3723
Sök

Koppla slutsteg till orginalradio utan lågnivåuttag?

42 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
Tjenare! Har en ford focus, -01 som jag ska koppla in ett slusteg till, problemet är bara att det ej finns något uttag på stereon för lågnivå, enda uttaget som finns är ett grönt, ser ungeför ut som ett telejack. Någon som vet hur man skall göra? Hört nåt om någon adapter, hur funkar det? Tror ni det finns på micro isåfall? Enda affären häromkring som har såna grejer.. Tacksam för svar! Mvh

2 924 Inlägg
1 februari 2008
Är det alltså en originalstereo som suttit sedan ny?
I så fall tror jag det finns adapter att köpa/beställa hos din Ford-handlare eller hos ex BRL

Ge dig inte på att driva slutsteget på högnivå bara även om det går på vissa, det ger skitdåligt och störkänsligt ljud.

~ Life is short, have FUN! ~

42 Inlägg
1 februari 2008
Trådstartare
men hur funkar en adapter?

45 Inlägg
16 mars 2008
Har en Ford original stereo i min bil med. Jag skarva ihop lågnivåkabeln från slusteget med plus och minus från en av högtalarna i bilen och jag är mycket nöjd själv med resultatet.

B-Body rules

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2008
vissa steg har högnivåingångar för att passa just såna stereos som inte har lågnivå.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

654 Inlägg
16 mars 2008
Intressant, jag funderar på precis samma sak.

Blir det mindre störkänsligt om man driver ett slutsteg på en kabel till "vanlig" högtalare och använder ett delningsfilter?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
16 mars 2008
danhild skrev:

Blir det mindre störkänsligt om man driver ett slutsteg på en kabel till "vanlig" högtalare och använder ett delningsfilter?

Har själv inte testat denna "möjligheten", bara konstaterat att den finns på mina steg. Men lågnivå ger en renare signal än vanliga högtalarutgångar. Borde ju vara av nån anledning som dyrare o mer avancerade steg bara har lågnivåingångar... så högnivå är bara en sista nödlösning om man inte har möjlighet till lågnivå
Senast redigerat av henke_99 (16 mars 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

654 Inlägg
16 mars 2008
henke_99 skrev:
danhild skrev:

Har själv inte testat denna "möjligheten", bara konstaterat att den finns på mina steg. Men lågnivå ger en renare signal än vanliga högtalarutgångar. Borde ju vara av nån anledning som dyrare o mer avancerade steg bara har lågnivåingångar... så högnivå är bara en sista nödlösning om man inte har möjlighet till lågnivå

Det innebär alltså att man måste införskaffa en adapter (om sådan finns) eller köpa en ny huvudenhet med lågnivåutgång?

654 Inlägg
16 mars 2008
R00S skrev:
Har en Ford original stereo i min bil med. Jag skarva ihop lågnivåkabeln från slusteget med plus och minus från en av högtalarna i bilen och jag är mycket nöjd själv med resultatet.

Kör du med delningsfilter eller fungerar det bra utan?
Är sugen på att testa denna lösningen.

136 Inlägg
17 mars 2008
danhild skrev:
R00S skrev:

De funkar säkert.. "dåligt".. men har man inget öra för bra ljud, utan man tycker ljud är ljud så funkar de säkert jättebra.

Dra ner till ford o kolla med dem, säg att du vill koppla in slutsteg men finns inga lågnivåutgångar, om de finns nån möjlighet, t.ex. den där gröna kontakten om de har en adapter..

I "värsta" fall får du köpa ny huvudenhet.. Ford har säkert nån huvudenhet som de säljer billigt(läs dyrt) till just den modellen som också har lågnivå utgångar..

45 Inlägg
17 mars 2008
danhild skrev:
R00S skrev:

De funka bra utan, å skulle du inte bli nöjd så e de ju bara att skarva ihop högtalarkabeln igen.. De e inte värre än så.

B-Body rules

654 Inlägg
17 mars 2008
R00S skrev:
danhild skrev:
R00S skrev:

De funka bra utan, å skulle du inte bli nöjd så e de ju bara att skarva ihop högtalarkabeln igen.. De e inte värre än så.

Det blir dagens projekt imorgon. Måste hitta någon som säljer lite småelektronik i Karlshamn då bara.

45 Inlägg
17 mars 2008
danhild skrev:
R00S skrev:
danhild skrev:

Det blir dagens projekt imorgon. Måste hitta någon som säljer lite småelektronik i Karlshamn då bara.

Låter fint.. Bilder på hur jag gjorde kan skickas om du inte skulle få rätt på det med en gång. mvh

B-Body rules

654 Inlägg
19 mars 2008
Satte en aktiv bas där bak och kopplade in via högnivåingång och kör på signalerna från högtalare höger bak. Det fungerar alldeles utmärkt än så länge, men så är jag nybörjare inom ljud.

Dock har jag inte listat ut ett smart ställe att stoppa remote-kabeln på, någon som har några tips eller känner till utgångarna på Ford 6000CD?

Sök