26 december 2007
Trådstartare
jag har litet(stort) problem med min ford fiesta 1,4i-88 med katalysator problemen kvarstår även om jag har bytat tändstift/bränslefilter/luftfilter/olja/oljefilter
den dricker ca 1,0liter/mil (på landsväg 70 och 90väg 20mil) symptomerna är att den tvekar kanske en sekund eller nått när man accelererar halvhårt/hårt och när man stannar (stopp och liknande) så är tomgången hög kanske 15sec innan den går ner till normal
den är lättstartad varm och kall, när den är halvvarm så får man ge lite gas så startar den direkt
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
har jag varit hos en firma och kollat igenom bilen, det enda felet dom kunde hitta var att tändningen stod lite fel: 7grader föd dom ändrade det till 10 eller 11
dom tog även avgasvärdena:
tomgång: lambda 1,09 CO 0,3 HC 100
gaspådrag lambda 1,04 CO 0,0 HC 070
värdena pendlade lite både på tomgång och vid gaspådrag
något såhär:
lambdavärdet pendlade 0,02 upp ner
CO pendlade 0,3 upp ner
HC pendlade 020 upp ner
bilen drar fortfarende 1liter milen trots justering av tändningen
jag har pendlat ca 38mil (två gånger till utbildningen)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
snart skall jag till verkstaden igen(vinterstängt), hade stora problem med fiestan i helgen, på motorväg(110km/h) så efter 5-6mil så började bilen gå riktigt dåligt,
första backe el dyl så man fick gasa lite så var det precis som den gick över till nödläge eller något den började sacka göra 90km/h senare slöare och slöare innan jag var framme så gjorde den max 70km/h
kunde max ha halvgas annars så misstände den och sackade ännu mer
stannade och stängde av bilen 15min kanske så gick den "normalt"
samma sak hände på hemvägen efter 5-6 mil så kommer där en lite backe på motorvägen och bilen börjar sacka, misstända om jag ger mer än halvgas
totalt hopplöst, det är däremot riktigt konstigt att det inte kommer förren efter så många mil... och bara när jag kör i 110, på 90väg händer det inte på 9mil
någon som kan hjälpa mig med detta eller känner nån som är billig och bra på sådant i nordöstra skåne/västra blekinge/södra kronoberg så är jag evigt tacksam själv har jag tummen mitt i näven
är det lambdasonden eller bränslepumpen??? eller något annat?
tips?
mvh/johan
sprit och bilkörning e bra, men bara om man har spriten i bränsletanken ;) :P
"The magic of wankel"