13 februari 2006
Trådstartare
Hej hej,
Har en SAAB 90 från -87 utan insprutning. Körde den ung. 5 minuter och sedan stod den 20 min innan jag skulle starta den igen... då gick det inte. Den gnekar så som när man behöver startkablar. Problemet är bara att den inte startar varken med startkablar eller med draghjälp. Har hällt i K-sprit i tanken och det har stått i över ett dygn. Den startar fortfarande inte med startkablar.
Tog loss bränsleslangen till förgasaren, provade starta bilen, men ingen bensin kom.
Så... min fråga. Kan det vara något annat än en ispropp?
Hur lång tid måste man låta K-spriten verka innan man kan förvänta sig att den ska starta?
Måste erkänna att jag inte har någon motorvärmare, eller tillgång till varmgarage... så jag kan tänka mej att den är lite kall. Det har aldrig varit några problem att starta den tidigare, inte ens i -30. Den brukar dock starta bara på några cylindrar innan alla går igång efter ett tag... vet inte om det tillför någon relevant fakta...
Kan inte mycket alls om bilar... så vad är nästa naturliga steg att testa??? Och hur gör man det? (om det är nått tekniskt)
Tack tack!
-ellie