3564
Sök

Turbinhus 16t aggregat

76 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#1
Har fått tag på en fabriksnytt 16t aggreget till min 855 turbo-96:a, men det sitter det vinklade huset på den, nån som vet var man kan köpa det raka huset löst eller nån som vet om man kan ta huset på orginal agget 15g och sätta detta på 16t aggregatet????

Live your life in the fast lane

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 mars 2008
#2
Varför vill du ha rakt hus?  Misstänker att din downpipe inte passar... det är lätt löst med vinkelspip och en svets, bara såga ut en "tårtbit", vinkla rätt och svetsa ihop igen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

76 Inlägg
20 mars 2008
Trådstartare
#3
Har för mig att det sitter ett rakt avgashus på 96orna har inte kollat riktigt men är nästan säker. Vinklat kom väll inte för ens några år senare eller?

Live your life in the fast lane

76 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#4
Ingen som vet?

Live your life in the fast lane

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 mars 2008
#5
tjenare, http://www.turbomeck.se/   mejla eller ring dit, han hjälper dej garanterat, har avgashus på lager hemma han smile, hör med dom..

mvh daniel

76 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#6
Tack så hemskt mycke för tipset

Live your life in the fast lane

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2008
#7
som torpis skriver...de är skonsammare å köra med dom vinklade husen då dom har bäst flöde....men avgashuset från ditt 15G AGGREGAT passar direkt på ditt 16t aggregat.... från 13c aggregaten upp till 19t så passar alla avgashus ...tex 6ans hus med kona...6ans raka hus...6ans vinklade hus...7ans raka hus...7ans vinklade hus...

så bara skruva du över avgashuset om du vill de....


76 Inlägg
21 mars 2008
Trådstartare
#8
Ok tackar men eftersom jag har det raka orginal just nu så kör jag nog vidare på detta har inte tid att bygga om för att passa in det vinklade huset. Tackar för all hjälp

Live your life in the fast lane

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 mars 2008
#9
är som jag förstått inte alls svårt att byta avgashuset, men om du inte vill hålla på själv så skicka in det till turbomeck då.., han var väldigt på att hjälpa mej när ja tänkte byta hus förut..

Forummoderator
10 576 Inlägg
21 mars 2008
#10
16T har i regel #7 avgashus, och 15G #5-6(?)   ofta är det mottrycket som begränsar inte kompressorn, så försök behålla vinklade #7 avgashuset smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

One Man Clan
4 287 Inlägg
21 mars 2008
#11
lyssna på torpan han brukar säga bra grejer :p
som sagt 15G har de man brukar kalla 5ans med kona och 6ans raka med labyrinttätning...
16-19t  6-7ans vinklade  och dom vinklade har bäst flöde


-utan 940
1 728 Inlägg
21 mars 2008
#12
Det borde väl finnas färdiga downpipes att köpa som passar till den turbon i 850? Jag kör själv med den turbon i 940:n och det finns bara fördelar med så stort avgashus, bättre flöde=mindre värme och snabbare spoolup/tidigare laddtryck.
Senast redigerat av Andreas 940 (21 mars 2008)

76 Inlägg
22 mars 2008
Trådstartare
#13
Ok jag hiiatde nyss den här på JT:

.: Artnr: JT25-1V-A  Fläns för anslutning mot Volvos stora, vinklade turbohus (T16/T18/T19)
10 mm tjock. laserskuren fläns med svarvad labyrinttätning. Passar stora vinklade turbohuset.
Inre diameter 72 mm. Yttre cirkel mått 104 mm.

innebär detta att jag kan fästa det vinklade huset på orginal downpipen så länge tills jag har fixat klart en egen downpipe?

Live your life in the fast lane


Sök