3670
Sök

Skillnad på T25 och T28?

584 Inlägg
5 mars 2008
Trådstartare
#1
Vad e de för skillnad på en T25 och en T28 turbo?
Finns de andra turbos som är "bult on". Alltså passar med hjälp av en adapter lr liknande..?

Har planer för att i sommar slänga på följande grejer på min bil.
Men som sagt, än är det bara planer och ni får gärna rätta mig eller tipsa mig om andra sätt
jag kan trimma osv..
Ge gärna tips på de grejorna med "?" och alternativa förslag på de andra grejorna.

Turbo: ?
3" Helsystem med racekatt.
EXD IC (kapacitet 450hk)
Spridare 465cc (maptun)
Bränslepump: Walbro 255 LPH (kap 500hk)
Koppling: Spec maptun koppling
Bränsletrycksregulator: ?
3 bars mappsensor: ?
Mappning från Maptun.


R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
5 mars 2008
#2
Ett annat trevligt koncept är ju:
19t turbo - iprincip bolt on.
630cc spridare
E85

Maptun har ett färdigt program som kördes i znorcs bil för den setupen.
Då behöver du naturligtvis även:
3" Avgas
IC (EXD's rekomenderas big_smile)
Bränslepump Henko eller Walbro (znorc körde min Henko)
Koppling, SPEC Steg 3 rekomenderas.

Några saker kan du stryka ur din lista:
BTR - kör org.

Ovan gav 350hk på znorcs bil, med samma motor som du.

Hälsningar,
Henrik aka. EXD wink


2 164 Inlägg
6 mars 2008
#3
Jag skulle nog ha valt en lite större turbo som td04 18T #6 och sen lämplig kring utrustning.
T28 är ju inte jätte stor och klarar nog av med orginal väldigt länge innan du behöver byta nått.
Som sagt ovan så ta lite större så har du bättre och även stabilare saker.

MVH

F


584 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#4
Fredrik-79 skrev:
Jag skulle nog ha valt en lite större turbo som td04 18T #6 och sen lämplig kring utrustning.
T28 är ju inte jätte stor och klarar nog av med orginal väldigt länge innan du behöver byta nått.
Som sagt ovan så ta lite större så har du bättre och även stabilare saker.

MVH

F

Okej den här du menar? http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=275

Är det mycket man måste göra om för att köra med den turbon?
Det står ju även att det är för viggen/aero ägare och jag har ju 9-3 2.0T SE (200hk original) men kanske funkar ändå?

Annars såg jag denna: http://www.maptun.com/webshop/shop_info … tegori=275
Den är ju också för effekter uppmot 350hk.

Men förklara gärna skillnade osv smile


584 Inlägg
6 mars 2008
Trådstartare
#5
Unknown skrev:
Ett annat trevligt koncept är ju:
19t turbo - iprincip bolt on.
630cc spridare
E85

Maptun har ett färdigt program som kördes i znorcs bil för den setupen.
Då behöver du naturligtvis även:
3" Avgas
IC (EXD's rekomenderas big_smile)
Bränslepump Henko eller Walbro (znorc körde min Henko)
Koppling, SPEC Steg 3 rekomenderas.

Några saker kan du stryka ur din lista:
BTR - kör org.

Ovan gav 350hk på znorcs bil, med samma motor som du.

Hälsningar,
Henrik aka. EXD wink

Får man bara köra bilen på E85 då eller?
Okej låter ju fint de. Vart hittar man den turbon då?
Mjo jag tror det får bli senare i sommar, får se hur fort ja får ihop slantarna smile
Jag hade även tänkt uppgrada chassit. Kanske e smartast att göra de innan man trimmar?
men ja har tänkt att först fixa 3" helsystem och IC samt mappa den hos Maptun. Sen uppgradera chassit och bromsarna. Sen, vet inte om det blir i sommar lr om det blir till nästa vår, så ska jag slänga i andra spridare, turbo, koppling osv o sen mappa den..
ehh hoppas nån fattar nått av det ja skrev tongue


584 Inlägg
7 mars 2008
Trådstartare
#6
Bränsleförbrukningen ökar väl rätt mycket då lr? så man förlorar väl nästan på att köra på E85?


R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
8 mars 2008
#7
Bränsleförbrukningen ökar ja, men oftast inte så mycket att det inte lönar sig, brukar gå rätt plus/minus noll där. I och med att du har Trionic 5 så kommer du behöva köra på E85 konstant.
Med bensin ger ovan setup runt 330hk.


584 Inlägg
8 mars 2008
Trådstartare
#8
Okej okej. vilka är de som säljer 19t Turbo då? så man kan läsa lite om den o kolla pris o så smile


R&D MD på EXD Custom
13 Inlägg
12 mars 2008
#9
Brukar finnas på volvoforum bland annat, det man brukar göra är att kombinera 9000 Aeros avgashus med 19t för att få en näst intill bolt on lösning. Blir väldigt smidigt en kompis hade ett sådant agg, tog väll 2h att byta med vanlig garagedomkraft och utan större stress.



Sök