3941
Sök

Stummare bil?(940) Hur gör jag?

huh?
10 427 Inlägg
19 mars 2008
#21
HeWeK89 skrev:
kgtrimning säljer 24mm krängningshämmare till 740 men ja vet inte riktigt om dom e samma men?

Deras 24mm är stummare än Volvos 23mm.

Finns även 25mm fram och 25mm bak från IPD http://www.ipdusa.com/, amerikansk Volvofirma.


huh?
10 427 Inlägg
19 mars 2008
#22
Rigg0 skrev:
steifan skrev:
Krängningshämmare gör en jäkla skillnad, mycket lätt att byta också.. iaf om man har billyft.
Bak kan vara lite bökigt om muttern till nedre stötdämparfästet har rostat fast tongue

från 21 till ---> 23mm blir det någon "stor" skillnad? 19--->23 kan jag tänka mig men 21->23?

Grövre = bättre smile 23mm brukar sitta på 760 mk2 osv osv, så gillar man att rota runt på bilskrotar så
är det inte så svårt att hitta en vettig.


4 001 Inlägg
19 mars 2008
#23
sätt dit riktiga dämpare (Bilstein rekommenderas) och fjädrar, krängningshämmare styvar inte upp bilen annat än i kurvtagning

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 131 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#24
kolvas skrev:
sätt dit riktiga dämpare (Bilstein rekommenderas) och fjädrar, krängningshämmare styvar inte upp bilen annat än i kurvtagning

a får nog bli de dämparna.. men kollade lite på dem, och är det någon skillnad på sprint och dess sportdämpare?


1 131 Inlägg
19 mars 2008
Trådstartare
#25
steifan skrev:
Rigg0 skrev:
steifan skrev:
Krängningshämmare gör en jäkla skillnad, mycket lätt att byta också.. iaf om man har billyft.
Bak kan vara lite bökigt om muttern till nedre stötdämparfästet har rostat fast tongue

från 21 till ---> 23mm blir det någon "stor" skillnad? 19--->23 kan jag tänka mig men 21->23?

Grövre = bättre smile 23mm brukar sitta på 760 mk2 osv osv, så gillar man att rota runt på bilskrotar så
är det inte så svårt att hitta en vettig.

så det går att hitta på skroten? isf, ska man man juh åka å kolla runt lite på de närmaste:)


Med lem
1 127 Inlägg
19 mars 2008
#26
Är du ute efter väghållning är inte vanliga "sänkfjädrar" något att ha egentligen.

Några bra grejer att börja med är ju grövre krängningshämnare fram & bak, nya dämpare ( exempelvis Bilstein sprint eller liknande). Poly-bussningar och nya original till det som inte finns i polyrethan. (eller hur det nu stavas. tongue)

Och självklart fjädrar, men det är en hel djungel om man ska ha rätt grejer. Om man vet vad man ska ha kan man snickra ihop en setup med biltemafjädrar för under tusenlappen. Och då mycket bättre än mjuka "sänkfjädrar".


Tror du ska ta dig en titt på rejsa.nu !


671 Inlägg
20 mars 2008
#27
Oj oj
Styvare för styvhetens skull eller få bilen körbar..

jag har polybussningar i framvagn snart uniballs för det räckte inte.
IPD krängare
Bilstein me Lesjöfors fjäder
Aluplattor istället för gummi i fj.benslagringen
Uniballs i främre del av bärarm o nylonbussning längst bak
Kortare styräxel ger en sportigare känsla
Wattlänk me diff gör den inte styvare men du får ett konsekvent uppförande på vägen

4 001 Inlägg
20 mars 2008
#28
endorfinslaven skrev:
Oj oj
Styvare för styvhetens skull eller få bilen körbar..

jag har polybussningar i framvagn snart uniballs för det räckte inte.
IPD krängare
Bilstein me Lesjöfors fjäder
Aluplattor istället för gummi i fj.benslagringen
Uniballs i främre del av bärarm o nylonbussning längst bak
Kortare styräxel ger en sportigare känsla
Wattlänk me diff gör den inte styvare men du får ett konsekvent uppförande på vägen

och den bilen är rolig att köra till jobbet med?
De grejorna är bra till en racebil men en bil som ska användas till vardags så är nog färska eller lite hårdare  gummibussningar, sport/sprint dämpare & hårdare fjädrar mer än nog.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

948 Inlägg
20 mars 2008
#29
Rigg0 skrev:
kolvas skrev:
sätt dit riktiga dämpare (Bilstein rekommenderas) och fjädrar, krängningshämmare styvar inte upp bilen annat än i kurvtagning

a får nog bli de dämparna.. men kollade lite på dem, och är det någon skillnad på sprint och dess sportdämpare?

sprint dämparna är mer anpassade till sänkta bilar och är något hårdare

1 131 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#30
TobbeTT skrev:
Rigg0 skrev:
kolvas skrev:
sätt dit riktiga dämpare (Bilstein rekommenderas) och fjädrar, krängningshämmare styvar inte upp bilen annat än i kurvtagning

a får nog bli de dämparna.. men kollade lite på dem, och är det någon skillnad på sprint och dess sportdämpare?

sprint dämparna är mer anpassade till sänkta bilar och är något hårdare

a ok tack!
Och sportdämpare ger då?


huh?
10 427 Inlägg
21 mars 2008
#31
Här finns lite mer att läsa om containerväghållning på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29994 [kräver eventuellt registrering, men värt det]

"Väghållningstråden", skrämmande 15 sidor wink


Sen finns det även lite bra diskussioner (engelska) på Turbobricks forum.
Amerikansk Volvoklubb motsvarande TPC.

http://forums.turbobricks.com/showthrea … ht=swaybar

Här har vi även lite info om ett gäng stag till framvagnsbalken som är till 960 <95 som passar 940 hyfsat och även 740:
http://forums.turbobricks.com/showthrea … nforcement


Och som bonus lite 240 "sports handling":

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H … ing_V2.htm


1 131 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#32
steifan skrev:
Här finns lite mer att läsa om containerväghållning på Svenska Volvo 7/900 Klubbens forum

http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29994 [kräver eventuellt registrering, men värt det]

"Väghållningstråden", skrämmande 15 sidor wink


Sen finns det även lite bra diskussioner (engelska) på Turbobricks forum.
Amerikansk Volvoklubb motsvarande TPC.

http://forums.turbobricks.com/showthrea … ht=swaybar

Här har vi även lite info om ett gäng stag till framvagnsbalken som är till 960 <95 som passar 940 hyfsat och även 740:
http://forums.turbobricks.com/showthrea … nforcement


Och som bonus lite 240 "sports handling":

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/H … ing_V2.htm

^^


948 Inlägg
21 mars 2008
#33
Rigg0 skrev:
TobbeTT skrev:
Rigg0 skrev:

a får nog bli de dämparna.. men kollade lite på dem, och är det någon skillnad på sprint och dess sportdämpare?

sprint dämparna är mer anpassade till sänkta bilar och är något hårdare

a ok tack!
Och sportdämpare ger då?

sportdämpare är ju som det låter värre än standard

citerar kg katalogen :

"SPORT
En serie högtrycks gasstötdämpare avsedda för sportig körning, eller där det krävs stötdämpare med extrem uthållighet och livslängd, med betydligt kraftigare dämpning än standard, och även betydligt kraftigare än bilfabrikanternas s k sportchassier o.d."

"SPRINT
Kortade stötdämpare med speciellt anpassade egenskaper för användning av sänkta bilar." (och dom ska tydligen var lite hårdare än sport med fick jag reda på  när jag ringde kg en gång och hörde efter

1 131 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#34
TobbeTT skrev:
Rigg0 skrev:
TobbeTT skrev:

sprint dämparna är mer anpassade till sänkta bilar och är något hårdare

a ok tack!
Och sportdämpare ger då?

sportdämpare är ju som det låter värre än standard

citerar kg katalogen :

"SPORT
En serie högtrycks gasstötdämpare avsedda för sportig körning, eller där det krävs stötdämpare med extrem uthållighet och livslängd, med betydligt kraftigare dämpning än standard, och även betydligt kraftigare än bilfabrikanternas s k sportchassier o.d."

"SPRINT
Kortade stötdämpare med speciellt anpassade egenskaper för användning av sänkta bilar." (och dom ska tydligen var lite hårdare än sport med fick jag reda på  när jag ringde kg en gång och hörde efter

så det är sprint man ska ha mao? tack för bra info btw



Sök