2847
Sök

Rostskydd på garanti

19 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#1
Hoj
Köpte en Mondeo -02 med lite ytliga skavanker på karossen för ett tag sedan. Det största felet var rostande bakdörrar (som brukligt är med Mondeo <03). Nu när jag läser igenom servicebok och garantihandlingarna står det att bilen har 12 års rostskyddsgaranti förutsatt att serviceplanen följts (vilket den har). Karossen stämplades senast oktober 2007 och under denna stämpel (i boken) står det att en stämpel innebär 12 månaders rostskydd från stämpeldatumet.

Vidare i garantihandlingarna står det att återförsäljaren av bilen är den som har hand om garantibyten/reprationer. Återförsäljaren av min bil var en stor bilfirma i stockholm med flera visningshallar och flera verkstäder. Tänkte ringa till dem imorgon, men vill gärna ha lite kött på benen innan samtalet. De kommer säkert att försöka slingra sig...

Hur går det till? Vilka rättigheter har jag? Om de säger "Ok, kom hit med bilen så lagar vi rosten/byter dörrar" kan jag kräva att få lagat den här där jag bor? Det är väl ingen jättegrej att åka till Stockholm två gånger, men vore skönt att slippa.

Tack på förhand från en inte så kunnig bilägare.

SQ
1 343 Inlägg
16 mars 2008
#2
ja ska snart skicka i väg min bil, redan varit å fotat den osv.. dom har vissa riktlinjer som dom följer...
båda mina bakdörrar samt baklucka hade rostat i falsförseglingen.. (hoppas din har gjort de med )  för de är så kallat ett barndomsfel som följer ford.. ja hade även en framdörr som hade rostat vid backspegeln.. men denna fick ja INTE på garantin, för enligt dom är de yttre våld och vibrationer som gjort att lacken hade spruckit där och sedan börjat rosta..

har du bider eller något på hur de ser ut, för är de bara lite rost så tar dom den inte heller.. de ska va en bra kaka...

Ljudnörd!

19 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#3
Jo, men det är rätt rejält, men nästan bara på bakdörrarna. Japps, det är i falsförseglingen, kitet har släppt på ena dessutom (bild). På förardörren är det inte samma typ av angrepp, det är mer som två femkronor stort rätt djupt, altlså inte bara ytrost. På passagerardörren är det nästan ingenting, inte heller på huv eller bagagelucka.

Kan man få det fixat i sin hemstad eller har återförsäljaren rätt att kräva att man tar bilen till dem? Antar att det är Ford som står för kostnaden i slutänden, så har svårt att förstå varför återförsäljaren ska kunna ha det kravet. Reparationen/utbytet borde ju kunna ske på Ford var det än är tycker man ju.

http://img527.imageshack.us/img527/7401/magicalsnap200803161147vg0.jpg
Senast redigerat av serious (16 mars 2008)

32 Inlägg
16 mars 2008
#4
vanligt problem med ford  men bör gå på garantin om din service är fullständig, dom kommer förstås inte få det som ett garantiproblem... stå på dig!

202 Inlägg
16 mars 2008
#5
Ja det gäller o se till att serviceboken stämplas rätt när man kör Ford.  Delen för "Karossinspektion" är ju på ett annat ställe än där den vanliga servicen stämplas och fylls i ( Var så iaf på min Fiesta ST-06 ) Missas det här så gäller ju inte garantin sen i framtiden. 

Helt sjukt och det måste endast vara ett försök att finta bort folk från garantin och komma undan helt enkelt. Sen tror man nästan verkstäderna har fått instruktioner om att "råka glömma" fylla i den delen. De trodde dom skulle kunna finta mig trots att jag specifikt bett om en "karossinspektion" i samband med första servicen. Fick gå in igen efter att ha synat serviceboken och möttes av ett "Oj, ja det har vi missat o fylla i". De borde ju veta hur det skall vara när dom stämplar 200 serviceböcker om dagen smile

Kan vara bra att veta för dom som kikar på en begagnad Ford också.

*Nu kommer en massa Fordägare springa ut till sina bilar o inse att de saknar rostskyddsgaranti wink

Edit:  Du borde få din bil lagad på din lokala Fordfirma, annars får du ta kontakt med Ford Sverige. De har ju reparationsverkstäder lite varstans i landet så att det måste vara där den sålts låter ju tokigt.
Senast redigerat av Pitzon (16 mars 2008)

Man nog att våga köra en tjejbil :)

19 Inlägg
16 mars 2008
Trådstartare
#6
Jo, jag hoppas att serviceboken är rätt ifylld. Jag köpte bilen under den premissen hur som helst, men det är en hel vetenskap iom att service och kaross och typ tre andra grejer står på olika ställen som ni påpekar. Karossdelen har stämplats två gånger, senast nu i höstas. Enligt auktionsbolaget jag handlade av (KVD) är bilen servad enligt servicebok (läser jag mig också till), så det är väl bara att hålla tummarna att även karossdelen stämplats efter konstens alla regler. Lite underligt att den tidigare ägaren (vagnparkägare) inte åtgärdat problemet innan bara... och lite underligt att den Ford-verkstad som stämplade karossen i höstas stämplade den med tydlig rost.

Nåja, ska ringa imorrn som sagt. Ringer nog Ford Sverige direkt, alt. min lokala Fordfirma...

19 Inlägg
18 mars 2008
Trådstartare
#7
En uppdatering (kan vara bra till andra med samma problem): var iväg till Forema som besiktade hela bilen på rost. De fotade och antecknade, samt skickade iväg bilderna till Ford som har hand om reparationen. Bilen ska skickas iväg och samtliga dörrar + huv fixas (bytas ut/lagas) om några veckor. Reparationen skulle tydligen ta ~2v. Lägger även ut en slant själv (~1000kr) så att de fixar en plåtskada på dörren som ej går på garantin (såklart) på samma gång. Samma reparation skulle gå på ~4-6000kr vid annat tillfälle! En buckla på 10*3cm på ena dörren!

En fråga till bara: visst borde jag få en lånebil under tiden min är på reparaion? Jag glömde fråga när jag var där och löser det vid inlämningen, men visst borde det vara så?
Senast redigerat av serious (18 mars 2008)


Sök