4483
Sök

saab 9000 cse 2,3t , dör när jag släpper gasen

15 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#1
Tja!!

Jo min saab dör när jag ska bromsa in till stillastående vid stop typ, batterilampan tänds sen slocknar den . Den går liksom ner i varv typ under 700 , även när jag står stilla och gasar upp den och släpper gasen helt så dör den pga för varvet är så lågt.  Bytte lamdasonden till en ny, ska ta en titt på LMM , batteriet är i bra skick..

Tacksam för all respons

Mvh  Rickard


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
15 Inlägg
22 december 2007
Trådstartare
#3
big_smile  det ska jag göra , har kvitto på att motorn är bytt 2006 till en som gått 13000 så dety är möjligt att den behöver justeras lite


Bilrekonditionerare
453 Inlägg
103 Inlägg
761 Inlägg
23 december 2007
#6
Robban_1985 skrev:
årsmodell?!

Lär va före 94 då den har lmm..

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

5 710 Inlägg
24 december 2007
#7
Beemer911 skrev:
big_smile  det ska jag göra , har kvitto på att motorn är bytt 2006 till en som gått 13000 så dety är möjligt att den behöver justeras lite

Den går inte justera.....men däremot brukar den klegga igen.
Rengör och smörj brukar vara lösningen.

MVH Jonas
..............

103 Inlägg
24 december 2007
#8
Markus_MR2 skrev:
Robban_1985 skrev:
årsmodell?!

Lär va före 94 då den har lmm..

Jovisst men killen kanske inte är helt 100 på saabarna o kanske tror att det finns lmm på alla..kan vara lättare o felsöka om man är helt säker på att de gäller t5 eller gamla dyngan..


15 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#9
Tjabba!!

Har forskat lite ang problem med att skiten dör , jag vet att jag inte kan jusera tomgången , då styrboxen sköter det med tomgångsventilen, någon nämde att den kunde klegga igen . Ska byta ventilen och se om det hjälper ,ska även prova byta LMM .

Har även en oljefråga, motorn tickar ganska mycket när den är kall ,sedan blir det lägre fast lika intensivt, tror det är någon billig mineralolja typ 10/40 har för mig att det ska vara en fetare olja då motorn har hydraliska lyftare  typ 5/50 eller är jag helt fel på det..

tackar för alla tips

Mvh  Rickard


15 Inlägg
15 januari 2008
#10
skulle sätta några sekiner på avlastningsventilen

15 Inlägg
15 januari 2008
Trådstartare
#11
Tja!!

Nja det kan jag med säkerhet säga att det inte är ,den gör likadant med både original och med min JBR   smile


5 710 Inlägg
16 januari 2008
#12
Beemer911 skrev:
Har även en oljefråga, motorn tickar ganska mycket när den är kall ,sedan blir det lägre fast lika intensivt, tror det är någon billig mineralolja typ 10/40

Byt olja, din bil skall inte gå med mineralolja utan med MINST halvsyntet.
Hjälper inte detta får man mäta oljetryck och är detta bra får man rengöra eller byta tryckare.
Beemer911 skrev:
har för mig att det ska vara en fetare olja då motorn har hydraliska lyftare  typ 5/50 eller är jag helt fel på det..

"Fetare olja" finns det inget som heter, siffrorna anger oljans tjocklek vid kall och varm temeratur och där bör man ligga på de siffror som anges i bilens instruktionsbok.

Beemer911 skrev:
Nja det kan jag med säkerhet säga att det inte är ,den gör likadant med både original och med min JBR

Stopp o belägg här nu........
Är detta en "dumpventil" ?
Vad är det för årsmodell på bilen?

Mvh jonas

MVH Jonas
..............

15 Inlägg
16 januari 2008
Trådstartare
#13
Tja !!

Har nu skaffat en ny tomgångsventil, som är testad och fungerar som den ska, ska in på skroten och hämta en gaspjällslägesgivare, då jag själv misstänker att detv är den som spökar ,,,


ang avlastningsventil !så syftade jag själv på dumpen, då hm35 skrev så men den biten är det nada bekymmer med smile


5 710 Inlägg
16 januari 2008
#14
Skall det vara så JÄ*** svårt att berätta vad det är för årsmodell på bilskrället!? yikes

MVH Jonas
..............


Sök