2244
Sök

generator pajja när jag koppal på steget?

30 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#1
tja, jag undrar om det kan ha någon invärkan på generatorn när jag koppla in mitt slutsteg till bilen. för när jag kopplade in de så fungerade det fin fint men efter en stund så la jag märke till att generatorn slutade ladda yikes så jag undrar om det kan ha med stegets strömförbrukning att göra lr om det bara var en tillfälighet ?
Senast redigerat av Zomby (10 mars 2008)

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

21 761 Inlägg
10 mars 2008
#2
Generatorn slutar inte att ladda pga att man kopplar in ett slutsteg, i så fall har man kanske kopplat fel någonstans. Ta loss kablarna till steget och se om generatorn laddar igen.

Annars kan det iof vara en tillfällighet, som du skriver, även om chansen är ganska liten smile.

30 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#3
generatorn var forfarande paj o jag har kontrolerat alla anslutningar så det var nog en tillfälighet men käns surt om jag förstör den nya generatorn:s

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

21 761 Inlägg
10 mars 2008
#4
Lyser batterilampan när tändnyckeln är i läge 2?

Mekaniker
472 Inlägg
10 mars 2008
#5
Förmodligen va den ganska sliten innan och när du kopplade på steget kanske du försökte dra ur 30% högre ström ur den och då brann kolen upp helt. Byt kolen (om det går) så ska det nog funka fint.

BMW-tok

30 Inlägg
10 mars 2008
Trådstartare
#6
lampan o allt lyser å fungerar så som den ska.... men ska kolla hur omständigt det e att byta kolen.

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
11 mars 2008
#7
Kan det vara som så att det inte är något fel men att generatorn helt enkelt inte orkar ladda tillräckligt? (drar bilen mer än vad generatorn orkar ladda tänds ju lampan)


30 Inlägg
14 mars 2008
Trådstartare
#8
mu ja det vet jag men jag tycker den borde klara det men då borde väll lampan slåkna när man kopplar ur det lr går generatorn paj?

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

21 761 Inlägg
14 mars 2008
#9
Så du menar att batterilampan fortsätter att lysa även när motorn är igång?

Avdelningschef Media Markt
220 Inlägg
14 mars 2008
#10
Pröva det som BMWKimmo skrev.. Helt säkert det som är felet

Volvo V50 "R-Dawn"

21 761 Inlägg
14 mars 2008
#11
Fast om kolen är helt nernötta eller har "brunnit upp", så får de ju ingen kontakt med släpringarna och då kan inte batterilampan lysa heller eftersom den inte får en minusreferens via kolens kontakt med släpringarna.

30 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
#12
Drönirettab skrev:
Så du menar att batterilampan fortsätter att lysa även när motorn är igång?

ja lampan lös när motorn var igång. o lös tils jag bytte generator:S

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

30 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#13
Jag har nu införskaffat en begagnad generator (på 105 A precis som den gammla) som nu sitter i bilen men e lite skeptisk på om jag ska våga koppla på slutsteget igen (rädd att denna generator också ska paja:S)
Det steget jag kopplade på e bara mitt lilla steg till fram systemet som e ett alpine på 4x30wrms, så e orolig för vad som ska hända när jag kopplar på mitt steg till bassen:S  e tacksam för all hjälp och skulle hälst vilja få det klart till Elmia, så jag har någonting att lyssna på utan de under bara avgassystemet:P
Senast redigerat av Zomby (16 mars 2008)

sa jag föresten att jag e stöpt i flöt?

21 761 Inlägg
17 mars 2008
#14
Det ska inte hända något med en generator om man kopplar in slutsteg, även om steget drar mycket ström så går inte generatorn sönder bara för det.

Däremot om man kör bilen under en lång tid (tex flera veckor eller så) med saker som drar mycket ström så att generatorn hela tiden får jobba allt vad den orkar, då kan exempelvis diodbryggan ge sig på vissa generatorer som har en allmänt svag konstruktion på just diodbryggan.

Vilka generatorer som har den svagheten vet jag dock inte, kanske Streckkoden här på forumet kan svara på det.

Det finns flera saker som du kan göra för att minimera risken för att generatorn pajjar. Bla se till att alla kablar, som har med strömförsörjningen att göra, har bra kontakt och är i bra skick, sedan också se till att batteriet är fulladdat och i bra skick. Ifall allting är i bra skick så behöver inte generatorn jobba onödigt mycket när du spelar stereo, om du nu inte har en värstingstereo förstås.


Sök