3444
Sök

Knas med växellåda på volvo 850

312 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#1
Växlarna på min 850 GLT -92 är ibland, lite små tröga att få i, speciellt ettan och backen. Och det känns lite som att bilen rör sig när man lägger i backen, dvs åker bakåt och framåt vid ettan. Volvo där ja köpte bilen sa att ja bara behövde byta lådolja, så ska göra det i helgen, men om dem är att lita på vetefan.

435 Inlägg
20 november 2007
#2
dålig koppling? en kompis hade de problemet på sin volvo 740 att den rullade när han la i 1/backen + va svåra å få i å även varvade en massa när han gasade på så han bytte koppling/lamell sedan blev de bra

312 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#3
Okej, kopplingen tar ganska högt uppe så skadar inte att byta, va kostar det ungefär på en 850?

4 822 Inlägg
20 november 2007
#4
thesvensk skrev:
Okej, kopplingen tar ganska högt uppe så skadar inte att byta, va kostar det ungefär på en 850?

Själva kopplingen (lamell & tryckplattan) kostar ca 2500:- har jag för mig + någon hundralapp för urtrampningslagret sen tillkommer ju arbetskostnaden för montering om man inte gör det själv.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

312 Inlägg
21 november 2007
Trådstartare
#5
Huhu... dyrt med nya bilar. Borde fortsätta köra 240 men slänga på en ny kaross så den ser nyare ut nästan, där är allt gratis och man kan göra precis allt själv om det krånglar. smile

tummen ner för nya bilar :&/

8 Inlägg
1 december 2007
#6
Dessa saker är bytta på min nyligen inköpa 850, dock tar kopplingen lite illa, förra ägaren troddet det kunde vara luft i hydralsystemet. Smidigaste sättet att lufta detta? Om det nu är det som är problemet vill säga.

486 Inlägg
1 december 2007
#7
thesvensk skrev:
Huhu... dyrt med nya bilar. Borde fortsätta köra 240 men slänga på en ny kaross så den ser nyare ut nästan, där är allt gratis och man kan göra precis allt själv om det krånglar. smile

tummen ner för nya bilar :&/

Volvo 850 -92 är ju knappast någon ny bil. Finns ju 245:or som e 93:or. roll

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

684 Inlägg
1 december 2007
#8
Är det inte kopplingen som är skitdyr att byta på volvo med tvärställd motor överhuvudtaget , eftersom det sitter som det gör? jag har också samma problem som trådskaparen, dock rullar han aldrig, bara att ettan kan vara trög ibland och backen, men också ibland funka utmärkt. Svårt att byta växellådsolja då?
Senast redigerat av villon (1 december 2007)

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Better than God \o/
1 883 Inlägg
1 december 2007
#9
Är det så att packboxen till vevaxel läcker på de årsmodellerna med?  Vet att de flesta med 5-cyl motor har det problmet. Hur som helst, om packboxen läcker kan det resultera i att det kommer olja på lamell / tryckplatta och då blir kopplingen inget vidare. Så se för TUSAN till att om du / verkstad etc byter kopplingen så byt packboxen med, detta även om den inte läcker just nu...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

26 Inlägg
5 februari 2008
#10
Hej, Felet som gör att dina växlar är tröga är splinesen i växellådan..

För att få lätta växlingar behöver du plocka ner växellådan och göra rent splinesen i växellådan.

även där splinesen går in i motordelen..

Dom behöver vara riktigt rena och när dom är rengjorda så ska dom smörjas in med ett speciellt fett från volvo..
Vanligt fel faktiskt,, men när det är gjort kan du växla lätt som aldrig förr smile

m.v.h Martin
Senast redigerat av byrhultaren (5 februari 2008)


Sök