
haha har aldrig toppat min lek bil ( 245a av -83a modell  ) men har fått upp den i 115 - 120 mätarfart på 2an xD hehe

....stackars bil?
Ska ta nån bild så fort jag hinner och litar på väglaget tillräckligt så får man
se hur fort det går..i alla fall mätarfart..äger ingen gps sad

haha lite synd om den kanske de är, men då är de ju bara en is/ jord bil typ..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

huh?
10 427 Inlägg
27 december 2007
#85
Zairon skrev:
steifan skrev:
John87 skrev:
Fast.. Det kanske är stor skillnad på 740 och 240 med samma motor?

740n har faktiskt bättre aerodynamik, lägre front m.m. tongue

Haha, tycker nog det känns fel att använda ordet "aerodynamik" i samband med 740/240 ;D

Men Volvo 740 har samma cW värde som OG SAAB 900 har, det är fränt.
SAAB förknippas med aerodynamik och har ändå ungefär lika aerodynamik
som en kantig Volvo tongue

Från en gammal Teknikens Värld-tidning från tidigt 80:

"Dock inte för att Volvon, sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än Saab 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0.40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."


349 Inlägg
27 december 2007
#86
speedfreak racing skrev:
en 180 knyck kanske?

jag fick upp min skrothög i 190 (245 gl 86a) har inte lagt upp den på garaget p g a inte värt att lägga upp skrot
Senast redigerat av tommie87 (27 december 2007)

804 Inlägg
27 december 2007
#87
steifan skrev:
Men Volvo 740 har samma cW värde som OG SAAB 900 har, det är fränt.
SAAB förknippas med aerodynamik och har ändå ungefär lika aerodynamik
som en kantig Volvo tongue

Från en gammal Teknikens Värld-tidning från tidigt 80:

"Dock inte för att Volvon, sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än Saab 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0.40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."

Hehe, läs sista meningen igen, saab har bättre aerodynamik. smile

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
27 december 2007
#88
hadde 205 på mätaren... dock h kam extraktor och 2.5 tum hela vägen....!!

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
27 december 2007
#89
baaki skrev:
steifan skrev:
Men Volvo 740 har samma cW värde som OG SAAB 900 har, det är fränt.
SAAB förknippas med aerodynamik och har ändå ungefär lika aerodynamik
som en kantig Volvo tongue

Från en gammal Teknikens Värld-tidning från tidigt 80:

"Dock inte för att Volvon, sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än Saab 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0.40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."

Hehe, läs sista meningen igen, saab har bättre aerodynamik. smile

Nästan samma cW-värde och han sa faktiskt "ungefär" wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

huh?
10 427 Inlägg
28 december 2007
#90
baaki skrev:
steifan skrev:
Men Volvo 740 har samma cW värde som OG SAAB 900 har, det är fränt.
SAAB förknippas med aerodynamik och har ändå ungefär lika aerodynamik
som en kantig Volvo tongue

Från en gammal Teknikens Värld-tidning från tidigt 80:

"Dock inte för att Volvon, sitt kantiga utseende till trots, har sämre strömlinjeform än Saab 900 Turbo. Båda har ett cW-värde runt 0.40 - men Volvo har en större frontarea och därför är dess totala luftmotstånd större."

Hehe, läs sista meningen igen, saab har bättre aerodynamik. smile

hehe läst första meningen igen, "Dock inte för att Volvon, sitt kantiga utseendet till trots, har sämre strömlinjeform än Saab 900 Turbo"

Fick fram att SAAB 900 har 0.34 i cW-värde, Volvo 740 0.40.
Volvo 940 0.35.. tongue
Senast redigerat av steifan (28 december 2007)


553 Inlägg
28 december 2007
#91
Lindberg88 skrev:
en frisk b230f ska utan allt för stora problem göra 190+ mätarfart iaf ;P

Farsans gamla 745 -90 som gått 80 000 gick att få upp i 190 - mätarfart winkwink


Sök