2667
Sök

Mera information om Bilens dator

2 Inlägg
11 mars 2008
Trådstartare
#1
Tjenare!

Jag har inte riktigt 100% på om detta är bästa avdelningen att lägga denna tråden i, men gör ett försök ändå.

Jo, jag skulle vilja veta om olika biltillverkare använder sig utav samma eller olika mjukvaror (nyare bilar alltså, från t.ex. 2005 och nyare).
Vilken kraft har "datorerna"?
Vad består dom av? (Ghz, RAM, HD-utrymme osv.)
Vilket programmeringsspråk används?

Hur tas informationen upp om t.ex. hastighet från däcken till datorn och vidare till instrumentpanelen?

Smålänning
7 883 Inlägg
11 mars 2008
#2
Vet inte vilken av "datorerna" du menar, men vi utgår från motorstyrningen..
En del tillverkare använder sig av egna system, men det finns standardsystem som tillverkarna kan köpa in, t.ex Bosch Motronic.

Har hört nån prestandasiffra på 500 MhZ i frekvens på huvudprocessorn, och det verkar rinligt, men någon som VET får svara på det.

Samma med programmeringsspråket.

Hastighet plockas oftast från ABS-sensorerna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
#3
En dator i en bil är inte som en dator du har hemma.

Alla biltillverkare har ju sina egna motorstyrsystem eller iaf så har dom flesta det och det är bilens "operativsystem" skulle man kunna säga.

GHz ??  prova med MHz så kanske du kommer i närheten, det är inga NASA-bilar inte tongue

HD-utrymme på samma sätt som i en PC finns inte heller i en bils datorsystem utan det är bara ett flertal flash-minnen där motorstyrsystemet ligger lagrat som utgör bilens "HD-utrymme".

Om vi ska ta hastigheten på bilen som ett exempel så tar ju datorn vartalet på främre eller bakre hjulparets ABS-sensor (beroende på om bilen är FWD eller RWD) och med varvtalet på hjulen samt omkretsen på hjulen räknar datorn ut hur fort bilen färdas och detta skickar den till hastighetsmätaren om den är digital, annars är det ju mekaniska system som styr hastighetsmätaren.

Och att man inte får ändra en bils rullomkrets mer än 5% samt att hastighetsmätaren stämmer olika bra när man sätter på större fälgar, däck osv är just för att bilen vet hur stor rullomkrets hjulen *ska* ha och ändrar du det så blir ju uträkningen helt fel när den ska visa hastigheten, detsamma gäller ju mekaniska hastighetsvisare men där är det ju inga uträkningar osv utan ett rent mekaniskt system som helt enkelt blir felkalibrerat när man ändrar rullomkretsen.

Det var väl lite av allt iaf tongue
Senast redigerat av TBOC_Razor (11 mars 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
11 mars 2008
#4
Här är ju lite att läsa:


http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_control_unit     rent allmänt om motorstyrsytemet

http://en.wikipedia.org/wiki/Digifant_E … ent_system  VAGs gamla styrsystem

Har du ju lite till att läsa smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

1 661 Inlägg
11 mars 2008
#5
TBOC_Razor skrev:
En dator i en bil är inte som en dator du har hemma.

Alla biltillverkare har ju sina egna motorstyrsystem eller iaf så har dom flesta det och det är bilens "operativsystem" skulle man kunna säga.

GHz ??  prova med MHz så kanske du kommer i närheten, det är inga NASA-bilar inte tongue

HD-utrymme på samma sätt som i en PC finns inte heller i en bils datorsystem utan det är bara ett flertal flash-minnen där motorstyrsystemet ligger lagrat som utgör bilens "HD-utrymme".

Om vi ska ta hastigheten på bilen som ett exempel så tar ju datorn vartalet på främre eller bakre hjulparets ABS-sensor (beroende på om bilen är FWD eller RWD) och med varvtalet på hjulen samt omkretsen på hjulen räknar datorn ut hur fort bilen färdas och detta skickar den till hastighetsmätaren om den är digital, annars är det ju mekaniska system som styr hastighetsmätaren.

Och att man inte får ändra en bils rullomkrets mer än 5% samt att hastighetsmätaren stämmer olika bra när man sätter på större fälgar, däck osv är just för att bilen vet hur stor rullomkrets hjulen *ska* ha och ändrar du det så blir ju uträkningen helt fel när den ska visa hastigheten, detsamma gäller ju mekaniska hastighetsvisare men där är det ju inga uträkningar osv utan ett rent mekaniskt system som helt enkelt blir felkalibrerat när man ändrar rullomkretsen.

Det var väl lite av allt iaf tongue

Dem bilar jag har mekat med så sitter det antingen mekanisk wire från växellådan på en FWD eller en elektrisk givare på slutväxeln mellan drivaxlarna på RWD. Även om du har en analog hastighetsmätere så kan du ha elektrisk givare. Jag har både analog och digital mätare.

Edit, dessa är inte från 2005 och nyare.. sorry för OT
Senast redigerat av Hardjim (11 mars 2008)

2 Inlägg
12 mars 2008
Trådstartare
#6
Tack för informationen!

hehe, japp, vart Mhz jag menade egentligen.
Är så att jag (såklart? hehe) inte har någon koll på om vad jag egentligen frågar om, men jag skulle vilja lära mig och få så mycket information om hur instrumentpaneler fungerar - och jag har helt klart fått lite saker att bita i nu, tack igen smile


Sök