2826
Sök

Hur ska gnistan från tändspolen se ut ?

Avstängd
1 266 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
Hallå har ju problem med att det inte kommer gnista till tändstiften..men de kommer gnista från tändspolen...men är det för svag gnista ? min kompis sa att om jag lägger tändspole kabeln ca 5cm ifrån metallen så ska det komma ut en 5cm lång gnista ??? det gör det inte för mig iaf..jag lär lägga tändspolehatten mot metallen..då kommer det gnista ???

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

35 Inlägg
19 januari 2008
Tändstiftet måste väl ha jord om det ska kunna komma gnistor.

12 086 Inlägg
19 januari 2008
Beror på om du har högeffekt spole. Desto högre spänning desto lättare hoppar strömmen.
Men när jag testar tändning kopplar jag i tändstiftet och jordar tändstiftet mot motorn.
Är de en frisk gnista ska den lysa kraftigt och hoppa runt på elektroden.

Man ska inte låta tändningen mala utan jord, då kan den få "bakslag" och gå sönder. Ingen aning om varför men så har alltid jag lärt mig smile

21 761 Inlägg
19 januari 2008
Jo, jag har också hört att man helst inte ska lägga endast tändkabeln mot jord därför att tändelektroniken kan gå sönder om man har otur. Man ska ha tändkabeln fastsatt på ett stift och lägga stiftets gängor/sexkantdel mot jord.

Då ser man ju också om själva stiftet fungerar. Kabeljäkeln kan man ju "känna" att den fungerar när man håller ena handen mot framskärmen och tar tag i tändhatten när motorn är igång, åtminstone brukar jag känna det. wink
Senast redigerat av Drönirettab (19 januari 2008)

Sök