2597
Sök

Byta bromsplattor på en SAAB 9000 CSE 95:a

16 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#1
Hej allihop.

När jag bromsar med bilen skakar det rätt häftigt, och i mindre hastigheter märker man att främre vänstra broms tar mycket mer på precis ett ställe, så att bilen "hoppar" lätt.
Vid däck bytet såg jag att det var en rost fläck på bromsplattan, och jag antar att det är den som är orsaken till detta. Bromsklosserna måste ändå bytas, så borde jag försöka  byta bromsplattorna också? Räknar med att det blir knas om jag bara byter en?

Vad jag har förstått (är nyodlad bil-rookie) så är inte aldeles för svårt att byta bromsklossar själv. Hur svårt är det att byta bromsplattor? Behöver jag ens göra det, eller räcker det att försöka få bort rostet på något sätt?
Hur mycket borde det kosta att låta en verkstad göra det? Frågade på ett ställe, och då sade de 6000... Det verkar lite mycket.

Tack,
Senast redigerat av Beregon (7 mars 2008)

5 089 Inlägg
7 mars 2008
#2
Bromsplattor?. bromskivor menar du väll?. skakar det när du bromsar så har dom blivit skeva och behövs bytas, sitter ungefär med fyra skruv å ett hammarslag. Kolven på oket måste pressas in med polygrip\rörtång. Är inget speciellt avancerat ifall man har lite skruvande i fingrarna.

\Lindgren

16 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#3
Precis, bromsskivor menar jag såklart smile

det verkar inte som att det är aldeles för svårt, man kanske ska investera i engör-det-själv bok eller något liknande.
Däremot känns det otrygt att bara låta bilen vila på en liten sketen domkraft. borde jag skaffa något bättre?
Senast redigerat av Beregon (8 mars 2008)

Muttley
8 mars 2008
#4
Beregon skrev:
Precis, bromsskivor menar jag såklart smile

det verkar inte som att det är aldeles för svårt, man kanske ska investera i engör-det-själv bok eller något liknande.
Däremot känns det otrygt att bara låta bilen vila på en liten sketen domkraft. borde jag skaffa något bättre?

en pallbock som du sätter bilen på. och när du ändå har hjulet av kan du slänga de under bilen för säkerhets skull wink

jag tyckte de lät mycket med 6000 med. bättre att du frågar runt bland dina vänner ifall de kan byta så kan du vara med och prova med tanke på att de är en säkerhetsdetalj och de måste bli rätt smile
Senast redigerat av tkd_rille (8 mars 2008)

761 Inlägg
8 mars 2008
#5
Om de inte sitter fast alldeles fördjävligt så är det gjort runt om på max 2 timmar. Med andra ord så kan ju 6000:- låta liiiite för dyrt, även om man räknar i materialkostnader.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

60 Inlägg
8 mars 2008
#6
Tog inte långt tid att byta både skivor och belägg när mina var slut, det första tog cirkus en halvtimme tills man klurat ut hur allt satt ihop sen gick det som på räls. Ett tips är att köpa Haynes Verkstadshandbok, där finns bra förklarat hur du byter! Styrpinnen till skivorna sitter oftast som berget, skaffa något att värma den med så får du av den utan svordomar smile

Daniel


Better than God \o/
1 883 Inlägg
8 mars 2008
#7
Man byter alltid båda skivorna samtidigt på var sida. Monterar man nya skivor köper man även nya belägg. Fram kostar ett kit med skivor och belägg ca 1000:-.

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

16 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#8
Ok, det är alltså något som man med list list och försiktighet kan göra själv utan att bromsarna lägger av på motorvägen efteråt?

Haynes verkstadshandbok låter bra..

2 164 Inlägg
10 mars 2008
#9
Ja de är de.
Jag har gjort de ett antal gånger och de är lätt.
Bort med oket och ok hållaren.
Sen är de torxen som är strul med men den sket jag i sen.
Sen är de av med skivan och stål borste och göra rent och sen på med den nya skivan.
Glöm inte att tvätta rent den för de kan vara fett på den som måste tvättas av först.
Sen gör man allt i omvänd ordning och allt är klart för att köras igen.
Prov bromsa innan du kör ut ur garaget så du inte fått hål på slangen till oket för då är de byte av den med.
Sen är de bara ut och gasa!

MVH

F



Sök